Je ontvangt regelmatig een factuur van je energieleverancier. En een keer per jaar krijg je dan een zogenoemde 'jaarafrekening'. Wat is dat precies? Hoe wordt het totaalbedrag op die jaarafrekening bepaald? En hoe kun je ervoor zorgen dat je niet te veel moet bijbetalen? TotalEnergies legt het haarfijn voor je uit.
Je jaarafrekening toont de exacte prijs die overeenstemt met je werkelijke verbruik van gas en/of elektriciteit gedurende een periode van een jaar. Om het bedrag te berekenen, vermenigvuldigen we het aantal kWh dat je de voorbije 12 maanden verbruikte met de werkelijke energieprijs (van het afgelopen jaar). Van dat totaal trekken we vervolgens de voorschotten (de vooruitbetalingen) af die je tijdens het voorbije jaar hebt overgemaakt. Laten we dat preciezer bekijken.
De jaarafrekening
Hoe wordt mijn jaarafrekening berekend?
1e element: je werkelijke verbruik van de laatste 12 maanden
We kennen je verbruik dankzij de meterstanden die je hebt opgenomen – en die je netbeheerder daarna aan ons heeft doorgegeven.
Waarin verschillen de diverse meters?
2e element: de prijs
Ofwel kennen we de prijs al (als je een vast tarief hebt), ofwel berekenen we die op het ogenblik dat we je jaarafrekening opstellen (als je een contract met variabel tarief hebt). Onderstaande tabel legt je het verschil uit tussen de toepassing van een vast en een variabel tarief.
Vast tarief
We hanteren de werkelijke kostprijs van je energie. We delen die mee bij de start van je contract en gebruiken die om het bedrag te berekenen van elk van de maandelijkse voorschotten die je aan ons overmaakt. De kostprijs verandert niet tijdens de duur van je contract.
Variabel tarief
Om de prijs voor je energieverbruik van de voorbije 12 maanden te bepalen, hanteren we de formule die je vindt op je tariefkaart, beschikbaar in Mijn klantenzone:
((X*index)+Y)*BTW
De waarde van de formule vermenigvuldigen we vervolgens met het aantal kWh dat je werkelijk hebt verbruikt (per maand of per kwartaal).
Nog geen klant?
3e element: het totaal van de betaalde voorschotten
We vermenigvuldigen je verbruikte kWh met de energieprijs. Dat verminderen we vervolgens met het totaal van de voorschotten die je al aan ons hebt overgemaakt. De uitkomst kan twee kanten op gaan: ofwel heb je te veel betaald, ofwel te weinig.
- Is het saldo in jouw voordeel? We stellen dan een creditnota op en betalen je het bedrag binnen 18 werkdagen terug*.
- Is het saldo in ons voordeel? In dat geval toont je jaarafrekening het saldo dat je ons moet betalen.
* Als je nog openstaande facturen hebt in onze boekhouding (m.a.w.: als je sommige facturen nog niet aan ons betaald hebt) trekken we die onbetaalde bedragen af van de creditnota.
Een afrekening na 1 jaar
Deze toelichtingen betreffen een afrekening die na een volledig jaar wordt opgesteld. Maar je eerste afrekening omvat nooit een volledig jaar. Ze weerspiegelt je werkelijke situatie dus niet helemaal. Wil je een te hoge jaarafrekening vermijden? Volg je verbruik op tijdens het eerste jaar van je contract.
Je voorschot eenvoudig aanpassen in de app
Je hebt je helemaal verdiept in de materie, en je wil je voorschot aanpassen? Dat kan supereenvoudig in de app van TotalEnergies. Je kan zelf een bedrag bepalen of je kan vragen of we je helpen het ideale bedrag te berekenen (op basis van een tussentijdse meterstand). Om ervoor te zorgen dat je op het einde van de rit niet voor verrassingen komt te staan, kan je het voorschotbedrag één keer tussen twee afrekeningen in aanpassen.
Je hebt de Power & Gas app nog niet op je smartphone? Scan de QR-code en download ze. Log-in met dezelfde gegevens als van Mijn klantenzone, klik op "Voorschot updaten" en je bent vertrokken.
Timing en stappen
Je jaarafrekening wordt opgesteld in 2 opeenvolgende stappen: de meteropname van je gas- en/of elektriciteitsmeter, daarna de facturatie.
1. De meteropname
Jaarlijks vraagt je netbeheerder een meteropname. Met andere woorden, hij vraagt je om de meterstanden voor elk type energie te noteren. Die vraag komt telkens in dezelfde periode, volgens de planning* die je netbeheerder opstelt aan de hand van je postcode. Heb je een digitale meter? Als je in Vlaanderen of Wallonië woont, is het niet nodig om je meterstanden te noteren. De meteropname gebeurt dan automatisch. Ligt je woning in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? In dat geval moet je zelf je meteropname aan je netbeheerder bezorgen, ook al heb je een slimme meter.
Zodra je netbeheerder je meterstanden heeft ontvangen, controleert hij ze en deelt hij ze met ons.
* De datum van de opname staat dus los van je startdatum bij TotalEnergies, of van de hernieuwingsdatum van je contract.
Lees ook: Hoe geef ik mijn meterstanden door?
2. De jaarafrekening
We stellen vervolgens je jaarafrekening op binnen zo’n 45 dagen. We bezorgen die via e-mail of via de post in 2 versies:
- Een vereenvoudigde versie die de globale bedragen toont die je moet betalen of die wij aan jou moeten terugbetalen (verschil tussen de al betaalde voorschotten en de werkelijke kosten van de verbruikte energie. Zie Hoe wordt mijn jaarafrekening berekend? om alle details van die berekening te kennen.)
- een gedetailleerde versie, met de diverse kosten per post: prijs/kWh energie (elektriciteit en/of gas), belastingen, distributiekosten, transportkosten, btw ... Die versie vind je via Mijn klantenzone.