Overslaan en naar de inhoud gaan
Hoe kan ik mijn budgetmeter activeren/deactiveren?

Hoe kan ik mijn budgetmeter activeren/deactiveren?

In het kort

Om je budgetmeter voor gas en/of elektriciteit te activeren, moet je aanwezig zijn op het moment van de installatie of vragen of een medewerker van je netbeheerder langskomt. De deactiveringsprocedure verschilt per gewest.

Je budgetmeter voor gas en/of elektriciteit activeren is eenvoudig. In sommige gevallen kan het zelfs vanop afstand gebeuren. De procedure voor het deactiveren verschilt naargelang het gewest waar je woont. 

Om je budgetmeter te activeren

Voor de activering van je budgetmeter moet je ofwel aanwezig zijn wanneer hij wordt geplaatst, ofwel vragen of een medewerker van je netbeheerder langskomt die hem kan heractiveren. Als het om een elektronische meter gaat, kan deze heractivering vanop afstand gebeuren.  

Om je budgetmeter te deactiveren

De deactiveringsprocedure verschilt naargelang het gewest: 

  • In Vlaanderen:
    dien je aanvraag in bij Fluvius, je sociale leverancier. Hij zal je een deactiveringskaart toesturen die je in de budgetmeter moet steken om de ‘kaartfunctie’ te deactiveren. Als het een communicerende meter is, zal Fluvius je meter vanop afstand deactiveren. 
  • In Wallonië:
    Na elke verhuis deactiveren ORES en RESA automatisch de budgetmeter.
    ORES neemt telefonisch contact met je op om je deactiveringskaart op te halen bij het dichtstbijzijnde kantoor, dat je zal worden meegedeeld. Zodra de meter is gedeactiveerd, moet je de kaart terugsturen naar ORES.
    RESA stuurt je je deactiveringskaart per post.
    Als het om een elektronische meter gaat, gebeurt de deactivering vanop afstand en krijg je een bevestiging via sms.

    Is je netbeheerder niet ORES of RESA? Dan ga je als volgt te werk:
    AIEG, AEISH en Régie de Wavre: neem contact op met je leverancier. Hij zal optreden als tussenpersoon bij het indienen van je deactiveringsaanvraag bij de netbeheerder. 

Nog steeds hulp nodig?

Neem contact met ons op