Overslaan en naar de inhoud gaan
Wat houdt mijn jaarafrekening in? Hoe wordt het te betalen bedrag berekend?

Wat houdt mijn jaarafrekening in? Hoe wordt het te betalen bedrag berekend?

In het kort

Eén keer per jaar bezorgt TotalEnergies je een jaarafrekening. Het totaal aan voorschotten wordt dan vergeleken met je werkelijke verbruik. Meer betaald? Dan krijg je een creditnota. Te weinig? Dan gaan we een extra factuur maken voor jou.

De afrekening is de berekening van je elektriciteits- en/of gasverbruik over een bepaalde periode. Dit gebeurt sowieso één keer per jaar, zodra TotalEnergies de nieuwe meterstanden ontvangt van je netbeheerder.

We berekenen dan het verschil tussen de gefactureerde voorschotten gedurende de afrekeningsperiode en het te betalen bedrag voor je werkelijke verbruik. Had je recht op een promotie? Dan staat dit vermeld onder het deel ‘Je voordeel’.

Deze berekening kan dus leiden tot een factuur of een creditnota. Als we een extra factuur maken voor jou, betekent dit dat je minder betaald hebt aan voorschotten dan de werkelijke kost van je verbruik. Je moet het verschil dan nog aan ons betalen.

Als je een creditnota hebt, is het omgekeerd: je hebt minder verbruikt dan je betaald hebt. Als er geen openstaand saldo meer is, betaalt TotalEnergies je dat verschil terug. Dit overzicht komt trouwens ook van pas om in te schatten of je de voorschotten voor het komende jaar best aanpast of niet.

Sinds 1 januari 2022 is de opmaak van je facturen vereenvoudigd

Zo vind je in een oogopslag alle nuttige info die je zoekt op je jaarafrekening. Waarom deze verandering? De Belgische regelgeving vindt dat consumenten hun energiefacturen makkelijker moeten kunnen begrijpen en stelde daarom een nieuw Koninklijk Besluit op, dat dus sinds 1 januari 2022 in werking is.

Alle energieleveranciers moeten daarbij dezelfde structuur en werkwijze gebruiken:

  • De factuur past op een A4-pagina (recto verso).
  • De essentiële informatie (te betalen bedrag en vervaldatum) staat op de eerste pagina.
  • De informatie is verdeeld over 5 verschillende onderdelen, die weergegeven worden in een specifieke volgorde: 
    • Essentiële informatie over het contract
    • Hoeveel, wanneer en hoe moet ik betalen of een bedrag terugkrijgen? - Ik heb een vraag
    • Contracten vergelijken en veranderen
    • Het energieverbruik beheren
  • De kleine lettertjes verdwijnen. 
  • De details van de berekening vind je terug in Mijn klantenzone, niet langer op de factuur. 
  • Je kan kiezen of je de facturen digitaal of per post wil ontvangen.

 

 

De details van je afrekening bekijken?

Je vindt de gedetailleerde berekening in Mijn klantenzone.

Heb je nog geen persoonlijke klantenzone?

Geen probleem. Je kan makkelijk een account aanmaken.

  1. Meld je hier aan om een account aan te maken. 
  2. Voer je e-mailadres in.  
  3. Als je e-mailadres al in onze databank zit, wordt je account automatisch aan je klantnummer gekoppeld. Je krijgt dan gewoon een e-mail met de vraag om een wachtwoord te kiezen. Zodra je dat wachtwoord gekozen hebt, is je account aangemaakt.

 

Afbeelding
Wat houdt mijn jaarafrekening in? Hoe wordt het te betalen bedrag berekend?

 

Als je een e-mailadres opgeeft dat níét in onze databank zit, ontvang je een e-mail om je account manueel aan te maken (naam, voornaam, e-mailadres, wachtwoord). Vervolgens moet je je klantnummer daaraan koppelen. Je account is nu aangemaakt.  

Mijn klantenzone is beschikbaar als mobiele app in België, maar ook op onze website

Je kunt deze QR-code scannen om de app te downloaden in de App Store of Google Play.

 

QR code de téléchargement d' l'app TotalEnergies

 

Ben je een nieuwe klant?

Dan krijg je automatisch toegang tot Mijn klantenzone en dus ook tot alle details van je jaarafrekening en facturen.

Vragen over je jaarafrekening?

Je vindt vast een antwoord in Mijn klantenzone. Zo niet, neem dan contact met ons op via de chatfunctie op onze website. Denk eraan om je klantnummer te vermelden.

Nog steeds hulp nodig?

Neem contact met ons op