Ik kom van een andere leverancier. Hoe wordt het bedrag van mijn voorschotfactuur berekend?
We berekenen je voorschot op basis van het gekozen tarief en een schatting van je toekomstige verbruik. Neem daarvoor je meterstand op en bezorg die aan je distributienetbeheerder.
Om het bedrag van je voorschotfactuur te bepalen, baseren we ons enerzijds op je energieprijs – volgens het product dat je bij ons hebt gekozen – en anderzijds op je jaarlijkse gas- en/of elektriciteitsverbruik.
Een zo precies mogelijke schatting
We weten niet heel precies hoeveel energie je in de toekomst zal verbruiken. We moeten je verbruik dus inschatten. Om die schatting zo goed mogelijk af te stemmen op de realiteit, baseren we ons idealiter op je werkelijke verbruik bij je vorige leverancier.
Neem je meterstand op
We kennen je vroegere verbruik alleen als je de stand van je gas- en/of elektriciteitsmeter opneemt op het ogenblik dat je van leverancier verandert, en die aan je distributienetbeheerder (of DNB) meedeelt. De netbeheerder zal vervolgens de gegevens over je werkelijke gas- en/of elektriciteitsverbruik aan ons doorgeven.
Je verandert van leverancier én van woning
Als je van leverancier verandert bij je verhuizing naar een nieuwe woning, verloopt het anders. We schatten dan je toekomstige verbruik in aan de hand van een simulator. Daarvoor gebruiken we het gemiddelde verbruik of een verbruik op basis van de geschiedenis van het pand in kwestie. Je DNB bezorgt ons die informatie.
Vergeet het energieovernamedocument niet
Opgelet: wanneer je verhuist, is het belangrijk om het energieovernamedocument in te vullen. Meer weten over dat document en de manier waarop je het invult? Klik hier.
De schatting rechtzetten
Zodra je een tijdje in je nieuwe woning verblijft, ga je het best na of je geschatte verbruik zo goed mogelijk aansluit bij je werkelijke verbruik. Dat kan heel eenvoudig:
- Neem de meterstanden van je gas- en/of elektriciteitsmeter op;
- Surf naar Mijn klantenzone op onze website;
- Klik op ‘Verbruik’;
- Klik op ‘Mijn meteropnames’;
- Voer de tussentijdse meterstanden in en ga na of het bedrag van je voorschotfactuur volstaat.
Wil je het bedrag verhogen of verlagen? Ga in Mijn klantenzone naar ‘Facturen’, daarna naar ‘Wijzigen’ en volg de aanwijzingen.
Hoe krijg ik toegang tot Mijn klantenzone?
Je downloadt de app via de App Store of Google Play. Het is ook mogelijk om deze QR-code te scannen. Mijn klantenzone is beschikbaar als mobiele app in België maar ook op onze website.