Overslaan en naar de inhoud gaan
Ik heb een vast tarief en toch is mijn voorschotbedrag gewijzigd, waarom?

Ik heb een vast tarief en toch is mijn voorschotbedrag gewijzigd, waarom?

In het kort

In sommige gevallen kan je voorschotbedrag worden gewijzigd, ook al heb je een vast contract. Hoe is dit mogelijk? Er zijn verschillende cruciale momenten waarop het voorschotbedrag wordt herzien. We leggen hier uit waarom.

Is je voorschotbedrag gewijzigd terwijl je een vast contract hebt? Geen paniek, dit is normaal. Dit kan gebeuren bij een herberekening van je voorschot op bepaalde cruciale momenten, zoals bij de jaarlijkse regularisatie of bij een contractverlenging.

Een jaarlijkse regularisatie

Stel dat je in juli 2023 een vast contract hebt getekend voor tarief A dat één jaar geldig is, d.w.z. tot en met juni 2024. In december 2023 neemt je netbeheerder de meterstanden op. Je ontvangt dan je jaarlijkse regularisatiefactuur voor de periode van juli 2023 tot december 2023, en er wordt een nieuw voorschotbedrag bepaald op basis van je verbruik tijdens het afgelopen jaar. Als dit verbruik is veranderd, wordt je voorschotbedrag automatisch aangepast.

Nog een moment, de verlenging!

In juli 2024 loopt je contract af. Je kan opnieuw een vast contract tekenen, zolang dit contract loopt. Op dat moment teken je voor tarief B, dat verschilt van tarief A omdat de marktprijzen zijn veranderd.

Hoe zit het met de volgende regularisatie?

Je meterstand wordt opnieuw opgenomen in december 2024, zoals elk jaar in dit voorbeeld. We berekenen je jaarlijkse regularisatiefactuur als volgt:

  • De maanden december 2023 tot juni 2024 worden gefactureerd tegen tarief A
  • De maanden juli 2024 tot december 2024 worden gefactureerd tegen tarief B

Waarom word ik gefactureerd tegen twee verschillende tarieven?

De reden dat jou twee verschillende tarieven worden aangerekend, is dat je van juli 2024 tot december 2024 een voorschotbedrag hebt betaald. Je hebt dus een verschil opgebouwd, maar je voorschotbedrag is niet mee gewijzigd, tenzij je het hebt aangepast via Mijn klantenzone. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.

Andere cruciale momenten

Er zijn een aantal situaties waarin je voorschotbedrag kan worden herzien. Lees er hier meer over.

Nog steeds hulp nodig?

Neem contact met ons op