Algemene verkoopvoorwaarden
Algemene verkoopvoorwaarden van TotalEnergies Power & Gas Belgium N.V. (hierna genoemd “TotalEnergies”) toepasbaar op alle contracten voor de levering van elektriciteit en/of aardgas en/of de teruglevering van elektriciteit voor Residentiële klanten vanaf 1 februari 2025.
Artikel 1 - Definities en toepassingsgebied
1.1 Definities
In de Algemene voorwaarden of in de Overeenkomst dient te worden verstaan onder:
1. Leveringsadres: het adres van het leverings- en het aansluitingspunt.
2. Leverings- of Aansluitingspunt: het (de) aansluitingspunt(en) op het distributie-of transmissienet van de Installatie waarlangs de elektriciteit wordt geïnjecteerd of de fysieke plaats van het punt waar de aansluiting op het distributienet zich bevindt zoals omschreven in het Technisch reglement en de Leveringsovereenkomst voor de afname van elektriciteit en aardgas, geïdentificeerd aan de hand van een uniek EAN-nummer.
3. Afsluiting van een Overeenkomst bij een andere leverancier: schrapping van TotalEnergies als leverancier van aardgas en/of elektriciteit voor een bepaald leveringspunt in het toegangsregister en/of het aansluitingspunt voor het overkopen van elektriciteit.
4. Algemene voorwaarden: deze Algemene voorwaarden.
5. TotalEnergies: TotalEnergies Power & Gas Belgium nv ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0859.655.570 en heeft haar maatschappelijke zetel te rue Saint-Laurent 54, 4000 Luik.
6. Consument: iedere natuurlijke persoon die handelt uit doeleinden buiten het kader van een commerciële, industriële of ambachtelijke activiteit of een vrij beroep (in overeenstemming met de definitie van 'consument' in het Wetboek van economisch recht).
7. Klant: elke natuurlijke persoon die elektriciteit of aardgas afneemt van TotalEnergies en/of elektriciteit injecteert, voor niet-professionele doeleinden.
8. Residentiële consument of Residentiële klant: elke fysieke persoon die elektriciteit en/of aardgas verbruikt voor niet-professionele doeleinden, om te voorzien in zijn behoeften of die van de personen die op hetzelfde adres zijn gedomicilieerd en/of elektriciteit injecteert.
9. Overeenkomst: de volledige overeenkomst tussen TotalEnergies en een Klant. Deze bestaat uit de Overeenkomst voor de levering van aardgas en/of elektriciteit (leveringscontract) en indien van toepassing de Injectie van elektriciteit (terugleveringscontract) ondertekend door de Klant. In geval van Verkoop op afstand bevat dit de ondertekende bevestiging van het afsluiten van de Overeenkomst verzonden door TotalEnergies aan de Klant, alsook de huidige Algemene voorwaarden, eventuele bijzondere voorwaarden, eventuele bijlagen, en de Tariefkaart, geldend op het ogenblik van de ondertekening van de Overeenkomst. Deze documenten zijn eveneens beschikbaar op de website www.TotalEnergies.be alsook de eventuele aanbiedingen en promoties, die kunnen worden geraadpleegd op de website van TOTALENERGIES (www.TotalEnergies.be). Voor wat betreft het Waalse en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, de bijlage openbare dienstverplichtingen energie maakt ook deel uit van de Overeenkomst. De eventuele bijzondere voorwaarden primeren op de Algemene voorwaarden bij afwijking.
10. Verkoop of afstand: elke verkoop die resulteert in een overeenkomst afgesloten tussen TotalEnergies en een Klant, binnen het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, buiten de gelijktijdige fysieke aanwezigheid van de onderneming en de Klant, waarbij uitsluitend één of meerdere communicatietechnieken op afstand worden aangewend tot en met het moment waarop de Overeenkomst is afgesloten.
11. Buiten de onderneming gesloten Overeenkomst: een Overeenkomst (i) gesloten op het Leveringsadres van de Klant of op salons, beurzen en tentoonstellingen, of (ii) waarvoor een aanbod werd gedaan onder dezelfde omstandigheden, of (iii) onmiddellijk gesloten nadat de consument persoonlijk en individueel is aangesproken op een plaats die niet de gebruikelijke activiteitenlocatie van TotalEnergies is, of (iv) gesloten tijdens een excursie die door TotalEnergies is georganiseerd met als doel of effect de promotie en de verkoop van goederen of diensten aan de consument.
12. Installatie: het geheel van leidingen, kabels en toebehoren, schakel- en verdeelinrichtingen, elektrische toestellen, transformatoren en motoren dat al dan niet is aangesloten op het Leveringsadres voor het verbruik van energie, te rekenen vanaf de Meetinrichting of een daarmee door de Netbeheerder en de Klant gelijk te stellen plaats van afname en voor het injecteren van elektriciteit.
13. Levering: de levering op het net van de met de Klant overeengekomen hoeveelheid elektriciteit en/of aardgas door TotalEnergies, met uitsluiting van het transport en de distributie die onder de verantwoordelijkheid van de Netbeheerders vallen.
14. Injectie: de inbreng, op het distributienet, van elektriciteit die van de Klant afkomstig is. De injectie is aanvullend aan het leveringscontract.
15. Installatie voor de productie van elektriciteit: Installatie bestaande uit een decentrale productie-installaties met een maximaal AC-vermogen van 10 kVA.
16. Meetinrichtingen: het geheel van toestellen bestemd voor de meting van de hoeveelheid elektriciteit of aardgas die wordt afgenomen op het Leveringspunt of de elektriciteit die wordt geïnjecteerd via het aansluitingspunt, met onder meer de meters, meetapparaten en telecommunicatietoestellen.
17. Netbeheerder: de beheerder(s) van het distributie- en/of transportnet voor elektriciteit en aardgas.
18. Dag: kalenderdag.
19. Werkdagen: alle dagen met uitzondering van zaterdag, zondag en wettelijke feestdagen.
20. Persoonsgegevens: alle persoonsgegevens in de zin van de Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (algemene verordening gegevensbescherming).
21. Tariefkaart: het geheel van tariefvoorwaarden die van toepassing zijn op de Levering aan de Klant en de Injectie door de Klant. De begrippen die niet zijn gedefinieerd in deze Overeenkomst hebben de betekenis die werd vastgelegd in de toepasselijke reglementering.
1.2 Toepassingsgebied van de Algemene voorwaarden
Deze Algemene voorwaarden zijn van toepassing voor de Leverings- en Aansluitingspunten op Belgisch grondgebied, voor de levering van elektriciteit en aardgas en/of het injecteren van elektriciteit, en/of aanverwante producten of diensten aan Consumenten.
Artikel 2 – Afsluiting en uitvoering van de Overeenkomst
2.1 De toepassing van deze Algemene voorwaarden is een doorslaggevende bepaling voor de instemming van TotalEnergies. Door te ondertekenen, accepteert de Klant het geheel van de Overeenkomst en dus ook het geheel van de Algemene voorwaarden eventuele Bijzondere voorwaarden en de Tariefkaart, erkent hij er perfect kennis van te hebben genomen en af te zien van de toepassing van enig ander contradictoir bericht, akkoord of document.
2.2 De Overeenkomst wordt gesloten op de dag dat TotalEnergies een bevestiging van de Overeenkomst verstuurt aan de Klant.
2.3 In geval van een Verkoop op afstand of een Overeenkomst gesloten buiten de onderneming hebben zowel de Consument als TotalEnergies het recht om hier binnen de veertien (14) werkdagen vanaf de sluiting van de Overeenkomst afstand van te doen, onverminderd de openbare dienstverplichtingen waartoe TotalEnergies gehouden is. Om zijn herroepingsrecht uit te oefenen, dient de Klant TotalEnergies op de hoogte te brengen van zijn beslissing, en dit bij voorkeur via het specifieke herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van TotalEnergies. Hij kan zijn beslissing niettemin ook op een andere manier kenbaar maken, op voorwaarde dat hieruit ondubbelzinnig blijkt dat hij heeft besloten om de Overeenkomst te herroepen. Als de Klant heeft verzocht om de levering van aardgas/elektriciteit te laten beginnen tijdens de herroepingstermijn, en wanneer de Klant TotalEnergies in kennis stelt dat hij zijn Overeenkomst herroept tijdens deze periode dan zal de Klant een bedrag dienen te betalen dat evenredig is aan wat reeds geleverd is eventueel verminderd met de vergoeding die de Klant desgevallend krijgt voor zijn Injectie.
2.4 Niettegenstaande artikel 2.2 en zonder afbreuk te doen aan de geldende reglementering zal,de Overeenkomst worden afgesloten onder twee ontbindende voorwaarden, met name:
Ii) dat de Overeenkomst door TotalEnergies wordt aanvaard na het uitvoeren van controles:
- Het bestaan van een openstaand onbetaald saldo bij TotalEnergies voor het Leveringspunt.
Indien uw Leveringspunt is gevestigd in het Vlaamse- of het Waalse Gewest en wanneer er ernstige redenen zijn om te twijfelen aan de kredietwaardigheid van de Klant en/of de Klant niet aantoont dat hij zijn legitieme schulden bij de vorige energieleveranciers heeft betaald (met bijvoorbeeld een bewijs van tijdige betaling voor de laatste drie facturen bij zijn vorige leverancier), heeft TotalEnergies het recht om de Klant te vragen een bankwaarborg voor te leggen of een storting uit te voeren ten belope van een bedrag gelijk aan drie (3) keer het geschatte maandverbruik (het bedrag van de maandelijkse voorschotten) aan TotalEnergies binnen een termijn van vijftien(15) dagen na het verzoek. De waarborg kan door de Klant teruggevraagd worden mits voldaan werd aan de voorwaarden bepaald in artikel 9.Indien uw Leveringspunt gevestigd is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kan TotalEnergies een waarborg vragen ten belope van twee (2) keer het geschatte maandverbruik (bedrag van de maandelijkse rekeningen) voor het aangaan van een Overeenkomst of bij de hernieuwing/verlenging van de Overeenkomst indien de Klant nog openstaande bedragen heeft bij TotalEnergies overeenkomstig de toepasbare regelgeving.
De waarborg zal, conform de wetgeving, worden teruggestort binnen de 30 kalenderdagen na het versturen en betalen van de afrekeningsfactuur gebaseerd op reële meterstanden.
- TotalEnergies heeft ook het recht om een overeenkomst niet te aanvaarden als de Tariefkaart niet van toepassing is voor de betrokken Klant en/of het gebied waar het Leveringsadres zich bevindt en/of de periode waarbinnen de Klant de levering wenst door TotalEnergies en/of de Injectie van elektriciteit aan . TotalEnergies heeft evenwel het recht om het terugleveringscontract niet te aanvaarden indien het maximaal AC-vermogen van 10 kVA is overschreden van de Installatie voor de productie van elektriciteit. In dat geval zal een specifiek terugleveringscontract dienen afgesloten te worden met TotalEnergies.
- Indien na raadpleging van het toegangsregister blijkt dat een verandering van leverancier niet onmiddellijk mogelijk is omdat er een andere bewerking hangende is in verband met het Leveringspunt en/of Aansluitingspunt, heeft TotalEnergies het recht om de sluiting van de Overeenkomst met een Klant op te schorten, tot de hangende bewerking is voltooid en de verandering van leverancier mogelijk is. Indien het leveringspunt van de Klant zich in het Waalse Gewest bevindt en u verwikkelt bent in een procedure zoals beschreven in afdeling 3 van Hoofdstuk IV van het Besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de elektriciteits- en gasmarkt bij een andere leverancier, is de Overeenkomst afgesloten bij TotalEnergies van rechtswege nietig.
In ieder geval zal TotalEnergies zijn beslissing meedelen aan de Klant of een eventueel verzoek om aanvullende inlichtingen versturen binnen de tien (10) dagen, te rekenen vanaf de ontvangst van het verzoek van de Klant.
(ii) Dat TotalEnergies voor haar voorstel van Overeenkomst een correcte en volledige overdracht van alle gegevens die ze opvraagt voor de levering, zoals de gegevens van de Klant en de EAN-code van het Leveringspunt, en desgevallend de nodige gegevens voor de Injectie van elektriciteit door de Klant alsook de verstrekking door de Klant van alle documenten die nodig zijn voor de opstelling van de Overeenkomst ontvangt, zoals een kopie van de identiteitskaart.
Artikel 3 - Duur en einde van de Overeenkomst
3.1 De Overeenkomst wordt gesloten voor een duurtijd van bepaalde of onbepaalde duur en loopt vanaf de eerste dag van de levering. De duur van de Overeenkomst is die welke de Klant kiest bij het aangaan van de Overeenkomst en volgens de mogelijkheden voorzien door TotalEnergies en zoals bepaald in de bijzondere voorwaarden. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest worden overeenkomsten gesloten voor een vaste periode van drie jaar te rekenen vanaf de sluiting van de Overeenkomst. Na deze initiële periode van drie jaar (hierna ‘Beschermingsperiode”), kan de Overeenkomst voor levering in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verlengd worden met opeenvolgende periodes van één jaar overeenkomstig artikel 3.3. TotalEnergies kan contracten die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn afgesloten voor onbepaalde duur niet tijdens deze Beschermingsperiode opzeggen zonder toestemming van de Vrederechter.
3.2 Overeenkomstig het wettelijk kader, de reglementaire termijnen en het wettelijk kader en de technische middelen tracht TotalEnergies in de mate van het mogelijke de Levering te laten ingaan op de datum die de Klant wenst . De levering start wanneer TotalEnergies in het toegangsregister van de Netbeheerder is geregistreerd als leverancier voor de in de Overeenkomst bepaalde Leveringspunten. Voor Klanten die elektriciteit injecteren op het net ingevolge een wettelijke bepaling of op initiatief van de Klant zelf zal dit terugleveringscontract automatisch geactiveerd worden op het moment dat het leveringscontract in werking treedt of op het moment dat de geproduceerde elektriciteit door de Klant wordt geïnjecteerd tenzij de Klant meedeelt aan TotalEnergies dat hij de geproduceerde elektriciteit aanbiedt aan een derde. De Klant dient dit schriftelijk te communiceren aan TotalEnergies via de post of per e-mail aan [email protected] of via het call center via het nummer 04/340.64.64. In het geval van een Verkoop op afstand of een Overeenkomst gesloten buiten de onderneming, kan de levering pas beginnen na het verstrijken van de herroepingstermijn zoals bedoeld in artikel 2.3, behoudens een uitdrukkelijk en schriftelijk verzoek van de Klant op een duurzame drager. De levering van energie kan sowieso maar aanvangen op voorwaarde dat:
- TotalEnergies in het toegangsregister van de Netbeheerder is geregistreerd als leverancier voor het Leveringspunt;
- de aansluiting al is aangesloten op het distributienet en niet buiten dienst is gesteld;
- in het geval van een nieuwe aansluiting of een afgesloten aansluiting, de opening van de meters werd uitgevoerd door de Netbeheerder.
3.3 Op het einde van de initiële looptijd van de Overeenkomst wordt de Overeenkomst verlengd met opeenvolgende termijnen van één (1) jaar volgens de procedure bepaald in artikel 5.7 van deze Algemene voorwaarden, tenzij de Klant afziet van een verlenging door een opzegging overeenkomstig artikel 3.4.
3.4 Onverminderd artikel 3.1. kan de Klant de Overeenkomst steeds opzeggen met een voorafgaande opzeggingstermijn van 3 weken, zonder verbrekingsvergoeding, vanaf de datum van het verzoek. In geval van een leverancierswissel volstaat het bericht van de Netbeheerder als opzegging. In geval van een beëindiging zonder bericht van de Netbeheerder kan de Klant de Overeenkomst enkel beëindigen per aangetekend schrijven aan TotalEnergies. De opzegging van de Overeenkomst voor de levering van gas en/of elektriciteit (leveringscontract) heeft automatisch tot gevolg dat de Injectie van elektriciteit (terugleveringscontract) wordt opgezegd.
Indien een Klant, na zijn wens om de Overeenkomst op te zeggen bekend te hebben gemaakt, elektriciteit en/of aardgas blijft verbruiken zonder dat een overeenkomst bij een andere leverancier is afgesloten, wordt de levering voortgezet onder dezelfde contractuele voorwaarden als vóór het bericht van de Klant alsook voor de Injectie van elektriciteit.
3.5 Indien aan deze Overeenkomst een einde komt zonder dat TotalEnergies vooraf een bericht van de Netbeheerder of de Klant heeft ontvangen over de voorgenomen leverancierswissel en de Overeenkomst dus voortijdig wordt verbroken, heeft TotalEnergies het recht om het Leveringspunt af te sluiten op kosten van de Klant, en eventuele andere geleden schade op hem te verhalen.
3.6 Onverminderd artikel 3.1 kan TotalEnergies een Overeenkomst van onbepaalde duur op elk moment opzeggen, met een voorafgaande opzeggingstermijn van twee (2) maanden met uitzondering van de bepaling vermeld in punt 3.1. met betrekking tot het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Voor contracten van bepaalde duur, kan TotalEnergies het contract beëindigen mits een schriftelijk opzeg ten laatste 2 maanden voor de afloop van de periode. TotalEnergies behoudt zich ook het recht voor om het contract te beëindigen in bepaalde gevallen van betalingsachterstand zoals vermeld in artikel 7.
3.7 Indien de Klant wordt overgedragen aan de Netbeheerder als Beschermde klant in de gewestelijke betekenis, wordt de huidige Overeenkomst automatisch opgezegd zonder opzeggingskosten of -vergoeding indien het Leveringspunt gevestigd is in het Vlaamse – of Waals Gewest. Evenwel indien het Leveringsadres gevestigd is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dan zal de Overeenkomst gedurende de periode dat de Klant geniet van het statuut van Beschermde Klant geschorst worden. Wanneer de Klant niet langer geniet van het statuut van Beschermde Klant past TotalEnergies overeenkomstig de wettelijke bepalingen automatisch het tarief toe van het op dat ogenblik goedkoopste equivalent product dat van toepassing was op het moment dat hij genoot van het statuut van Beschermde Klant.
Artikel 4 - Machtiging
De Klant machtigt TotalEnergies om alle handelingen die nodig zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst te stellen of te laten stellen met het oog op de verandering van leverancier, de nettoegang, de Levering en het opvragen van alle gegevens, inclusief historische verbruiksgegevens, bij de Netbeheerders. TotalEnergies zal het recht hebben om de gezinssamenstelling van de Klant of enige andere informatie op te vragen die nodig is voor de uitvoering van de Overeenkomst of voor het nakomen van haar wettelijke verplichtingen als leverancier. Indien deze bewerkingen ertoe leiden dat er kosten worden gefactureerd aan TotalEnergies, zullen deze zonder vermeerdering worden doorgerekend aan de Klant volgens de factureringsmodaliteiten in artikel 7.5 tot 7.12.
Artikel 5 - Prijs
5.1 De Klant is de energieprijs voor de afname van zijn energie verschuldigd die TotalEnergies heeft vastgesteld op basis van de Tariefkaart, die van toepassing is op het ogenblik van de afsluiting van de Overeenkomst, onverminderd de bepalingen voorzien in artikelen 5.7 en 14.
5.2 De terugleververgoeding (injectievergoeding) voor de Injectie van de elektriciteit is vermeld in de tariefkaart die deel uitmaakt van de Overeenkomst op het moment dat de Klant zijn leveringscontract heeft afgesloten met uitzondering van Klanten die een leveringscontract hebben afgesloten vóór 01/01/2024 in het Waals Gewest. Voor deze Klanten die een leveringscontract hebben afgesloten vóór 01/01/2024 in het Waals Gewest zal de terugleververgoeding worden in aanmerking genomen vermeld op de tariefkaart van januari 2024 en zal gecommuniceerd worden aan de Klant als bijlage bij de mededeling van de wijziging van onderhavige algemene verkoopsvoorwaarden en consulteerbaar in de klantenzone van de klant.
De terugleververgoeding (injectievergoeding) is niet van toepassing op elektriciteit die geproduceerd wordt door productie-installaties die reeds genieten van de regeling, vermeld in de artikelen 4.1.30/1 en 15.3.5/12 van het Energiedecreet van 8 mei 2009, tenzij de betrokken netgebruiker onherroepelijk afstand heeft gedaan van dit recht overeenkomstig de artikelen 4.1.30/1, tweede en derde lid, en 15.3.5/12, vierde lid, van het Energiedecreet van 8 mei 2009.
5.3 De volgende kosten worden direct aan de Klant doorgerekend: - heffingen, taksen, retributies, toeslagen, belastingen, vergoedingen en andere eventuele kosten die door de bevoegde regelgevende overheid of instantie worden opgelegd:
- de kosten voor het transport, de distributie en de huur van de meters, de kosten voor de aansluiting of sluiting van het Leverings- en/of aansluitingspunt, eventuele bijkomende netwerkdiensten, het reactief vermogen en het piekvermogen opgelegd door de Netbeheerder;
- de kosten die verband houden met de wettelijke verplichting om groenestroomcertificaten, groenewarmtecertificaten, warmtekrachtcertificaten en/of soortgelijke certificaten te genereren in het kader van de ontwikkeling van hernieuwbare energiebronnen en de wettelijke verplichtingen inzake milieu.
Deze kosten kunnen met terugwerkende kracht worden aangerekend, indien dit eveneens van toepassing is voor TotalEnergies.
5.4 TotalEnergies zal op transparante wijze de prestaties factureren die de Netbeheerder uitvoert voor de Klant en rechtstreeks aan TotalEnergies factureert op haar vraag, op vraag van de Klant, of op vraag van TotalEnergies na een fout of nalatigheid van de Klant. Het gaat hier om kosten die gepreciseerd zijn in punt 5.3. In dat geval behoudt TotalEnergies zich het recht voor om bovenop deze kosten administratieve kosten aan te rekenen.
5.5 TotalEnergies kan daarnaast ook een vaste vergoeding aanrekenen. De bijzondere voorwaarden van het leveringscontract of de tariefkaart van het product waarop de Klant geabonneerd is, bepalen het bedrag van de vaste vergoeding per Leveringspunt aan het elektriciteits- en/of gasnet, die bestemd is om de vaste werkingskosten van TotalEnergies te dekken.
Diezelfde bijzondere voorwaarden of tariefkaart kunnen bepalen dat deze vergoeding een forfaitair bedrag is dat integraal verschuldigd is door de Klant voor de initiële periode van het leveringscontract voor elektriciteit en/of aardgas, zelfs in geval van vroegtijdige beëindiging van dit leveringscontract door de Klant tijdens deze initiële periode. Na afloop van deze initiële periode wordt de vaste vergoeding enkel nog aangerekend pro rata van de effectieve duur van de contractuele relatie tussen de Klant en TotalEnergies voor de levering van elektriciteit en/of aardgas. De forfaitaire vergoeding wordt aangerekend op elke afrekening of eindafrekening die door TotalEnergies wordt afgeleverd.
5.6 TotalEnergies kan de Tariefkaart wijzigen mits inachtneming van de bepalingen van art. 14.1. In dat geval zal de Klant het recht hebben om de Overeenkomst op te zeggen onder de voorwaarden bepaald in art. 14.2.
5.7 TotalEnerigies behoudt zich het recht voor om haar tarieven bij de hernieuwing van de Overeenkomst te wijzigen zoals omschreven in punt 14.2.
Artikel 6 - Verplichtingen van de Partijen
6.1 De Klant zal door geen enkele handeling of nalatigheid beletten dat de geleverde hoeveelheid energie juist kan worden vastgesteld, dan wel een situatie creëren waardoor het normaal functioneren van de Meetinrichting wordt verhinderd.
6.2 De Klant is verantwoordelijk voor de correcte aansluiting van zijn Installatie op het net op het moment van de Levering door TotalEnergies, zoals voorzien door het Technisch reglement. De Klant doet het nodige opdat al zijn Installaties in goede staat zouden zijn en zouden beantwoorden aan alle technische en wettelijke eisen.
6.3 De Klant zal TotalEnergies op de hoogte brengen van elke wijziging van zijn Persoonsgegevens, ongeacht de aard.
6.4 Het is de taak van de Klant, voor zover dit niet gebeurd is door een officiële instantie, om TotalEnergies in voorkomend geval in te lichten over zijn statuut van Beschermde klant of zijn recht op de toepassing van het sociaal tarief, en hiervoor alle vereiste stavingstukken over te maken binnen de wettelijk voorziene termijnen en modaliteiten. Vanaf het moment dat het sociaal tarief wordt toegepast zal de Klant genieten van dit specifieke tarief en zullen de bijzondere voorwaarden gelinkt aan dit tarief op hem toepasselijk zijn.
6.5 De Klant verbindt zich tot de tijdige en volledige betaling van zijn voorschotten, afrekeningen en slotfactu(u)r(en).
6.6 TotalEnergies verbindt zich tot de levering van energie aan de Klant en koopt elektriciteit van de Klant in overeenstemming met de bepalingen van de Overeenkomst en de toepasselijke regionale en federale regelgeving.
6.7 TotalEnergies verbindt zich ertoe de jaarlijks door de Klant geproduceerde hoeveelheid elektriciteit automatisch af te nemen, voor zover de Klant een leveringscontract heeft afgesloten bij TotalEnergies voor zijn elektriciteit en/of aardgas en onder de voorwaarden en modaliteiten die in deze Algemene verkoopvoorwaarden zijn vastgelegd.
6.8 De Klant die zijn geïnjecteerde elektriciteit wenst te laten kopen door een derde dient dit bij de ondertekening van zijn leveringscontract aan te geven op de Overeenkomst of gedurende de looptijd van de Overeenkomst TotalEnergies hiervan in kennis te stellen overeenkomstig artikel 3.2. van deze Algemene verkoopvoorwaarden. Behalve als dit uitdrukkelijk wordt gevraagd door de Klant brengt de opzegging van het terugleveringscontract niet automatisch de opzegging van de Overeenkomst voor de levering van aardgas en/of elektriciteit (leveringscontract) mee.
6.9 De Klant moet een Aansluitingscontract afsluiten met de Netbeheerder en ervoor zorgen dat de Installatie aan de daarvoor geldende normen voldoet en geschikt is om energie af te nemen of elektriciteit te injecteren op het net indien hij de eigenaar is van de Installatie of zich ervan vergewissen dat de eigenaar van de Installatie het nodige hiervoor heeft gedaan.
6.10 Ingeval van een tijdelijke of definitieve buitendienststelling van de Installatie voor de productie van elektriciteit dient de Klant TotalEnergies hiervan binnen de maand schriftelijk op de hoogte te brengen.
6.11 De Klant gebruikt de Installatie als een goed huisvader.
6.12 De Klant dient TotalEnergies onverwijld in kennis te stellen indien zijn Installatie voor de productie van elektriciteit een AC-vermogen heeft dat hoger is dan 10 kVA en dit 3 maanden voor de ingebruikname.
In dat geval zal er ook een specifiek injectiecontract met TotalEnergies dienen afgesloten te worden.
6.13 De Klant informeert TotalEnergies onmiddellijk over elk element waarvan hij kennis heeft en dat de uitvoering van de Overeenkomst zou kunnen verhinderen, veranderen of bemoeilijken. Het nalaten van deze verplichting kan leiden tot de voortijdige beëindiging van de Overeenkomst, mits inachtneming van een opzeggingstermijn van dertig (30) dagen. Voor Klanten waarvan het Leveringsadres gevestigd is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dient onverminderd rekening gehouden te worden met de bepaling vermeld in de laatste zin van artikel 3.1.
Artikel 7 - Facturatie, betaling en opzegging
7.1 Voor de bepaling van de hoeveelheid geleverde energie en geïnjecteerde elektriciteit door de Klant baseert TotalEnergies zich op de meetgegevens en verbruiksprofielen aangeleverd door de Netbeheerder op basis van gegevens zoals opgenomen of geschat door de Netbeheerder, of verbruiksgegevens aangeleverd door de Klant en gevalideerd door de Netbeheerder.
7.2 De Klant moet TotalEnergies en de netbeheerder informeren over zijn intentie om energie te delen of deel te nemen aan een energiegemeenschap voordat hij activiteiten onderneemt met betrekking tot dit energiedelen of energiegemeenschap. De klant geeft aan de leverancier de hoeveelheden energie en de betrokken aansluitpunten door.
7.3 Bij energiedelen of energiegemeenschap behoudt TotalEnergies zich het recht voor om extra operationele kosten die voortvloeien uit het delen van energie of die verband houden met de activiteiten van de energiegemeenschap aan te rekenen. In dat geval worden de kosten opgenomen in de tariefkaart die de Klant heeft ontvangen bij het afsluiten van zijn energiecontract en/of bij de verlenging of vernieuwing van zijn energiecontract.
7.4 Bij energiedelen of energiegemeenschap stelt de leverancier zijn factuur op basis van aangepaste meetgegevens van de Netbeheerder.
7.5 In functie van de modaliteiten van de meteropname en wat overeengekomen is met de Klant, maakt TotalEnergies u een maandelijks of jaarlijkse afrekening op. Indien u beschikt over een digitale meter en indien u hierom gevraagd heeft, sturen wij u een maandelijkse afrekening. Indien wij uw maandelijkse verbruiksgegevens niet tijdig ontvangen van Netbeheerder hebben wij het recht de maandelijkse afrekening te verrekenen aan de hand van een geschat verbruik. Indien uw meteropname jaarlijks gebeurt, is de Klant voorschotten verschuldigd op de door hem afgenomen elektriciteit en/of aardgas. TotalEnergies bepaalt het bedrag van deze voorschotten op basis van het verbruiksprofiel van de Klant zoals vastgesteld door de Netbeheerder, de tariefvoorwaarden en alle toepasselijke transport-en distributienettarieven, taksen, toeslagen en bijdragen en brengt de Klant op de hoogte van deze voorschotten voor de effectieve facturering en bij elke verandering. De wijziging van het voor het voorschot worden toegepast indien de Klant geen bezwaar heeft gemaakt binnen de 15 dagen na de voorafgaande mededeling van het nieuwe voorschotbedrag. De Klant kan TotalEnergies vragen om het bedrag van de voorschotten te herzien. TotalEnergies zal een dergelijke vraag gemotiveerd beantwoorden binnen een termijn van maximaal tien (10) werkdagen. Indien de gevraagde aanpassing onredelijk is, heeft TotalEnergies het recht om deze te weigeren, met een motivering voor de weigering. TotalEnergies is niet verantwoordelijk voor de waargenomen verschillen tussen het werkelijke verbruik van de Klant en het geschatte verbruik dat in aanmerking werd genomen voor de berekening van de voorschotten.
De terugleververgoeding die zal worden toegekend aan de Klant door TotalEnergies voor de Injectie van elektriciteit zal verminderd worden van het totaal bedrag (inclusief BTW) van de voorschotten die worden aangerekend.
7.6 De betaling van de voorschotten en de afrekeningen gebeurt, naar keuze van de Klant, hetzij door overschrijving, hetzij door domiciliëring. Indien voor betaling door middel van domiciliëring wordt gekozen, heeft de Klant op elk ogenblik de mogelijkheid om de betaling van zijn afrekeningsfactuur uit te sluiten via een eenvoudig voorafgaand en schriftelijk verzoek aan TotalEnergies.
7.7 De factuur die de Klant van TotalEnergies ontvangt, moet binnen de vijftien (15) dagen na ontvangst worden betaald. Voor de toepassing van deze Overeenkomst worden de facturen en de creditnota’s geacht drie (3) dagen na hun verzendingsdatum te zijn ontvangen. Indien de Klant ervoor gekozen heeft om zijn rekeningen te betalen via domiciliëring, zal er eveneens een termijn van vijftien (15) dagen worden gerespecteerd vooraleer de domiciliëringsopdracht wordt uitgevoerd.
7.8 De facturen worden geacht te zijn aanvaard bij gebrek aan protest binnen de vijftien (15) dagen na hun ontvangst. Bij wijze van uitzondering zal elke Klant een foutieve factuur kunnen betwisten gedurende twaalf (12) maanden vanaf de ontvangstdatum van de factuur. Bij een redelijkerwijs gefundeerde betwisting van een factuur heeft elke Klant het recht om de betaling van het betwiste gedeelte van die factuur op te schorten, totdat de behandeling van de klacht is afgerond. In geval van een effectieve foutieve facturatie in het nadeel van de Klant, zullen er op de terug te betalen som ook wettelijke interesten worden aangerekend vanaf de dag van betaling van het foutief gefactureerde bedrag.
7.9 Indien in het geval van een laattijdige betaling van een factuur of de niet-naleving van een betalingsplan een ingebrekestelling werd verstuurd naar de Klant dan heeft dit tot gevolg dat alle andere facturen met betrekking tot dezelfde energievoorziening, ook al werd daarvoor een betalingstermijn verleend of een betalingsplan opgesteld, of ook nog niet vervallen facturen worden onmiddellijk opeisbaar, zonder voorafgaande ingebrekestelling. Indien op om het even welk ogenblik een of meerdere facturen vervallen zijn, zal elke betaling die vervolgens wordt verricht door de Klant, worden toegerekend aan de oudste vervallen factuur factuur die nog openstaat. Voor wat betreft andere producten en diensten dan energie, kan het contract worden beëindigd bij gebreke aan betaling binnen de termijn aangegeven in de ingebrekestelling.
7.10 Onverminderd de wettelijke bepalingen kan TotalEnergies administratieve kosten en/of intresten aanrekenen voor het verzenden van bijkomende facturen, duplicata, herinneringen of ingebrekestellingen, voor de opmaak van een betalingsplan als gevolg van een laattijdige betaling of wanneer het voorleggen van een domiciliëring door de bank wordt geweigerd.
De kosten voor het verzenden van de herinneringsbrief bedragen 7,50 EUR (per stuk) en 15,00 EUR (per stuk) voor een ingebrekestelling in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest en het Waalse Gewest. Bij laattijdige betaling van het totaal of een deel van de factuur, of indien het voorleggen van een domiciliëring wordt geweigerd door de financiële instelling, is de Klant ertoe gehouden, van rechtswege en zonder ingebrekestelling of herinnering, verwijlinteresten te betalen vanaf de opeisbaarheid van de factuur, op elk onbetaald bedrag, tot op de datum van de volledige betaling. Indien de Klant een Residentiële klant is, past TotalEnergies hiervoor de wettelijke intrestvoet toe.
Indien het Leveringspunt is gevestigd in het Waalse Gewest mag het totaal van de invorderings-en administratieve kosten niet meer bedragen dan 55 EUR per minnelijke invorderingsprocedure vermeerderd met het verschuldigde resterende saldo en vermeerderd met de contractuele verwijlintresten. Indien het Leveringspunt is gevestigd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zal u naast het verschuldigd saldo enkel verwijlintresten en invorderingskosten worden aangerekend tot een maximum van 55 EUR per jaar per leveringscontract voor zover er geen nieuwe invorderingsprocedure wordt gestart.
Bovenvermelde kosten gelden onverminderd de mogelijke aanrekening van procedurekosten in geval van een gerechtelijke invordering.
Wanneer het Leveringspunt is gevestigd in het Vlaamse -Gewest wordt de eerste herinnering voor de eerste drie vervallen schulden in een kalenderjaar niet aan de Klant aangerekend. Voor iedere bijkomende herinnering rekent TotalEnergies de klant 7,5 EUR aan vermeerderd met de eventuele portkosten en 20 EUR voor een ingebrekestelling. In het Vlaamse Gewest kunnen wij u een forfaitaire vergoeding aanrekenen ten belope van 20 EUR in de schijf t.e.m. 150 EUR; 30 EUR + 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf van 150,01 EUR t.e.m. 500 EUR en 65 EUR + 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf vanaf 500,01 EUR, zonder dat deze vergoeding het bedrag van 2.000 EUR kan overschrijden. Als TotalEnergies, ten onrechte verschuldigde bedragen aan de Klant niet aan hem ter beschikking stelt, kan de Klant aanspraak maken op een gelijkwaardige forfaitaire schadevergoeding tenzij ingeval van overmacht of van omstandigheden waarvoor TotalEnergies niet aansprakelijk kan worden gesteld en kan de Klant TotalEnergies hierom verzoeken.
Wanneer het leveringspunt is gevestigd in het Waalse Gewest zal behoudens andersluidende regionale bepalingen inzake schadevergoeding, de Klant gehouden zijn tot de betaling van een forfaitaire schadevergoeding van 10% op ieder onbetaald bedrag, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, met een minimum van 15,00 EUR en onverminderd het recht van TotalEnergies om een vergoeding te eisen voor de werkelijk geleden schade.
7.11 Indien de Klant zijn achterstallige facturen niet betaalt, kan TotalEnergies de levering stopzetten mits naleving van de toepasselijke wettelijke procedures.
Behoudens andersluidende regionale bepalingen inzake schadevergoeding, is TotalEnergies niet aansprakelijk voor om het even welke schade die voortvloeit uit de stopzetting van de Levering.
7.12 De bepalingen van dit artikel 7 zijn van toepassing op alle facturen van TotalEnergies, voor de Levering van producten of diensten door TotalEnergies of de Netbeheerder.
7.13 Indien de afrekening of de slotfactuur een bedrag vertoont in het voordeel van de Klant, betaalt TotalEnergies dit bedrag terug binnen een termijn van vijftien (15) dagen te rekenen vanaf de ontvangst van de creditnota, op voorwaarde dat TotalEnergies met zekerheid het rekeningnummer kent waarop het bedrag moet worden gestort. Bij gebrek aan andere instructies van de Klant, zal TotalEnergies het saldo terugstorten op het rekeningnummer dat de Klant gewoonlijk heeft gebruikt om zijn facturen te betalen. TotalEnergies behoudt zich bovendien het recht voor om eventuele tegoeden te compenseren met andere uitstaande vorderingen/facturen tegenover de Klant, uit hoofde van andere Overeenkomsten met TotalEnergies voor dezelfde energievoorziening.
7.14 Indien de Klant recht zou hebben op een vergoeding van TotalEnergies na een laattijdige terugbetaling kan de Klant hierom verzoekenen heeft de Klant recht op de interesten berekend op de verschuldigde bedragen volgens het wettelijke tarief, te rekenen vanaf de dag na de vervaldatum van de creditnota.
7.15 n geval van een factureringsfout die aan TotalEnergies kan worden toegeschreven, kan een rechtzetting van de facturatie plaatsvinden binnen een periode van maximaal twaalf (12) maanden na de betalingsdatum van de foutieve factuur, tenzij de rechtzetting te wijten is aan een derde partij. In dat geval is de rechtzettingstermijn van toepassing zoals bepaald in de regelgeving.
Artikel 8 - Overmacht en schorsing van de Levering
8.1 In geval van overmacht worden de verplichtingen onder deze Overeenkomst, behalve de verplichting tot betaling van een geldsom, geschorst gedurende de periode van de overmacht. Onder overmacht verstaan wij elke al dan niet onvoorzienbare en onvermijdbare gebeurtenis onafhankelijk van onze wil die een onoverkomelijk beletsel uitmaakt voor de nakoming van onze Overeenkomst, zoals de uitval van het net, problemen in het transport of de distributie, het niet kunnen verkrijgen van (voldoende) elektriciteit of aardgas. Deze opsomming is niet limitatief.
8.2 Indien de Overeenkomst gedurende meer dan drie (3) maanden niet kan worden uitgevoerd door overmacht, hebben beide Partijen het recht om de Leveringsovereenkomst per aangetekende brief te beëindigen, zonder dat er een schadevergoeding verschuldigd is aan de andere partij onverminderd het recht van de Klant om de Overeenkomst op te zeggen overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 3.4.
Artikel 9 - Waarborg
Zowel voor de aanvang als tijdens de uitvoering van de Overeenkomst is TotalEnergies gerechtigd indien uw Leveringspunt zich in Vlaanderen bevindt, , om de storting van een waarborg of een bankwaarborg te vragen ten belope van drie (3) keer het geschatte maandverbruik (bedrag van de maandelijkse rekeningen)indien de solvabiliteit van de Klant in vraag gesteld kan worden op basis van objectieve criteria. Deze 'objectieve criteria' kunnen, zonder hiertoe beperkt te zijn, de volgende omstandigheden omvatten:
- uw contract werd beëindigd met uw vorige energieleverancier omdat u uw facturen niet tijdig betaalde;
- het niet-naleven door de Klant van de betalingstermijnen voorzien in deze Overeenkomst of een Betalingsplan.
Indien uw Leveringspunt zich in het Waalse Gewest bevindt, zijn de hiervoor vermelde bepalingen van toepassing voor zover de waarborg wordt gevraagd bij de aanvang van de Overeenkomst.
Bij gebrek aan de storting van een waarborg of bankwaarborg binnen een termijn van dertig (30) dagen na het verzoek daartoe, kan TotalEnergies de Overeenkomst weigeren dan wel ontbinden, mits inachtneming van de wettelijke regels.
Indien uw Leveringspunt zich in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest bevindt, kan TotalEnergies ofwel een waarborg vragen ten belope van twee (2) keer het geschatte maandverbruik (bedrag van de maandelijkse rekeningen) voor het aangaan van een Overeenkomst of bij de hernieuwing/verlenging van de Overeenkomst indien de Klant nog openstaande bedragen heeft bij TotalEnergies. De waarborg zal, overeenkomstig de wettelijke bepaling, worden teruggestort binnen de 30 kalenderdagen na het versturen en betalen van de afrekeningsfactuur gebaseerd op reële meterstanden. Indien geen waarborg wordt gevraagd aan de Klant, behoudt TotalEnergies zich het recht voor om niet langer te leveren of geen Overeenkomst aan te bieden aan de Klant, zolang hij openstaande schulden heeft bij TotalEnergies en deze niet werden aangezuiverd of het opgesteld betalingsplan niet werd nageleefd, overeenkomstig de modaliteiten voorzien in de toepasselijke wetgeving. In alle gevallen kan de Klant de waarborg terugvragen van zodra hij gedurende één jaar al zijn facturen stipt heeft betaald zonder betalingsherinnering en de Klant bij TotalEnergies geen openstaande schuld meer heeft.
Artikel 10 - Bescherming van de persoonlijke levenssfeer
De Persoonsgegevens van de Klant worden verzameld en verwerkt door TotalEnergies in overeenstemming met ons Privacybeleid, dat geraadpleegd kan worden via de link: /nl/particulieren/privacybeleid
Artikel 11 - Verantwoordelijkheid
11.1 De Netbeheerders zijn verantwoordelijk voor de continuïteit van de energievoorziening en de kwaliteit van de aangeleverde energie, conform de bepalingen van de wetgeving en de geldende technische reglementering. TotalEnergies is hiervoor dus niet verantwoordelijk tenzij de onderbreking het gevolg is van een fout van TotalEnergies. In geval van een onderbreking van de distributie of het transport van elektriciteit en/of aardgas, heeft TotalEnergies het recht om de levering via de betrokken transport- of distributienetten te beperken of te onderbreken, zonder ook maar de minste schadevergoeding verschuldigd te zijn aan de Klant tenzij er een er fout wordt vastgesteld in hoofde van TotalEnergies. De Klant kan zich rechtstreeks richten tot zijn Netbeheerder in geval van schade als gevolg van een onderbreking, een beperking of een onregelmatigheid in de energietoevoer.
11.2 Zonder afbreuk te doen aan wat voorafgaat en onverminderd de eventuele toepassing van een gewestelijke schadevergoedingsregeling inzake energie, is de verantwoordelijkheid van TotalEnergies en de Klant beperkt tot (i) materiële schade die rechtstreeks voortvloeit uit een zware of intentionele fout of de niet-uitvoering van iedere hoofdprestatie in deze Overeenkomst en (ii) de dood of lichamelijke letsels die het gevolg zijn van een handeling of een verzuim. De vergoeding voor directe materiële schade is per schadegeval en per jaar beperkt tot een bedrag gelijk aan twaalf (12) keer het bedrag vastgesteld als maandelijks voorschot, zonder dat dit bedrag hoger kan zijn dan het effectief gefactureerde bedrag gedurende de 12 voorafgaande maanden. TotalEnergies en de Klant zijn niet verantwoordelijk ten opzichte van elkaar voor indirecte of gevolgschade, productieverlies, winstderving of inkomstenverlies.
11.3 Elke vraag om schadevergoeding en intresten moet tussen de Partijen onderling schriftelijk worden meegedeeld binnen de dertig (30) werkdagen, te rekenen vanaf het optreden van de schade of de datum waarop de schade redelijkerwijze geconstateerd kon worden. Laattijdige aanvragen voor schadevergoeding en interesten worden niet vergoed.
11.4 Indien de verantwoordelijkheid van TotalEnergies werd ingeroepen voor verborgen gebreken in de zin van artikel 1641 tot 1649 van het Burgerlijk Wetboek, is deze verantwoordelijkheid uitgesloten indien TotalEnergies kan bewijzen dat dit gebrek niet te ontdekken was.
11.5 Elke vordering die op enigerlei wijze verband houdt met deze Overeenkomst kan alleen leiden tot de aansprakelijkheid van de Partijen. In geen geval kan een werknemer of bestuurdeO die betrokken is bij de uitvoering van deze overeenkomst aansprakelijk worden gesteld.
11.6 Dit artikel is van rechtswege van toepassing, behoudens andersluidende regionale wettelijke bepalingen inzake schadevergoeding. (Voor Klanten in Wallonië, zie http://www.indemnisations-energie.be).
Artikel 12 - Overdraagbaarheid
12.1 TotalEnergies heeft het recht om de Overeenkomst over te dragen aan een andere persoon, voor zover deze voldoet aan de wettelijke bepalingen betreffende de levering van elektriciteit of aardgas en over de nodige vergunningen beschikt, en voor zover de in deze Overeenkomst vastgelegde voorwaarden gehandhaafd blijven voor de duurtijd van de Overeenkomst.
12.2 De Klant kan de Overeenkomst alleen aan een derde overdragen bij verhuizing, en mits aan de voorwaarden van artikel 13.1 is voldaan. Alle kosten die voortvloeien uit de overdracht zijn voor rekening van de Klant.
Artikel 13 - Verhuis
13.1 Voor elke vraag in verband met zijn verhuis, kan de Klant zich richten tot de klantendienst, waarvan de gegevens worden vermeld op de facturen. Bij verhuis moet de Klant: (1) het energieovernamedocument (hierna EOD genoemd) invullen en bijhouden; (2) TotalEnergies op de hoogte brengen van zijn nieuwe adres en (3) ten laatste binnen de dertig (30) dagen na de effectieve verhuizing de laatste meteropnames voor 'elektriciteit' en/of 'aardgas' meedelen.
Het EOD wordt enkel door de Klant ondertekend indien er geen nieuwe bewoner op het adres intrekt, en door de Klant en de nieuwe bewoner gezamenlijk indien er wel een nieuwe bewoner intrekt. In geval van verhuring zal de eigenaar het EOD mede ondertekenen bij gebrek aan een nieuwe huurder. In geval van betwisting van de referentie-index op het moment van de verhuis, behoudt TotalEnergies zich het recht voor om het volledig ingevulde en ondertekende EOD ter inzage te vragen. Indien het EOD niet ter inzage wordt voorgelegd, zijn de door de Netbeheerder gevalideerde meterstanden van toepassing. Het EOD is beschikbaar op de site www.TotalEnergies.be.
13.2 Na de verhuis zal deze Overeenkomst verder uitgevoerd worden voor het nieuwe Leveringspunt op het nieuwe adres van de Klant, tenzij hij verhuist naar het buitenland, een ander gewest of een woning waar de Klant geen eigen meter heeft, of indien hij gaat wonen bij een andere Consument die reeds een leveringsovereenkomst gesloten heeft. In deze gevallen zal de Overeenkomst voortijdig kunnen worden beëindigd, mits inachtneming van de opzeggingstermijn Na de verhuis zal ook automatisch het Injectiecontract mee overgaan tenzij de Klant meedeelt dat dit niet wordt verdergezet bij TotalEnergies zoals bepaald in artikel 3.2. van deze Algemene voorwaarden of wanneer de Klant niet langer beschikt over een Installatie voor de productie van elektriciteit.
Indien de Klant TotalEnergies niet tijdig op de hoogte stelt van de verhuizing, blijft hij gehouden tot zijn verplichtingen onder deze Overeenkomst, en in het bijzonder tot de betaling van alle elektriciteit of aardgas die op het bestaande Leveringspunt door wie ook wordt afgenomen, tot de dag volgend op de dag van zijn mededeling van verhuizing aan TotalEnergies of de dag volgend op de sluiting van de meter, in toepassing van artikel 13.3.
13.3 Indien de Klant, na TotalEnergies te hebben meegedeeld dat hij verhuist, niet alle documenten en informatie aanlevert uiteengezet in artikel 13.1, geeft de Klant TotalEnergies hierbij een onherroepelijk mandaat om de sluiting van de meter aan te vragen bij de Netbeheerder, in naleving van de geldende wettelijke bepalingen. De Klant zal instaan voor alle kosten van de sluiting die gefactureerd kunnen worden aan TotalEnergies, en TotalEnergies draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de schade die hieruit volgt.
Artikel 14 - Wijziging van de voorwaarden
Deze Algemene voorwaarden en de Tariefkaart die hierbij van toepassing zijn, kunnen slechts gewijzigd worden:
Indien de wijzigingen nadelig zijn voor de Klant:
(i) aan het einde van de lopende leveringsperiode, indien de Klant een overeenkomst voor bepaalde duur heeft afgesloten. In dat geval zijn de volgende regels van toepassing. TotalEnergies deelt de gewijzigde voorwaarden minstens twee (2) maanden vóór het einde van de lopende periode mee aan de Klant via het gebruikelijk communicatiemiddel tussen TotalEnergies en de Klant. De kennisgeving zal geacht worden ontvangen te zijn door de Klant ingeval van een e-mail, de dag van verzending en indien per post, 3 kalenderdagen na de postdatum. Deze wijzingen kunnen pas in voege treden bij de vernieuwing of verlenging van de lopende overeenkomst en indien de Klant uitdrukkelijk op papier of andere duurzame drager heeft ingestemd met de nieuwe tarieven en/of voorwaarden. De Klant die het niet eens is met de meegedeelde gewijzigde tarieven en/of voorwaarden kan de Overeenkomst schriftelijk beëindigen per aangetekend schrijven binnen één (1) maand na de mededeling, zonder kosten en schadevergoeding. Deze beëindiging zal effectief zijn de dag na ontvangst van de aangetekende opzeggingsbrief. Tot die tijd blijven de oude voorwaarden van toepassing. In dat geval dient de Klant tijdig een andere leverancier te kiezen. Wanneer de Klant niet heeft ingestemd met de nieuwe tarieven en/of voorwaarden en daarnaast ook niet van leverancier is gewijzigd op het einde van de Overeenkomst dan zal TotalEnergies de Klant leveren overeenkomstig het tarief en de voorwaarden van het goedkoopste equivalent product binnen ons huidig aanbod van TotalEnergies. TotalEnergies zal u de prijzen en voorwaarden van het goedkoopste equivalent product meedelen vlak na de afloop van uw dit contract, tenzij de prijzen en voorwaarden overeenkomen met diegene die we u hadden overgemaakt bij de kennisgeving, zijn wij niet genoodzaakt om u deze opnieuw mee te delen, en wordt u geacht te hebben ingestemd met ons voorstel.
(ii) twee (2) maanden na de mededeling van de gewijzigde voorwaarden aan de Klant indien deze een overeenkomst voor onbepaalde duur heeft afgesloten. Ingeval van prijswijzigingen en/of wijzigingen van de voorwaarden in uw nadeel, bij contracten van onbepaalde duur, gelden de volgende regels :
-Prijswijzigingen en/of wijzigingen van de voorwaarden in uw nadeel kunnen worden doorgevoerd op voorwaarde dat TotalEnergies u een nieuw voorstel van prijzen en/of voorwaarden per post of per e-mail, minstens 2 maanden op voorhand, ter kennis brengt en u uitdrukkelijk op papier of aan de hand van een andere duurzame drager, akkoord gaat met de nieuwe prijzen en/of voorwaarden. De kennisgeving zal geacht worden ontvangen te zijn door de Klant ingeval van een e-mail, de dag van verzending en indien per post, 3 kalenderdagen na de postdatum.
Indien u niet akkoord gaat met ons voorstel, dient u ons hiervan binnen de maand vanaf de dag waarop de Klant de melding van de wijziging heeft ontvangen per post of per e-mail, op de hoogte te brengen. Deze weigering heeft tot gevolg dat er automatisch een einde komt aan uw contract op de dag waarop de nieuwe prijzen en/of voorwaarden van kracht worden. U dient dan tijdig een nieuwe leverancier te kiezen. Indien u niet uw instemming heeft gegeven met de nieuwe prijzen en/of voorwaarden en ook niet van leverancier bent gewijzigd op de dag dat deze nieuwe prijs-en/of voorwaarden van kracht zouden worden, dan zal u beleverd worden aan de prijzen en voorwaarden van ons goedkoopste equivalent product van onbepaalde duur. TotalEnergies zal u de prijzen en voorwaarden van het goedkoopste equivalent product meedelen vlak na de afloop van uw dit contract, tenzij de prijzen en voorwaarden overeenkomen met diegene die we u hadden overgemaakt bij de kennisgeving, zijn wij niet genoodzaakt om u deze opnieuw mee te delen, en wordt u geacht te hebben ingestemd met ons voorstel.
Afwezigheid van tijdige kennisgeving van uw weigering zal daarentegen betekenen dat u onze nieuwe tarieven en/of voorwaarden aanvaardt.
Indien de wijzigingen niet nadelig zijn voor de Klant: twee (2) maanden na een mededeling aan de Klant, ongeacht de aard van de afgesloten overeenkomst.
In afwijking van het bovenstaande, zijn de wijzigingen direct van toepassing indien ze rechtstreeks of onrechtstreeks voortvloeien uit de beslissing van een overheid.
Deze mededeling kan geschieden door alle gebruikelijke communicatiemiddelen tussen TotalEnergies en de Klant.
Artikel 15 - Overige bepalingen
15.1 De geldigheid of afdwingbaarheid van de Overeenkomst wordt niet aangetast door de nietigheid van een onderdeel ervan.
15.2 Het niet-aandringen op de naleving van een of meerdere bepalingen van de Overeenkomst door TotalEnergies mag niet worden opgevat als een verzaking hieraan of een beperking van de erin vervatte rechten of plichten.
15.3 De Overeenkomst is onderworpen aan het Belgisch recht. Elk geschil zal worden voorgelegd aan de vrederechter van Hasselt, of aan iedere andere rechtbank die materieel bevoegd is voor het gerechtelijk arrondissement Hasselt. Residentiële Klanten hebben evenwel het recht om het geschil aanhangig te maken bij de rechtbank van hun woonplaats.
Deze Algemene voorwaarden zijn gewijzigd op 1 februari 2025- Versie 4.2025.02.01