Verandert het bedrag van mijn voorschot bij een contractvernieuwing?
We stemmen je voorschot zo goed mogelijk af op de marktrealiteit. Daarom herberekenen we de prijs op basis van, onder andere, de nieuwe tariefkaart en de meest recente heffingen.
Afgestemd op de markt
Wanneer we je contract (met vast of variabel tarief) hernieuwen, herberekenen we je voorschot, rekening houdend met de prijzen van je nieuwe tariefkaart, heffingen, transportkosten enz. We stemmen het bedrag dat je betaalt voor de levering van gas en/of elektriciteit zo goed mogelijk af op de realiteit van de energiemarkt.
Je vindt de tariefkaart in Mijn klantenzone. Ben je al meer dan een jaar klant ? Dan vind je de tariefkaart ook in de bijlage bij het bericht over de hernieuwing.
Aanpassing van je voorschot bij je jaarafrekening
Een ander moment in het jaar waarop we je voorschot altijd aanpassen – of je nu een contract met een vast of variabel tarief hebt – is wanneer we je jaarafrekening opstellen. Dankzij die afrekening kennen we het exacte aantal kWh elektriciteit en/of m³ gas dat je de voorgaande twaalf maanden echt hebt verbruikt. Zo kunnen we preciezer inschatten wat je toekomstige verbruik zal zijn en je voorschot op basis daarvan aanpassen.
Hoe berekenen we je voorschot?
We bepalen het bedrag van je voorschot door de energieprijs te vermenigvuldigen met je geschatte jaarlijkse verbruik.
Controleer je voorschot regelmatig
We raden je aan om elke twee à drie maanden te controleren of je voorschotbedrag volstaat. Zo vermijd je (veel) extra te moeten betalen bij je jaarafrekening. Je maandelijkse voorschotten zijn namelijk voorzieningen. Het totaalbedrag ervan trekken we af van je jaarafrekening. Heb je te veel betaald, dan betalen we je het verschil terug. Maar als het totaal niet volstaat, moet je dit bijbetalen.
Hoe controleer je je voorschot?
- Neem de meterstanden van je gas- en/of elektriciteitsmeter op;
- Surf naar Mijn klantenzone op onze website. Klik op ‘Verbruik’ en daarna op ‘Mijn meterstanden’;
- Voer je tussentijdse meterstanden in. Je kan dan gemakkelijk nagaan of het bedrag van je voorschotfactuur volstaat.
Hoe wijzig je je voorschotbedrag?
Wil je je voorschot verhogen of verlagen? Dat doe je eveneens in Mijn klantenzone. Klik op ‘Facturen’, dan op ‘Wijzigen’. Volg daarna de verdere aanwijzingen.