Ik heb een digitale meter en ik woon in Vlaanderen. Hoe kan ik mijn verbruik monitoren?
Via het tabblad 'Verbruik' kan je je jaarlijkse verbruik op elk moment nakijken. Aan de hand van de gegevens die met je digitale meter worden verzameld, kunnen we je gepersonaliseerde gegevens bezorgen. Als je in Vlaanderen woont en geen digitale (communicerende) meter hebt of als je niet in Vlaanderen woont, ga dan naar dit artikel voor meer informatie over het monitoren van je verbruik.
Monitor je verbruik in detail op Mijn klantenzone
Monitor je verbruik nu via Mijn klantenzone. Daar vind je functies om je verbruik te monitoren op het tabblad 'Verbruik'.
De beschikbare functies zijn afhankelijk van je situatie: het gewest waar je woont, de aanwezigheid van een digitale (communicerende) meter, een fotovoltaïsche installatie, enz.
En met Pixel eDrive kan je ook de oplaadsessies van je elektrische wagen volgen.
Woon je in Vlaanderen en heb je een digitale meter?
Goed nieuws! Aan de hand van de gegevens die elk kwartier voor elektriciteit en elk uur voor gas met je digitale meter worden verzameld, kunnen we je gepersonaliseerde gegevens leveren. Deze gegevens zijn gebaseerd op het profiel van je woning, je dagelijkse verbruik en de weersvoorspellingen.
Je vindt in Mijn klantenzone een overzicht voor de huidige maand van je gas- en elektriciteitsverbruik, van je injectie als je producent bent en ook van je piekverbruik (hoogste elektriciteitsverbruik gemeten over een periode van 15 minuten).
Je kan ook je gegevens van de huidige maand vergelijken met die van voorgaande maanden. Bovendien kunnen we op basis van het profiel van je woning (dat je kan invullen en bijwerken), je dagelijkse verbruik en de weersvoorspellingen een schatting maken van je verbruik voor de komende maanden van het jaar, zodat je een beter inzicht hebt en actie kan ondernemen om bewuster te verbruiken.
! Wij willen je erop wijzen dat deze gegevens enkel ter informatie worden gedeeld en niet worden gebruikt voor facturatiedoeleinden. Enkel het verbruik dat aan ons is doorgegeven door je netbeheerder bij je jaarlijkse afrekening wordt in aanmerking genomen.
Wil je je verbruik voor het huidige jaar vergelijken met de voorgaande jaren? Je kan de geschiedenis van je gas- en elektriciteitsverbruik van de afgelopen jaren bekijken.
Je krijgt een schatting van je verbruik per categorie apparaten te zien. We kunnen deze schatting maken aan de hand van het profiel van je woning en het kwartierverbruik voor elektriciteit en uurverbruik voor gas op je digitale meter. Zo kan je nagaan welke apparaten de meeste energie verbruiken.
Mijn tips
Dit is een specifieke pagina met persoonlijke tips en tricks die je dagelijks kan toepassen om minder en bewuster te verbruiken. Dit kunnen kleine alledaagse handelingen zijn, zoals de was doen op een lagere temperatuur, de vaatwasser helemaal vol vullen voordat je hem laat draaien of een waterkoker gebruiken om water te koken in plaats van het fornuis. Er zijn ook andere aanbevelingen om je verbruik op lange termijn te optimaliseren: nieuwe, energie-efficiëntere ramen laten installeren, zolderruimtes isoleren, zonnepanelen installeren, enz.
Wat moet ik doen om toegang te krijgen tot de monitoring van mijn verbruik?
Om toegang te krijgen tot je verbruiksgegevens, moet je eerst twee stappen ondernemen:
- Het profiel van je woning invullen via Mijn klantenzone door te klikken op het tabblad 'Verbruik' en vervolgens op 'Mijn woning'.
- TotalEnergies toestemming verlenen om toegang te krijgen tot de gegevens van je digitale meter die beschikbaar zijn op Mijn Fluvius, door hier te klikken. Houd er rekening mee dat een geldig mandaat per meter vereist is om van deze functies gebruik te kunnen maken.
Via het tabblad ‘Mijn volmachten' vind je een overzicht van je toestemmingen voor Fluvius en de respectievelijke status.
Heb je een thuisbatterij?
De gegevens in Mijn klantenzone zijn afkomstig van de kwartierwaarden van je digitale meter. Dit betekent dat als er een batterij aanwezig is, de gegevens niet precies overeenstemmen met de werkelijkheid.
Hoe krijg ik toegang tot Mijn klantenzone?
Je downloadt de app via de App Store of Google Play. Het is ook mogelijk om deze QR-code te scannen. Mijn klantenzone is beschikbaar als mobiele app in België maar ook op onze website.