Moet ik na de installatie van mijn zonnepanelen mijn voorschotfacturen aanpassen?
Omdat je je eigen elektriciteit produceert, verbruik je minder elektriciteit van het net. Het is dus logisch dat je voorschotbedrag wordt aangepast.
Het proces
Die aanpassing neemt enige tijd in beslag, omdat het na de installatie van je panelen mogelijk meerdere maanden duurt voordat een erkend organisme die goedkeurt en TotalEnergies de gegevens ontvangt die eerder door je distributienetbeheerder zijn verwerkt.
We verlagen je voorschotbedrag al
We stellen je daarom voor om je voorschot al in redelijke mate te verlagen, ook al heeft je netbeheerder je installatie nog niet goedgekeurd en heb je nog geen volledig jaar elektriciteit geproduceerd.
NB: het is belangrijk dat je verbruik in die periode ook ‘redelijk’ blijft, want we schatten het lagere voorschotbedrag op basis van je zonnepanelen en je huidige verbruik. Je vermijdt zo onaangename verrassingen wanneer je je jaarafrekening krijgt.
Hoe vraag je om die aanpassing van je voorschot?
Je kan ons vragen om je voorschot aan te passen tijdens een chat met een van onze experts.
En daarna?
Wanneer je netbeheerder je installatie heeft goedgekeurd, stellen we een afrekening op om duidelijke einde te stellen aan de verbruiksperiode zonder zonnepanelen.
Vervolgens passen we je voorschotbedrag aan rekening houdend met je verbruik in het voorbije jaar en de geschatte productie van je zonnepanelen. Pas na een volledig productiejaar kunnen we het voorschotbedrag preciezer berekenen op basis van je verbruik en je werkelijke productie.
Met die stappen vermijd je onaangename verrassingen bij je jaarafrekening.