Overslaan en naar de inhoud gaan
Waarom is mijn voorschot veranderd?

Waarom is mijn voorschot veranderd?

In het kort

Na elke jaarafrekening herberekenen we je ideale voorschot op basis van je verbruik in het voorgaande jaar en je prijs. Maar we kunnen je voorschot ook in andere situaties wijzigen.

Het bedrag van je maandelijkse voorschotfacturen kan veranderen om verschillende redenen en in verschillende situaties. We overlopen hier de meest voorkomende situaties.

Ter herinnering: wat is een voorschot?

Om te beginnen is het voorschot een voorafbetaling of – als je die term liever gebruikt – een ‘voorziening’ waarmee je doorheen de maanden een reserve opbouwt. Je voorschotbedrag verandert niet elke maand onder invloed van de ontwikkeling van de markt, maar blijft twaalf maanden lang hetzelfde, totdat je je afrekening krijgt.

Je hebt een jaarafrekening ontvangen

Wanneer we je jaarafrekening opstellen, kennen we het exacte aantal kWh elektriciteit en/of m³ gas dat je gedurende een jaar hebt verbruikt. We kunnen het bedrag van je volgende maandelijkse voorschotten dan herberekenen op basis van je werkelijke verbruik tijdens het voorbije jaar.

Onze doelstelling? Ervoor zorgen dat je geen toeslag hoeft te betalen wanneer je je volgende jaarafrekening ontvangt.

Hoe berekenen we het nieuwe voorschot?

Of je verbruik nu gestegen of gedaald is, we herzien je voorschot aan de hand van twee elementen:

Op basis van die twee elementen verhogen of verlagen we het bedrag van je maandelijkse voorschotten. Het betekent ook dat als je verbruik stabiel gebleven is of zelfs afgenomen, je voorschot mogelijk stijgt wanneer de markt veel duurder geworden is.

Let op! Je meteropname is heel belangrijk!

Neem zeker je meterstanden op. Zo niet, worden die door je netbeheerder geschat. We baseren de afrekening dan op die schatting en niet op je werkelijke verbruik. Aarzel niet om ons je werkelijke meterstanden door te geven, zodat je netbeheerder de afrekening kan corrigeren. Na die correctie zullen we je voorschotbedrag ook automatisch aanpassen.

Andere tariefwijzigingen

Op het ogenblik van de jaarafrekening houden we ook rekening met de kosten van de transport- en distributienetbeheerders, evenals de heffingen en toeslagen die door de federale en gewestelijke overheden worden aangerekend. Stijgen of dalen die kosten en heffingen? Zo’n update kan het bedrag van je toekomstige maandelijkse voorschotten ook naar boven of naar beneden sturen.

Je contract is net hernieuwd

Zo’n twee maanden voor de einddatum van je contract verwittigen we je over de hernieuwing van je contract, ofwel via e-mail ofwel via een brief. Hernieuw je je contract? Dan werken we de prijs van je energie bij, net als je voorschotbedrag. Waarom? Omdat de prijs waarvoor je je elektriciteit en/of gas koopt een van de twee elementen is waarmee we rekening houden bij de berekening van je voorschot.

Twee criteria voor de berekening van je voorschot

Om je voorschotbedrag te bepalen, vermenigvuldigen we je verbruik met de prijs van je energie (gas en/of elektriciteit). Omdat je tariefkaart verandert op het ogenblik van je contracthernieuwing, verandert ook je voorschot – zelfs als je verbruik niet gestegen of gedaald is.

We houden bovendien rekening met eventuele wijzigingen van de netkosten en heffingen bij de berekening van het bedrag van je voorschotfacturen.

Opgelet: nieuw voorschot op basis van het laatst bekende verbruik!

Bij een contracthernieuwing berekenen we het nieuwe voorschot op basis van je laatst bekende verbruik op een ogenblik T – ofwel dat van de laatste afrekening, ofwel dat bij je komst naar TotalEnergies. We raden je daarom aan om je voorschot niet te verlagen – tenzij je je energieverbruik drastisch hebt teruggeschroefd. Zo vermijd je een hoge afrekening volgend jaar.

Je bent net verhuisd

Wanneer je naar een nieuwe woning verhuist, schatten we je toekomstige verbruik in met behulp van een simulator. Daarvoor gebruiken we het gemiddelde verbruik voor hetzelfde type woning of een verbruik op basis van de geschiedenis van het adres, die ons door je distributienetbeheerder wordt bezorgd.

Daarna berekenen we je voorschotbedrag op basis van dat geschatte verbruik – en de prijs van je energie, volgens het tarief dat je hebt gekozen. Gaat het om een nieuw contract, dan baseren we ons op de bijbehorende tariefkaart. Als het een bijlage bij je huidige contract is, dan baseren we ons op je laatste tariefkaart.

Je hebt een ander product genomen

Je hebt misschien een ander product uit ons aanbod gekozen. Daardoor ligt de prijs van je energie hoger of lager. Omdat die prijs een van de twee elementen is waarop we onze berekening van je voorschotbedrag baseren, gaat dat bedrag ook stijgen of dalen.

Het andere element waarop we onze berekening baseren, is je laatst bekende verbruik op ‘ogenblik T’ – ofwel dat van de laatste afrekening, ofwel dat bij je komst naar TotalEnergies.

Bijzondere situaties

In andere (zeldzame, wees gerust) gevallen kiezen we er zelf voor om je van een product naar een ander over te zetten, als je de contractvoorwaarden niet naleeft. Je wordt daarvan steeds op de hoogte gebracht via een bericht bij je factuur, via een e-mail of een brief.

Diverse kosten

Aanmaning of ingebrekestelling

Als je een aanmaning of ingebrekestelling hebt ontvangen omdat je een factuur niet (of te laat) hebt betaald, voegen we aanmaningskosten toe aan je volgende voorschotfactuur (7,50 euro voor een aanmaning, 15 euro voor een ingebrekestelling). Het bedrag van je voorschot zal bijgevolg uitzonderlijk hoger zijn dan dat van de vorige maand.

Opening meter

Het is eveneens mogelijk dat we kosten voor de opening van je meter moeten aanrekenen. Sommige netbeheerders rekenen die openingskosten namelijk niet zelf aan. De energieleverancier moet ze dan toevoegen aan een van de voorschotfacturen van de klant in kwestie.

Toekenning of verlies van het sociaal tarief

Aan het begin van elk jaar ontvangen we automatisch de lijst met klanten die recht hebben op het sociaal tarief. Kan jij er voortaan van genieten? Dan verlagen we je voorschot. Behoor je daarentegen niet langer tot de klanten die recht hebben op het sociaal tarief? In dat geval verhogen we je voorschot.

Als we die informatie niet automatisch ontvangen, vragen we je via een sms om ons een attest van je statuut te bezorgen. Je kan ons het attest toesturen via e-mail via ons contactformulier in Mijn klantenzone of via de chat.

Je verbruik telt ook mee

Om je voorschot te berekenen, baseren we ons ook op je laatst bekende verbruik op ‘ogenblik T’ – ofwel dat van je laatste afrekening, ofwel dat bij je komst naar TotalEnergies.

Toekenning van een promotie en/of een peterschapskorting

Wanneer je van een van onze promoties geniet, wordt die toegepast op je volgende voorschot. Je voorschot zal daardoor lager zijn. Het zal natuurlijk weer stijgen zodra de promotie afloopt. Hou er rekening mee dat een promotie vaak over de voorschotten van twaalf maanden wordt verdeeld. Wil je weten of je van een promotie geniet? Dat wordt op je factuur aangegeven.

Peterschap van een kennis

Als je peter wordt van een kennis, levert je dat 30 euro op. Dat bedrag zal worden afgetrokken van je volgende voorschotfactuur.

Je verbruik telt ook mee

Om je voorschot te berekenen, baseren we ons ook op je laatst bekende verbruik op ‘ogenblik T’ – ofwel dat van je laatste afrekening, ofwel dat bij je komst naar TotalEnergies.

Je eerste voorschot betrof geen volledige maand

Word je klant op een andere dag dan de 1e van de maand, dan berekenen we je eerste voorschot pro rata het aantal dagen die overblijven die maand.

Het volgende voorschot zal een volledige maand betreffen. Je voorschotbedrag zal dus sowieso hoger zijn.

Je hebt zonnepanelen geplaatst

Als je zonnepanelen laat plaatsen, passen we het bedrag van je voorschotten voor de levering van elektriciteit aan.

Opgelet: vóór we die aanpassing doorvoeren, moeten we wachten op de bevestiging van je netbeheerder. Het duurt soms weken, zelfs maanden, voordat die informatie tot bij ons geraakt.

Energiebijstand

Een van onze vele diensten is een bijstand voor elektriciteit en/of gas in de vorm van een maandelijks abonnement. Teken je in op die bijstand? Het abonnementsgeld komt dan boven op je gewoonlijke voorschot.

Heb je het daarentegen opgezegd? In dat geval verschijnt het abonnement niet meer op je voorschotfactuur en is het bedrag van die factuur minder hoog.

Het btw-percentage is veranderd

Zoals dat het geval was tijdens de energiecrisis, is het mogelijk dat het btw-percentage op energie wordt aangepast. Dat leidt meteen tot een ander eindbedrag van je voorschot.

Nog steeds hulp nodig?

Neem contact met ons op