Waarom heeft mijn verbruik een impact op mijn energiefactuur?
Het is belangrijk dat je je jaarlijkse verbruik goed in de gaten houdt, want als het stijgt, moet je bij je afrekening voor het extra verbruik betalen. Na de afrekeningsfactuur zal je voorschotbedrag ook worden verhoogd.
Je voorschotfacturen worden berekend op basis van een schatting van je jaarlijks verbruik. We vermenigvuldigen het met de eenheidsprijzen van de verschillende posten op je energiefactuur, d.w.z. het gedeelte van TotalEnergies (de energiekosten), jouw voordeel (als je recht hebt op een promotie), de transport- en distributiekosten, de taksen en de injectievergoeding (als je zonnepanelen hebt en een vergoeding krijgt voor de geïnjecteerde energie). Hoe hoger je verbruik, hoe hoger je voorschot dus.
Wat is het principe van de jaarlijkse afrekening?
Naast je maandelijkse (of tweemaandelijkse of driemaandelijkse) voorschotfacturen ontvang je één keer per jaar een afrekeningsfactuur. Het bedrag dat je betaalt op je voorschotfactuur is gebaseerd op een schatting van je jaarlijkse verbruik. De jaarlijkse afrekeningsfactuur dient om je situatie te regulariseren op basis van je werkelijke verbruik. Eenmaal per jaar vraagt de netbeheerder je om je meterstanden op te nemen om je werkelijke verbruik voor dat jaar te kennen. Zo betaal je de juiste prijs voor je verbruik. Ga voor meer informatie over de jaarafrekening naar het artikel "Hoe lees ik mijn jaarafrekening?".
Houd je verbruik in de gaten met onze nieuwe functies in Mijn klantenzone
Zoals je wel weet, heeft je verbruik een grote invloed op je maandelijkse voorschotbedrag en je jaarlijkse afrekeningsfactuur. Via de functies om het verbruik te monitoren in Mijn klantenzone krijg je een duidelijk overzicht van je maandelijkse verbruik en krijg je tips en tricks om je energieverbruik te verminderen. Ga naar het tabblad 'Mijn tips' om deze tips te bekijken.
Bovendien monitor je met Pixel eDrive de oplaadsessies van je elektrische wagen.
Hoe krijg ik toegang tot Mijn klantenzone?
Je downloadt de app via de App Store of Google Play. Het is ook mogelijk om deze QR-code te scannen. Mijn klantenzone is beschikbaar als mobiele app in België maar ook op onze website.