Overslaan en naar de inhoud gaan
Waarom wijzigt mijn voorschot?

Waarom wijzigt mijn voorschot?

In het kort

Na elke jaarafrekening herberekenen we het ideale voorschot voor uw bedrijf op basis van het geschatte verbruik en dat van het voorgaande jaar. Maar we kunnen uw voorschot ook wijzigen om andere redenen.

Vermeldt uw laatste voorschotfactuur een ander bedrag dan het bedrag dat uw bedrijf normaal maandelijks betaalt? Dat kan aan verschillende factoren te wijten zijn. We lichten hier de meest gangbare toe.

Uw bedrijf heeft een jaarafrekening ontvangen

Na een jaarafrekening herberekenen we het bedrag van de volgende maandelijkse voorschotten van uw bedrijf, of het verbruik nu gestegen of gedaald is. 

We herzien het voorschotbedrag, naar boven of naar beneden, aan de hand van 2 elementen:

Op die manier proberen we de volgende afrekening zo dicht mogelijk bij 0 euro te brengen.

Afhankelijk van de marktprijs 

Hou er rekening mee dat zelfs als het energieverbruik van uw bedrijf is gedaald of stabiel is gebleven, het voorschotbedrag kan stijgen omdat de marktprijzen fors omhooggegaan zijn.

Waarom de meteropname belangrijk is 

Laat de meterstanden van uw bedrijf opnemen door de bevoegde dienst van uw bedrijf. Als dat niet gebeurt, zal de netbeheerder de meterstanden schatten. We baseren de afrekening dan op die schatting en niet op het werkelijke verbruik van uw bedrijf.

Het contract van uw bedrijf is onlangs hernieuwd

Op het ogenblik dat uw contract wordt hernieuwd, werken we de tarieven bij. Uw contract wordt stilzwijgend hernieuwd, maar het is ook mogelijk dat uw dossierbeheerder bij TotalEnergies u verwittigt van die hernieuwing.

Door de contracthernieuwing verandert het bedrag van uw maandelijkse voorschotten. Het daalt of stijgt al naargelang uw nieuwe tarieven. In tegenstelling tot de afrekening staan de voorschotten dus los van uw verbruik.  

We hebben de kosten en belastingen bijgewerkt

Op sleutelmomenten van de facturatie van uw bedrijf (na de afrekening, tijdens de contracthernieuwing) werken we de kosten van de netbeheerder en de belastingen bij. Die update kan het bedrag van de maandelijkse voorschotfactuur naar boven of naar beneden sturen.

Uw bedrijf heeft een ander product genomen

Uw bedrijf heeft mogelijk gekozen voor een ander product uit ons gamma en heeft misschien een nieuw contract met ons onderhandeld. Het bedrag van uw voorschot moest dus wel veranderen.

Aanmanings- en openingskosten

Het bedrag van een voorschotfactuur kan verder aantikken door andere kosten:

  • Als we aan uw bedrijf een herinnering of ingebrekestelling moeten verzenden, omdat u een factuur niet (of te laat) heeft betaald, voegen we aanmanings- (€ 9) of ingebrekestellingskosten (€ 25) toe aan de volgende factuur. Uw voorschot is dan uitzonderlijk hoger dan in de voorgaande maand;
  • Als de netbeheerder u de openingskosten voor een meter niet rechtstreeks aanrekent, moeten wij u die factureren en ze toevoegen aan een van uw voorschotfacturen.

Het eerste voorschot betrof geen volledige maand

Wordt uw bedrijf klant bij ons op een andere dag dan de 1e van de maand, dan berekenen we het eerste voorschot pro rata het aantal dagen die overblijven die maand. 
Het volgende voorschot omvat een volledige maand. Het bedrag van het tweede voorschot zal dus hoger zijn.

Het btw-percentage is veranderd

Zoals dat het geval was tijdens de energiecrisis, is het mogelijk dat het btw-percentage op energie wordt aangepast. Zo’n aanpassing leidt automatisch tot een ander eindbedrag van uw maandelijks voorschot.
 

Nog steeds hulp nodig?