Wat moet ik doen als ik mijn energiefacturen niet kan betalen?
Neem snel contact met ons op als je moeite hebt om je energiefacturen te betalen. Samen zoeken we naar de juiste oplossing voor jou of we verwijzen je door naar het OCMW in je gemeente.
Het kan gebeuren dat je financiële problemen ondervindt om je facturen te betalen en dat je een betalingsachterstand oploopt. Wat doe je in dat geval?
Snel handelen
Laat het niet uit de hand lopen en neem snel contact met ons op. We zijn er om samen met jou naar een oplossing voor jou te zoeken. Wij kunnen de vervaldatum van je facturen wijzigen in functie van het moment waarop je bankrekening wordt aangezuiverd, bijvoorbeeld wanneer je loon wordt gestort.
Blijft het moeilijk? Dan kunnen we een betalingsplan opstellen waarmee je de betaling van je facturen kan spreiden, zodat je slechts een klein bedrag per keer hoeft te betalen.
Steun aanvragen
Wist je dat je, naast de hulp die wij je kunnen bieden, ook een beroep kan doen op andere organisaties? Het OCMW van je gemeente kan je bijvoorbeeld via het Gas- en Elektriciteitsfonds materiële steun toekennen als je moeite hebt om je energiefactuur te betalen. Hiervoor kan je een aanvraag indienen bij je OCMW. Nadat het een aangepast sociaal onderzoek heeft gevoerd, kan het gedurende het hele jaar tussenkomen via curatieve of preventieve acties.
Klik hier voor meer informatie over hulp bij je energiekosten.
Onder welke voorwaarden wordt een afbetalingsplan toegekend?
Een afbetalingsplan laat je toe om de betaling van je facturen te spreiden over meerdere maanden. Het kan alleen in specifieke gevallen worden toegekend voor voorschotten, zoals bij een geblokkeerde facturatie of meerdere voorschotten die in één keer worden aangerekend.
Afbetalingsplannen worden doorgaans opgesteld voor afrekeningen. Denk je dat je aan de criteria voldoet? Contacteer een energie-expert via de chat om je dossier te laten analyseren.
Opgelet: als er al twee afbetalingsplannen zijn geannuleerd vanwege het niet nakomen van de betalingen, kan je geen nieuw meer bekomen.
Het bedrag van het afbetalingsplan komt boven op je gewoonlijke voorschot. Je moet dus twee bedragen betalen. Heb je een domiciliëring? Dan worden beide bedragen automatisch afgenomen.
Je kan de voortgang van je afbetalingsplan te allen tijde opvolgen in de TotalEnergies-app of in Mijn klantenzone.