De netbeheerder heeft mijn meter afgesloten. Maar ik krijg nog steeds facturen. Wat moet ik doen?
Je netbeheerder kan je meter afsluiten zonder dat je energieleverancier op de hoogte is. Deze blijft je dus facturen sturen. Je kan vragen je meter te heropenen of definitief af te sluiten.
Soms sluit een netbeheerder een meter af na een incident (overstroming, brand, enz.) of omdat de installatie niet conform blijkt te zijn (klein gaslek, aansluitingsprobleem, enz.). In dergelijke gevallen wordt je energieleverancier niet op de hoogte gesteld van deze afsluiting, waardoor je facturen blijft ontvangen.
Wat moet je doen?
Als je je meter wilt heropenen:
- Laat de nodige werkzaamheden uitvoeren om de installatie weer aan te sluiten.
- Laat de installatie goedkeuren om een conformiteitsattest te krijgen.
- Neem contact op met je netbeheerder om je meter te laten heropenen.
Er zijn geen kosten verbonden aan deze heropening en je hoeft geen nieuw contract af te sluiten met je energieleverancier.
Wil je geen gebruik meer maken van deze installatie?
Vraag je energieleverancier om je meter definitief af te sluiten. Deze stuurt de aanvraag door naar je netbeheerder. Zodra je aanvraag is aanvaard, krijg je een sms waarin je wordt uitgenodigd om een afspraak te maken met je netbeheerder zodat deze de meter kan komen afsluiten.
Let op! Er kan een andere reden zijn waarom je netbeheerder je installatie heeft afgesloten: het kan te wijten zijn aan een registratie met een verkeerde EAN-code en/of een verkeerd meternummer. Het gaat dan om het geval dat we hier aanhalen.