Wat zijn de gevolgen voor mijn dossier als mijn gegevens geblokkeerd / onbruikbaar zijn?
Zelfs als je gegevens geblokkeerd zijn of als er een probleem optreedt, gaan ze niet verloren. Zodra het incident is opgelost, wordt je situatie dus herberekend, met terugwerkende kracht en ook met betrekking tot het injectietarief van je leverancier als dat van toepassing is.
Dat je gegevens tijdelijk zijn geblokkeerd, heeft geen gevolgen voor de verwerking van je dossier. Je gegevens gaan niet verloren en de situatie kan dus volledig worden geregulariseerd, met terugwerkende kracht.
Gegevens over je zonnepanelen
Dit is met name het geval als we de gegevens over je zonne-installatie (nog) niet hebben ontvangen: zodra we erover beschikken, en als je recht hebt op het injectietarief bij je energieleverancier, wordt dit tarief met terugwerkende kracht toegepast op de hoeveelheden energie die je al op het net hebt geïnjecteerd.
Voor meer informatie over de toepassing van dit injectietarief, klik hier als je in Brussel woont, en hier als je in Vlaanderen woont.
Wanneer je dossier wordt geblokkeerd bij je distributienetbeheerder
Soms kunnen we geen factuur opstellen, bijvoorbeeld omdat we de meterstanden niet van de netbeheerder ontvangen.
Sommige distributienetbeheerders hebben voor dergelijke situaties een tool gecreëerd waarmee je kan nagaan of ook jouw EAN-code betrokken is. Surf naar de website van je distributienetbeheerder via deze links:
In Vlanderen
Fluvius : https://www.fluvius.be/nl/factuur-en-tarieven/vertraging-energiefactuur
In Wallonië
ORES: https://form.ores.be/blocage-ean
RESA: https://www.resa.be/fr/ma-situation/retard-facture-energie/
Ter herinnering: de EAN-code is een code van 18 cijfers die je op je facturen vindt. Meer informatie vind je bij onze veelgestelde vragen over het thema.