Overslaan en naar de inhoud gaan
Ik heb een correctie van een factuur ontvangen. Wat doe ik dan?

Ik heb een correctie van een factuur ontvangen. Wat doe ik dan?

In het kort

We corrigeren een factuur in meerdere stappen. Eerst annuleren we het foutieve boekhoudkundige document. Daarna stellen we een rechtzetting op. Uit die rechtzetting vloeit een betaling of een terugbetaling voort.

Het kan gebeuren dat een of meerdere voorschotten of de berekening van je afrekening verkeerd gefactureerd wordt. 

Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer de netbeheerder ons een rechtzetting bezorgt, wij een attest sociaal tarief ontvangen voor een periode die al afgerekend is, of het volume van het verbruik op basis waarvan het voorschot is berekend, niet overeenstemt met de vraag van de verbruiker ... 

In dergelijke gevallen moeten we de ontvangen afrekening of het voorschot corrigeren.

Hoe verloopt een correctie? 

  1. We annuleren het foutieve boekhoudkundige document 

Meer concreet ontvang je, als je een foutieve factuur hebt ontvangen, een creditnota om die te annuleren. 

Heb je daarentegen een foutieve creditnota ontvangen, dan verzenden we je een factuur om die te annuleren.

  1.  We stellen een rechtzetting op 

Nadat we een foutieve afrekening hebben geannuleerd, ontvang je een nieuwe berekening van je afrekening, die wordt gebaseerd op de ontvangen rechtzettingen. Het resultaat is ofwel een factuur ofwel een creditnota

  1. Jij betaalt / Wij betalen je terug 

Betreft de annulering een creditnota? Als je de geannuleerde factuur hebt betaald en je dossier geen openstaand saldo vertoont, betalen we het bedrag terug. We doen dat niet als je de geannuleerde factuur niet hebt betaald. In dat geval boeken we de creditnota meteen tegen bij de factuur die ze annuleert. 

Betreft de annulering een factuur? Dan moet je die betalen als we de geannuleerde creditnota hebben terugbetaald. Als we dat niet hebben gedaan, boeken we de factuur tegen bij de creditnota die ze annuleert. 

 

Over de rechtgezette afrekening:

Is het een creditnota? Dan betalen we het bedrag terug op voorwaarde dat je dossier geen achterstallig saldo vertoont. 

Is het een factuur? Dan moet je het openstaande bedrag betalen op de gevraagde vervaldag. 

Die regel geldt eveneens bij de rechtzetting van voorschotten.

 

Nog steeds hulp nodig?

Neem contact met ons op