Overslaan en naar de inhoud gaan
OCMW - Waarom zijn correcte meteropnames belangrijk?

OCMW - Waarom zijn correcte meteropnames belangrijk?

In het kort

Een correcte meteropname laat toe om een exacte jaarafrekening op te stellen. Als de meterstanden niet kloppen, dan zal de factuur van je cliënt (onze klant) ook niet juist zijn. Je moet dan een rechtzetting van de meterstanden aanvragen.

Waarom is het belangrijk dat je cliënten die klant zijn bij TotalEnergies de meterstanden van hun elektriciteits- en/of gasmeters correct opnemen? Omdat we hun jaarafrekening opstellen op basis van die meterstanden. Als de meterstanden juist zijn, is er geen probleem. De berekening van de afrekening zal ook juist zijn. Als de meterstanden niet juist zijn, zal de berekening fout zijn.

Kijk de meterstanden na en vraag een eventuele rechtzetting aan

Bestudeer de jaarafrekening die je cliënt heeft ontvangen om je ervan te vergewissen dat de aangegeven meterstand correct is. Is dat niet zo? Dan moet je een rechtzetting van de meterstanden aanvragen. Om die aanvraag bij de netbeheerder van je cliënt te kunnen indienen, hebben we de volgende informatie nodig, die verschilt al naargelang de situatie:

  • Het gaat om geschatte meterstanden

Je moet ons alleen de juiste meterstanden bezorgen.

Bezorg ons de juiste meterstanden en geef aan waarom je de rechtzetting aanvraagt (bijvoorbeeld: de klant heeft de meterstanden van de dag- en nachtmeter verwisseld; hij heeft niet gezien waar de komma stond ...).

Bezorg ons de juiste meterstanden, samen met een gedateerde foto. Opgelet: op de foto moeten de meterstanden en meternummers perfect leesbaar zijn en moet er een datum op staan (met behulp van de krant van die dag, een kassaticket van die dag ...). Zonder die informatie wordt de rechtzetting van de meterstanden niet aanvaard.

  • Het gaat om een verhuis

Als je cliënt van of naar een nieuwe woning verhuist, raden we hem of haar sterk aan om een energieovernamedocument in te vullen (hier te downloaden). Op dat document moet je cliënt de meterstanden bij het begin en het einde van de levering (van elektriciteit en/of gas) aangeven. Je vindt hier alle informatie over de manier waarop het moet worden ingevuld.

Het document is belangrijk omdat het de klant (jouw cliënt) beschermt in geval van betwisting van de datum of de meterstanden, en omdat we op basis van dat document een rechtzetting kunnen aanvragen.

Na de aanvraag van de rechtzetting

Zodra de rechtzetting is aangevraagd en de juiste meterstanden zijn doorgegeven aan de netbeheerder, wordt de jaarafrekening tijdelijk opgeschort. Als de netbeheerder de rechtzetting aanvaardt, stellen we een nieuwe factuur op. Als hij die weigert, is de jaarafrekening verschuldigd zoals aanvankelijk opgesteld.

Nog steeds hulp nodig?

Neem contact met ons op