Overslaan en naar de inhoud gaan
Hoe werkt een budgetmeter?

Hoe werkt een budgetmeter?

Een budgetmeter werkt als een gewone meter, maar wanneer de budgetmeterfunctie actief is, moet je je verbruik vooraf betalen. Een budgetmeter kan in Wallonië of Vlaanderen geïnstalleerd worden op vraag van de energieleverancier (als je niet in orde bent met je betalingen), op vraag van het OCMW of op eigen verzoek. De budgetmeter wordt geplaatst door de netbeheerder.

In bepaalde gevallen kan de budgetmeterfunctie worden gedeactiveerd.

 

Verschillen per gewest

De procedures en mogelijkheden verschillen van gewest tot gewest

Vlaams Gewest

Er is maar één mogelijkheid: na onbetaalde facturen kan je energieleverancier je sociale leverancier vragen om de energielevering over te nemen. Deze sociale leverancier plaatst dan een budgetmeter. Sinds juli 2019 worden de budgetmeters die Fluvius installeert, vervangen door slimme meters. Kijk op de website van de VREG voor meer info.

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

In het Brussels Gewest is het heel eenvoudig: het systeem van de budgetmeter bestaat niet. Bij onbetaalde facturen kan je leverancier Sibelga vragen om een vermogensbegrenzer op je elektriciteitsmeter te plaatsen, waardoor de stroomsterkte beperkt wordt tot 10 Amp/2300 Watt). Kijk op de website van Sibelga voor meer info.

Waals Gewest

Hier zijn er vier mogelijkheden:

  • Op vraag van je leverancier, na onbetaalde facturen (onbetaalde facturen van € 100 voor elektriciteit of € 200 voor gas): de installatie is gratis.
  • Op vraag van je OCMW: de installatie is gratis
  • Op eigen verzoek: de installatie is betalend.
  • Als je de wettelijkse status 'beschermde klant' hebt en door de sociale leverancier wordt beleverd: de installatie is gratis.

De netbeheerder moet de budgetmeter plaatsen binnen de 40 dagen na ontvangst van je aanvraag of die van je leverancier. Na deze periode wordt de levering overgenomen en gefactureerd door de netbeheerder tot de plaatsing van de budgetmeter of wordt de procedure geannuleerd door je leverancier (in geval van schuldsaldo). Tijdens de levering door de netbeheerder wordt je contract met je leverancier opgeschort.

Kijk op de website van de CWaPE voor meer info.

 

Werking van een budgetmeter

Wanneer je netbeheerder een budgetmeter plaatst, heb je een krediet van 50 kWh. Vervolgens moet je een persoonlijke herlaadkaart vragen aan je netbeheerder. Hier zie je waar de kaart in moet op een gasmeter en een elektriciteitsmeter:

Lampiris-budget-meter-gas-elektriciteit

 

Let op: als je niet aanwezig bent tijdens de plaatsing, wordt de meter verzegeld. In dat geval moet een medewerker van je netbeheerder langskomen om de meter open te stellen.

Met je herlaadkaart kun je je energieverbruik vooraf betalen. Wil je weten hoe je je kaart kunt herladen? Ga dan naar het artikel ‘Mijn budgetmeter opladen’.

Opmerking: de kaart voor elektriciteit is blauw, die voor gas is geel. Deze kleuren stemmen niet overeen met de kleuren van de knoppen op de meter.

Is je krediet op, dan kun je een noodkrediet activeren van € 12 (elektriciteit) en/of € 15 (gas) via de rode knop (elektriciteit) of blauwe knop (gas). Dat bedrag wordt in mindering gebracht van je volgende oplaadbeurt en je krijgt een nieuw noodkrediet dat beschikbaar is voor een volgende keer.

Budgetmeter en meter voor uitsluitend nachtverbruik

Als je installatie een meter heeft voor uitsluitend nachtverbruik, moet je contact opnemen met je leverancier om zeker te zijn dat de wekelijkse afhouding voor je herlaadbeurten voor uitsluitend nachtverbruik hoog genoeg is. Zo voorkom je een hoge jaarlijkse afrekening.

Facturatie in geval van budgetmeter

Met een budgetmeter ontvang je geen voorschotfacturen meer. Een keer per jaar ontvang je wel nog een jaarlijkse afrekening. Al je herlaadbeurten worden in mindering gebracht van dat bedrag en beschouwd als voorschotten.

Het bedrag dat wordt aangerekend voor je verbruik, is hetzelfde als bij een conventionele meter. Je betaalt dus nog steeds de prijs per kWh die in je contract is vastgelegd.

 

Budgetmeter en regularisatie

Bij de plaatsing, reactivering of deactivering van een budgetmeter gebeurt er een meteropname gevolgd door een regularisatie bij je energieleverancier.

Als je netbeheerder de energielevering overneemt van je leverancier in afwachting van de plaatsing van je budgetmeter, stuurt je energieleverancier je een regularisatie. Deze is altijd gebaseerd op een schatting van de meterstanden door je netbeheerder. Voor een correcte regularisatie kun je altijd je meterstanden doorgeven (en de datum van de meteropname) aan je energieleverancier, zodat die een aanvraag kan indien om je geschatte meterstanden te laten corrigeren.

Nog steeds hulp nodig?

Neem contact met ons op