Wat is een beschermde klant in Brussel?
Je wordt in Brussel als een beschermde klant beschouwd als je een schuld hebt bij je energieleverancier, je een ingebrekestelling hebt ontvangen en je gezin een bepaald inkomensplafond niet overschrijdt.
Om het statuut te bekomen, moet je bepaalde documenten aan regulator Brugel bezorgen.
Om van het statuut te genieten, moet je voldoen aan de volgende 4 voorwaarden:
- Je hebt een schuld bij je huidige energieleverancier;
- Je hebt een betalingsherinnering ontvangen van je elektriciteits- en/of gasleverancier (of elk ander bewijs van schulden, zoals een ingebrekestelling);
- Je woont in Brussel;
- Het gezin overschrijdt het inkomensplafond niet.
Dankzij het statuut:
- geniet je van het specifieke sociale tarief en verlaag je dus je facturen. Zo kan je je schuld bij je commerciële leverancier terugbetalen op basis van een onderhandeld afbetalingsplan;
- vermijd je tijdelijk de invorderingsprocedure bij je commerciële leverancier en word je beschermd tegen een afsluiting.
Het statuut van beschermde klant is tijdelijk en stopt zodra je je schuld hebt terugbetaald. Je keert dan terug naar je commerciële leverancier. In die periode wordt SIBELGA je sociale leverancier.
Opgelet: tijdens de beschermingsperiode kan je niet van energieleverancier veranderen.
Je bent je verbruik verschuldigd aan je sociale leverancier. Je bent verplicht om de facturen te betalen die deze naar jou stuurt. Je moet ook een afbetalingsplan regelen voor je schuld bij je commerciële leverancier. Het doel is om je schuld terug te betalen tijdens de beschermingsperiode.
Hoe bekom je het statuut?
Vervolledig het onlineformulier op de site van Brugel of vul het formulier in dat bij de ontvangen ingebrekestelling zit.
Opgelet: opdat je aanvraag correct wordt geregistreerd, voeg je de volgende documenten bij je aanvraag:
- gezinsinkomen: een kopie van ALLE PAGINA’S van het laatste aanslagbiljet voor ALLE MEERDERJARIGE PERSONEN in het huishouden behalve voor meerderjarige kinderen ten laste OF, als je om een wettelijke reden geen aanslagbiljet hebt, een ondertekende en oprechte verklaring op eer die ofwel aangeeft dat er geen inkomen is ofwel wat de aard en het bedrag is van de inkomsten van de laatste 12 maanden + bewijsstukken (loonbriefjes, attest);
- als je meerderjarige kinderen ten laste hebt, een kinderbijslagattest;
- een recent attest van gezinssamenstelling dat gratis online door de gemeente wordt afgegeven. Als je dat document niet kan voorleggen, vul je deze verklaring in.
- een kopie van de betalingsherinnering van de leverancier of andere bewijzen van schulden (bv. een ingebrekestelling).
OPGELET: Dit statuut wordt niet bepaald door TotalEnergies. Het heeft dus weinig zin om ons rechtstreeks te contacteren. Vraag eerder aan de bevoegde overheden om je te helpen.
We delen deze artikels louter ter informatie.