Hoe vraag ik het sociaal tarief aan?
Als je in aanmerking komt voor het sociaal tarief, hoef je daarvoor geen stappen te ondernemen. En als je huurder bent van een sociaal appartement, moet de eigenaar of beheerder de aanvraag indienen.
In de meeste gevallen hoef je geen stappen te ondernemen om van het sociaal tarief te genieten. Het kan wel enige tijd duren om een aanvraag in te dienen, vooral als je een nieuwe rechthebbende bent of onlangs bent verhuisd.
Automatische toekenning
Als je behoort tot de categorie 1, 2A, 2B, 2C of 3 (zie verschillende categorieën op de website van de FOD Economie), wordt het sociaal energietarief je in de meeste gevallen automatisch toegekend. Je hoeft dus geen stappen te ondernemen. Het sociaal tarief wordt dan met terugwerkende kracht op je factuur toegepast.
Maar als je een nieuwe rechthebbende bent, als je onlangs bent verhuisd of als je van leverancier bent veranderd, kan het enige tijd duren voordat wij – als energieleverancier – weten dat je op de lijst van rechthebbenden staat. We krijgen om de 3 maanden een bijgewerkte lijst.
De sociale woningen
Als je huurder bent van een sociaal appartement (categorie 4), controleer dan bij de eigenaar of beheerder of het sociaal tarief voor het gebouw wordt toegepast: degene die het contract met de energieleverancier heeft gesloten moet de nodige stappen ondernemen om het sociaal tarief te krijgen.
Hoe bezorg je het attest?
De gemakkelijkste manier is om contact met ons op te nemen via chat: je kan dan live chatten met een van onze adviseurs en krijgt hun antwoord zwart op wit. Je kan elke dag van de week van 8 u. tot 21.30 u. en op zaterdag van 9 u. tot 14 u. chatten.
Je kan ook ons contactformulier invullen.