Overslaan en naar de inhoud gaan
Wat is een beschermde klant?

Wat is een beschermde klant?

In het kort

Het statuut ‘beschermde klant’ wordt toegekend aan meer kwetsbare afnemers die zich in een precaire situatie bevinden. Dankzij het statuut genieten ze van specifieke sociale beschermingsmaatregelen. Beschermde klanten bestaan op 2 niveaus: het federale en het gewestelijke.

Het statuut ‘beschermde klant’ wordt toegekend aan kwetsbare afnemers die zich in een precaire situatie bevinden. Dankzij het statuut genieten ze van specifieke sociale beschermingsmaatregelen (zowel wat betreft de levering van elektriciteit als die van gas) in vergelijking met een niet-beschermde klant.

Beschermde klanten bestaan op 2 niveaus: het federale en het gewestelijke.

  • Op federaal niveau: alle inwoners van België die via een specifiek attest het sociaal tarief toegewezen krijgen bij een commerciële leverancier. Meer informatie vind je bij onze veelgestelde vragen over het thema.
  • Op gewestelijk niveau: afnemers met schulden en hun gezinsleden. Zij genieten van het sociaal tarief bij de netbeheerder als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. Meer informatie vind je bij onze veelgestelde vragen over het thema.

OPGELET: Dit statuut wordt niet bepaald door TotalEnergies. Het heeft dus weinig zin om ons rechtstreeks te contacteren. Vraag eerder aan de bevoegde overheden om je te helpen.

We delen deze artikels louter ter informatie.

Nog steeds hulp nodig?

Neem contact met ons op