Overslaan en naar de inhoud gaan
Wat met onze terugbetaling?

Wat met onze terugbetaling?

In het kort

Heeft uw bedrijf het bedrag dat op onze creditnota stond niet ontvangen? Dat kan te wijten zijn aan allerlei factoren, zoals de grootte van het bedrag, een ander rekeningnummer, onbetaalde facturen, een openstaand saldo ...

Heeft uw bedrijf een creditnota van ons ontvangen, maar geen terugbetaling? En is de betaaltermijn voorbij? Dat kan aan verschillende factoren te wijten zijn. We zullen die hier overlopen en aangeven of u actie moet ondernemen of niet.

Een bedrag hoger dan € 15 000

Is het bedrag van de creditnota hoger dan € 15 000? Dan gebeurt de terugbetaling niet automatisch, of het nu gaat om het bedrag van één creditnota of het totale bedrag dat aan één ondernemingsnummer moet worden terugbetaald. Dat is ook het geval als het bedrag hoger dan € 15 000 is én het verbruik geschat is. 

Wat doet u?

  • Wilt u een terugbetaling van meer dan € 15 000 krijgen? Spreek uw vaste contactpersoon aan. U vindt de contactgegevens van die persoon op elke factuur die we aan uw bedrijf richten.
  • Als de creditnota meer dan € 15 000 bedraagt en de meterstanden geschat zijn, moeten de meterstanden eerst en vooral gecorrigeerd worden. U deelt de meterstanden daarvoor mee aan uw vaste contactpersoon. Die zal ze doorgeven aan uw distributienetbeheerder, die ze op zijn beurt zal controleren en bevestigen. Hou er rekening mee dat die bevestiging enkele weken op zich kan laten wachten.
     

Annulering van een factuur van meer dan € 15 000

De annulering van een factuur van meer dan € 15 000 kan ook leiden tot de blokkering van de terugbetaling van een creditnota. Spreek uw vaste contactpersoon aan. Merk op dat de factuur die geannuleerd wordt, bij voorkeur geboekt wordt. Als ze al betaald is, moet de opnieuw gefactureerde periode ook geboekt worden, zodat uw bedrijf aanspraak kan maken op een terugbetaling. 
 

Een lopend betalingsplan

Geniet uw bedrijf van een betalingsplan bij ons? Het bedrag van de creditnota wordt dan gebruikt om de oudste schijven van het plan of diegene die al vervallen zijn, aan te zuiveren. Dat wordt ook zo bepaald in de bevestigingsmail bij het betalingsplan.

Wat doet u?

U hoeft geen actie te ondernemen. We zullen het bedrag automatisch gebruiken als en alleen als het om dezelfde klantenreferentie gaat (er zijn namelijk nooit automatische boekingen tussen verschillende klantenreferenties). Anders gezegd, gaat het om hetzelfde ondernemingsnummer, maar een andere klantenreferentie, dan wordt de terugbetaling van de creditnota geblokkeerd totdat uw bedrijf het saldo heeft aangezuiverd. 
 

Een onbetaalde factuur

We kunnen het bedrag van de creditnota ook aanwenden om een factuur die u na haar vervaldatum nog niet betaald hebt, volledig of deels te betalen. Blijft er daarna nog een bedrag voor uw bedrijf over, dan betalen we dat binnen de 18 dagen.

Wat doet u?

  • Als het om hetzelfde ondernemingsnummer en dezelfde klantenreferentie gaat, hoeft u niets te doen. 
  • Als het om hetzelfde ondernemingsnummer maar een andere klantenreferentie gaat, betaalt u het best de verlopen factu(u)r(en) voor de andere klantenreferentie(s) zodat uw bedrijf wordt terugbetaald. We boeken bedragen namelijk nooit automatisch over tussen verschillende klantenreferenties. Bel gerust uw vaste contactpersoon om advies te vragen. 
     

Een openstaand saldo

We voeren geen automatische terugbetaling uit als er nog een factuur uit de voorbije 12 maanden openstaat.

Wat doet u?

Om de terugbetaling te deblokkeren, betaalt u het saldo. U ontvangt de terugbetaling dan binnen de 18 dagen.
 

Drie aanmaningen of ingebrekestelling

Als in de voorbije 6 maanden een of meerdere van onze facturen het onderwerp waren van 3 aanmaningen of een ingebrekestelling, dan betalen we uw creditnota niet automatisch.

Wat doet u?

Betaal de facturen in kwestie en de terugbetalingsprocedure zal opnieuw opgestart worden. Uw bedrijf zou het bedrag van de creditnota binnen de 18 dagen na uw betaling op zijn rekening moeten ontvangen.
 

Extern incasso

Uw bedrijf ontvangt het bedrag van de creditnota niet als het niet langer klant is bij ons en de schulden die het bij ons heeft, door een externe firma worden beheerd.

Wat doet u?

U hoeft niets te doen. Het bedrag van de creditnota wordt aangewend voor de externe inning van de schulden. 
 

Maak het u gemakkelijk. Kies voor een domiciliëring 

Wilt u uw terugbetaling sneller ontvangen? Domicilieer uw betalingen via de bank van uw bedrijf. Om de domiciliëring te activeren, bezorgt u aan uw vaste contactpersoon bij TotalEnergies het correct ingevulde SEPA-formulier.

Nog steeds hulp nodig?