Overslaan en naar de inhoud gaan
Hoe zeg ik mijn contract op?

Hoe zeg ik mijn contract op?

In het kort

Verhuisplannen? Of heb je een andere energieleverancier gevonden? Bij TotalEnergies zet je je energiecontract heel eenvoudig stop. Laat je meter afsluiten of beëindig je contract zelf. We leggen de verschillende mogelijkheden hier uit.

Hoe je je contract opzegt is afhankelijk van de reden van de stopzetting. 

Ga je verhuizen?

Je kan je verhuis vlot regelen via Mijn klantenzone, in de rubriek Verhuizen. In slechts enkele kliks zijn we op de hoogte van je verhuizing en krijg je een contractvoorstel voor je nieuwe woning.

Meer info? Lees het artikel ‘Ben je klant bij TotalEnergies en ga je verhuizen?’.

Verkoop je je huis ? 

Noteer je materstanden op de dag van je vertrek (tenzij je een digitale meter hebt). Dowload een energieovernamedocument via deze link (of dit document als je zonnepanelen bezit) en bezorg ons de gegevens, zodat we de eindafrekening van je contract kunnen maken. 

Uiteraard kunnen we een nieuw contract opstellen voor je nieuwe adres. Contacteer een van onze Energie-experts via de chat of telefonisch op 02/486 22 00. 

 

Stap je over van of naar een andere energieleverancier?

Ben je nieuw bij TotalEnergies? Dan zorgen wij ervoor dat je contract met je huidige leverancier wordt opgezegd.

Verlaat je TotalEnergies? Registreer je dan als nieuwe klant bij een andere energieleverancier. Die nieuwe leverancier zal je huidige contract bij TotalEnergies stopzetten.

In de overgangsperiode stuur je je meterstanden door naar je netbeheerder. Doe je dat niet? Dan worden de meterstanden van op afstand uitgelezen. De netbeheerder stuurt de meterstanden vervolgens door naar de oude en nieuwe energieleverancier. Op basis van deze meterstanden ontvang je vervolgens een eindafrekening.

Wat gebeurt er bij een scheiding?

  • Het energiecontract staat op mijn naam en ik blijf op hetzelfde adres wonen.

In dat geval wijzigt er weinig. Je kunt je contract gewoon behouden. Houd er wel rekening mee dat op je volgende jaarafrekening energie aangerekend is uit het jaar van je scheiding. Het zou kunnen dat de betaalde voorschotten misschien niet volstonden. Probeer dus met je ex-partner tot een akkoord te komen om deze jaarafrekening te regelen om verrassingen te voorkomen. TotalEnergies kan helaas niet tussenkomen in deze situatie.

  • Ik blijf in de woning, maar het contract staat niet op mijn naam.

In dat geval moet je een nieuw energiecontract afsluiten op jouw naam. Op de dag van je scheiding vul je samen met je ex-partner het zogenoemde energieovernamedocument in. Heb je zonnepanelen? Gebruik dan dit document. Je hoeft het document niet aan ons te bezorgen, het is wel belangrijk dat je het goed bewaart. Het komt vooral van pas als er onenigheid ontstaat. Contacteer ons in dat geval via de chat of bel naar 04 340 64 64.

Om de eindafrekening op te stellen – na beëindiging van het contract – hebben we de meterstanden en datum nodig (tenzij je een digitale meter hebt). Je nieuwe contract start dan op basis van de meterstanden op de dag van je scheiding.

  • We verhuizen allebei.

Neem samen de meterstanden op en noteer ze op de dag dat je vertrekt (tenzij je een digitale meter hebt). Download een energieovernamedocument (of dit specifieke document als je zonnepanelen hebt) en vul het samen in. Bezorg ons alle info zodat we de eindafrekening kunnen opstellen en je contract kunnen beëindigen.

Uiteraard kunnen we een nieuw contract voor je opstellen in je nieuwe woning. Neem hiervoor contact op met onze energie-experts via chat of 04 340 64 64.

Wat moet ik doen bij een overlijden?

Na het overlijden van een echtgeno(o)t(e) of wettelijk samenwonende partner zijn er enkele administratieve stappen nodig. Lees het artikel ‘Wat moet ik met het energiecontract doen in geval van een overlijden?’ en kom er alles over te weten.

Niet tevreden met je energiecontract?

Jammer. We hebben nog heel wat andere producten en diensten in ons assortiment. Bekijk ons aanbod en contacteer een energie-expert via chat of 04 340 64 64 om een product te vinden dat beter bij je noden aansluit.

Ik wil mijn contract stopzetten.

Past er geen enkel product bij je noden? Beëindig je contract dan op de webpagina Mijn energiecontract opzeggen.

Mijn meter afsluiten

  • Ik wil mijn meter laten afsluiten.

Om je meters te laten verzegelen, moet je contact opnemen met je energieleverancier. Wij versturen vervolgens de aanvraag naar je netbeheerder.

Nadien moet je een afspraak inplannen zodat een technicus de tellers kan komen verzegelen. Zodra dit gebeurd is, geeft je netbeheerder ons een seintje. Vanaf dat moment factureren we geen voorschotten meer en ontvang je enkel nog een eindafrekening.

  • Ik wil geen energiecontract meer.

Ga dan naar de pagina ‘Zeg je energiecontract op’.

Nog steeds hulp nodig?

Neem contact met ons op