Overslaan en naar de inhoud gaan
Wat moet ik doen als ik mijn energiefacturen niet kan betalen?

Wat moet ik doen als ik mijn energiefacturen niet kan betalen?

In het kort

Neem snel contact met ons op als je moeite hebt om je energiefacturen te betalen. Samen zoeken we naar de juiste oplossing voor jou of we verwijzen je door naar het OCMW in je gemeente.

Het kan gebeuren dat je financiële problemen ondervindt om je facturen te betalen en dat je een betalingsachterstand oploopt. Wat doe je in dat geval?

Snel handelen

Laat het niet uit de hand lopen en neem snel contact met ons op. We zijn er om samen met jou naar een oplossing voor jou te zoeken. Wij kunnen de vervaldatum van je facturen wijzigen in functie van het moment waarop je bankrekening wordt aangezuiverd, bijvoorbeeld wanneer je loon wordt gestort. 

Blijft het moeilijk? Dan kunnen we een betalingsplan opstellen waarmee je de betaling van je facturen kan spreiden, zodat je slechts een klein bedrag per keer hoeft te betalen.

Steun aanvragen

Wist je dat je, naast de hulp die wij je kunnen bieden, ook een beroep kan doen op andere organisaties? Het OCMW van je gemeente kan je bijvoorbeeld via het Gas- en Elektriciteitsfonds materiële steun toekennen als je moeite hebt om je energiefactuur te betalen. Hiervoor kan je een aanvraag indienen bij je OCMW. Nadat het een aangepast sociaal onderzoek heeft gevoerd, kan het gedurende het hele jaar tussenkomen via curatieve of preventieve acties. 

Klik hier voor meer informatie over hulp bij je energiekosten.

Nog steeds hulp nodig?

Neem contact met ons op