Waarom wijzigt mijn voorschot na een afrekening?
Dankzij je jaarafrekening kennen we je werkelijke gas- en/of elektriciteitsverbruik. Het is dus de ideale gelegenheid om je voorschot zo goed mogelijk op je werkelijke verbruik af te stemmen.
Na een jaarafrekening herberekenen we altijd het bedrag van je volgende voorschotfacturen. Opdat je goed begrijpt waarom, overlopen we nog eens kort wat zo’n afrekening is.
Wat is een afrekening?
Na elke jaarlijkse meteropname (die door je distributienetbeheerder wordt gevraagd) ontvang je een jaarafrekening. Dankzij de meterstanden kennen we het aantal kWh elektriciteit en/of m³ gas dat je op een jaar tijd echt hebt verbruikt. We vermenigvuldigen dat aantal met de werkelijke prijs van de energie die je tijdens de laatste twaalf maanden hebt verbruikt.
Van dat bedrag trekken we de som af van alle voorschotten die je het voorbije jaar hebt betaald. Zo bekomen we het eindbedrag van je jaarafrekening. Dat bedrag is:
- ofwel negatief, en leidt dan tot een creditnota: je hebt te hoge voorschotten betaald en krijgt het verschil terug;
- ofwel positief: de voorschotten waren niet hoog genoeg en je moet bijbetalen.
Een nieuw voorschot dat afgestemd is op je werkelijke verbruik
Het opstellen van die jaarafrekening is de ideale gelegenheid om je voorschot te herberekenen. We kunnen ons nu baseren op je werkelijke verbruik over een heel jaar, en niet op een geschat verbruik. Het nieuwe bedrag van je volgende voorschotfacturen – vermeld op je jaarafrekening – is dus beter afgestemd op de realiteit (op voorwaarde dat je manier van verbruiken stabiel blijft). Je volgende afrekening zal op die manier ook zo dicht mogelijk bij nul euro liggen.
Voor een optimaal voorschot
We baseren ons dus op je meterstanden om je jaarafrekening op te stellen én om het bedrag van je volgende voorschotfacturen te bepalen. Wil je een optimaal bedrag – dat wil zeggen zo goed mogelijk aansluitend bij je werkelijke verbruik doorheen het jaar? Neem dan je meterstanden ook tussentijds op.
Je situatie kan veranderen
Waarom die tussentijdse meteropnames? Omdat je levenswijze kan veranderen (een kind verlaat het nest, je gaat met pensioen en je bent vaker thuis ...) en dus ook de manier waarop je energie verbruikt.
Controleer je voorschot en wijzig het als dat nodig is
We raden je aan om je meterstanden elke twee à drie maanden op te nemen (zelfs elke maand als dat kan) en vervolgens na te gaan of het bedrag van je voorschotfactuur volstaat. Surf daarvoor naar Mijn klantenzone. Klik op ‘Verbruik’ en daarna op ‘Mijn meterstanden’ waar je je tussentijdse meterstanden kan invoeren.
Wil je je voorschot verhogen of verlagen? In Mijn klantenzone klik je op ‘Facturen’, daarna op ‘Wijzigen’. Volg de aanwijzingen.