Overslaan en naar de inhoud gaan
Er is een verandering in mijn energieverbruik. Pas ik best mijn voorschotbedrag aan?

Er is een verandering in mijn energieverbruik. Pas ik best mijn voorschotbedrag aan?

In het kort

Spot je zelf een wisselend energieverbruik? Wacht dan niet op ons, pas zélf je voorschotbedrag aan. Dat doe je eenvoudig via Mijn klantenzone. Door je meterstanden door te geven bepalen wij ook het ideale bedrag op je voorschotfactuur.

Ja, het is zelfs erg verstandig als je je voorschotbedrag wijzigt in functie van je verbruik! Je klikt in Mijn klantenzone op ‘Facturen’ en daarna op ‘Mijn voorschot’. Daar verlaag of verhoog je het bedrag. 

Per type energie ga je na hoeveel je op dit moment betaalt en met hoeveel verbruik dat overeenkomt op jaarbasis. Ben je klant voor elektriciteit én gas? Dan is de voorschotfactuur de som van het bedrag van elk energietype. Ook dat voorschot kun je hier verhogen of verlagen. Hou zeker rekening met enkele spelregels:

  • Verhogen: je verhoogt het voorschotbedrag van de voorschotfactuur tot het gewenste bedrag.  
  • Verlagen: per verbruiksperiode (van je laatste tot volgende afrekeningsfactuur) kun je je voorschotbedrag met maximaal 20% verlagen. 

De interne verwerking van je wijzigingen kan tot twee uur duren en zal toegepast worden vanaf je volgende voorschotfactuur. 

Correct voorschotbedrag

Wil je graag weten of je factuur overeenkomt met je gemiddelde energieverbruik? Geef dan tussentijds je meterstanden door. Zo controleer je snel of het bedrag van je voorschotfactuur voldoende is voor je jaarverbruik. Zo vermijd je onaangename verrassingen! 

Opgelet: heb je zonnepanelen of een digitale meter? Dan is het niet mogelijk om je verbruik te verlagen via Mijn klantenzone. We nodigen je uit om ons te contacteren via de chat. We kijken dan graag na wat we voor jou kunnen doen.

Nog steeds hulp nodig?

Neem contact met ons op