Hoe en wanneer geef je de meterstand van je gas- en/of elektriciteitsmeter door?
Ga je verhuizen, verander je van leverancier of wil je een tussentijdse afrekening? Wanneer en hoe je de meterstand van je gas- en/of elektriciteitsmeter doorgeeft, verschilt van geval tot geval.
Wanneer en hoe je de meterstand van gas- en/of elektriciteitsmeter doorgeeft, hangt af van je situatie: een verhuis, een verandering van leverancier of een tussentijdse afrekening.
Je verhuist naar een nieuw woning
Als je naar een nieuwe woning verhuist, vul dan het energieovernamedocument in met de vorige huurder, de eigenaar of het verhuurkantoor. Jij bent dan de ‘overnemer’. Vermeld op het document de meterstanden aan het begin van de leveringsperiode en stuur daarna een kopie van je medeondertekende exemplaar naar de energieleverancier van je keuze. Let op: zorg ervoor dat je het origineel goed bewaart!
Als je deze meterstanden niet doorstuurt, zal de netbeheerder zelf een schatting van je meterstand maken op het ogenblik dat je verhuist.
Je verlaat je oude woning
Als je je woning verlaat, vul dan het energieovernamedocument in met de nieuwe huurder, de eigenaar of het verhuurkantoor. Je bent dan de ‘vertrekkende klant’. Vermeld op het document de meterstanden aan het einde van de leveringsperiode en stuur daarna je kopie van je medeondertekende exemplaar naar je huidige energieleverancier. Hij zal je je eindafrekening sturen. Let op: zorg ervoor dat je het origineel goed bewaart!
Als je je meterstanden niet doorstuurt, zal de netbeheerder zelf een schatting van je meterstand maken op het ogenblik dat je vertrekt en van je verbruik sinds de laatste meteropname. Je leverancier zal dan de aanpassing doorvoeren en je contract stopzetten.
Je verandert van leverancier
Als je van energieleverancier verandert, brengt je leverancier je netbeheerder daarvan op de hoogte. Kort voor de datum van de wijziging (ten vroegste na 21 dagen) zal je netbeheerder je vragen om je meterstand online of telefonisch aan hem door te geven.
Als je je meterstanden niet doorstuurt, zal de netbeheerder zelf een schatting van je meterstand maken wanneer je van leverancier verandert.
Je wil een tussentijdse afrekening
Als je gezinssamenstelling verandert of als je een nieuw type verwarming installeert, kan je een tussentijdse afrekening aanvragen. Stuur ons in dat geval je meterstanden en de datum van de meteropname door. Op basis hiervan zullen wij een aanvraag indienen bij je distributienetbeheerder. Zodra deze de aanvraag heeft goedgekeurd, sturen wij je een tussentijdse regularisatiefactuur.
Let op: je netbeheerder kan de aanvraag weigeren als deze minder dan een maand voor of na een jaarlijkse meteropname in je dossier wordt ingediend. Als je fotovoltaïsche zonnepanelen hebt en van de compensatieregeling geniet, is het niet voordelig voor jou om een aanvraag in te dienen naast de jaarlijkse meteropname, behalve in bepaalde uitzonderingen zoals bij een verandering van huurder.