Je eerste energiecontract afsluiten voor elektriciteit en gas
Verlaat je het ouderlijke nest om voor het eerst alleen te gaan wonen? Of verhuis je binnenkort naar een plek waar je zelf nog je energiecontract moet regelen? Dan vraag je je ongetwijfeld af waar te beginnen, wat al die termen omtrent gas en elektriciteit precies betekenen en welk type contract voor jou dan de beste keuze is. Geen zorgen: we leggen je van a tot z uit wat de aandachtspunten zijn. Zo vind je een contract dat bij je past en wordt je eerste energiecontract afsluiten kinderspel!

Wie staat in voor de energielevering?
Er zijn twee partijen die samen ervoor zorgen dat elektriciteit en gas je huis bereiken: je distributienetbeheerder (DNB) en je energieleverancier.
Je energieleverancier
Je stroom en/of gas aankopen, doe je bij een energieleverancier naar keuze. Dat moet je dus ook zelf regelen. Zo'n leverancier koopt elektriciteit en/of gas aan bij energieproducenten en biedt die aan klanten zoals jou aan voor een bepaalde prijs per kilowattuur (kWh).
Bij de meeste energieleveranciers kan je zowel voor stroom als gas terecht en dat in de vorm van meerdere types energiecontracten, zoals een variabel contract en een vast contract.
Dat verschil leggen we je verder in deze blog ook uit.
Je distributienetbeheerder
De DNB staat in voor de technische kant: het onderhoud en de controle van het distributienetwerk, de aansluiting van elektriciteit en/of aardgas, het plaatsen of vervangen van energiemeters, interventies bij storingen of defecten … Zodra je een contract afsluit met een energieleverancier, brengt die de verantwoordelijke DNB op de hoogte zodat jij zo snel mogelijk energie krijgt in je woning.
De keuze voor je distributienetbeheerder ligt niet bij jou. Elke DNB is namelijk verantwoordelijk voor het distributienetwerk in een bepaalde regio in ons land. Zo is Fluvius de DNB voor Vlaanderen en Sibelga voor Brussel. In Wallonië kan het afhankelijk van je precieze woonplek gaan om ORES, Resa, AIEG, AIESH of REW.
Nieuw energiecontract afsluiten bij verhuis
Een energiecontract is persoonsgebonden. Als het de eerste keer is dat je zelf voor je elektriciteit en/of gas moet zorgen – en er dus nog geen energiecontract op jouw naam staat – moet je eerst een energieleverancier zoeken. Dit doe je best enige tijd vóór je verhuist, zodat je vanaf dag één stroom of gas hebt. Als je verhuist, neem je het dus mee naar je volgende woning. Je moet dan enkel je energieleverancier tijdig op de hoogte brengen van je nieuwe adres.
Vraag online een offerte aan. En regel je contract in een-twee-drie.
Ontdek onze aanbiedingenEnergieovernamedocument invullen
Was je nieuwe woonplek vóór jou al bewoond? Dan hadden deze bewoners natuurlijk al een energiecontract. Je moet bij je verhuis dan allebei een energieovernamedocument invullen. Nee, dit wil niet zeggen dat je het energiecontract van die vorige bewoners gewoon overneemt. Het energieovernamedocument is een formulier dat je samen met de vorige bewoner invult. Je vermeldt hierop onder andere de datum, het adres, de meternummers en de meterstanden op het moment dat de sleuteloverdracht plaatsvindt. Het document wordt door alle partijen ondertekend en geldt in feite dus als bewijsstuk. Het belangrijkste: het energieovernamedocument voorkomt dat jij voor de energie betaalt die de vorige bewoner heeft verbruikt (en andersom). Lees het document goed na om eventuele discussies achteraf te vermijden. Bewaar ook altijd een kopie!
Je kunt hier een energieovernamedocument downloaden. Liggen er zonnepanelen op het dak? Dan heb je dit specifieke energieovernamedocument nodig!
Download hier je energieovernamedocument
Over EAN-codes en andere nummertjes op je contract
Op het energieovernamedocument moet je meerdere nummers invullen die te maken hebben met de elektriciteit- en gasaansluiting van de woonst. En dezelfde nummers zal je zien op je energiecontract bij je energieleverancier en in je dossier bij je distributienetbeheerder. Lijkt het Chinees voor jou? Geen zorgen, het is echt niet zo ingewikkeld als het allemaal lijkt:
EAN-code
Dit 18-cijferige nummer is gekoppeld aan het leveringspunt van je woning. Je vindt de EAN-code op een sticker op je meterkast. Als je bijvoorbeeld stroom én gas laat leveren, heeft je woonst twee unieke EAN-codes. Als je verhuist neem je deze codes niét mee, want ze blijven gelinkt aan de elektriciteits- en/of gasmeter, én die verhuis je ook niet mee.
Meternummer
Dit 6- of 8-cijferige nummer is gekoppeld aan de energiemeter(s) van je woonst. Je vindt het vanzelfsprekend op de meter zelf terug. Het nummer kan dus enkel veranderen als de meter verandert. Ook dit nummer neem je niét mee als je verhuist, want het blijft gelinkt aan de specifieke meters van de woonst.
Klantnummer
Dit nummer krijg je zodra je een energiecontract afsluit. Het identificeert jou voor je energieleverancier. Je vindt dit nummer in alle communicatie met je energieleverancier terug (zoals je contracten, je facturen en je jaarafrekeningen). Ga je verhuizen en blijf je bij dezelfde leverancier? Dan behoud je je klantnummer. Logischerwijze krijg je bij het veranderen van energieleverancier wél een ander klantnummer van je nieuwe leverancier.
Een vast of een variabel contract afsluiten?
Heb je al wat online rondgesurft op zoek naar info over energiecontracten? Dan kwam je gegarandeerd de termen ‘vast tarief’ en ‘variabel tarief’ al tegen. We leggen je in het kort uit wat het verschil tussen vast en variabel is. En sommen ook de voor- en nadelen voor je op:
Vast tarief
Bij een contract met een vast tarief, betaal je dezelfde prijs voor stroom of gas voor de volledige duur van het contract (dat is meestal 1 jaar).
- Voordeel? Als je het contract afsluit op een moment dat de energieprijzen laag staan, betaal je een tijd lang weinig voor je energie, ook als de tarieven intussen een pak hoger liggen.
- Nadeel? Als de energieprijzen gedurende je contract dalen, profiteer jij met een vast tarief niét van die prijsdaling.
Variabel tarief
Bij een contract met variabel tarief wordt het tarief van je energie maandelijks herbekeken. Je kan dus de ene maand wat meer betalen dan de andere.
- Voordeel? Prijsverlagingen op de markt leiden tot een lagere energiefactuur voor die maand.
- Nadeel? Prijsverhogingen merk je natuurlijk ook aan je portemonnee.
Lees meer over vaste en variabele contracten
Vast of variabel tarief? Wat is voor jou het meest geschikt? Doe de test!
1. Hoe belangrijk vind je controle over je energiekosten?
A. Ik wil vanaf dag één weten hoeveel mijn energie precies kost.
B. Ik wil op elk ogenblik van de allerlaagste prijs genieten.
2. Ik durf wel wat risico nemen.
A. Nee, liever niet.
B. Ja, absoluut.
3. Ik heb de voorkeur voor een contract van
A. …onbepaalde duur.
B. … 1 jaar.
- Antwoordde je vooral A? Dan is een vast energietarief ideaal voor jou.
- Koos je vooral voor B? Dan is een variabel energietarief op jouw lijf geschreven.
In enkele klikken ontdekken welk energiecontract van TotalEnergies voor jou het meest geschikt is? Gebruik de online prijssimulator.
Voorschotten betalen: hoe zit dat in elkaar?
Het bedrag dat je maandelijks aan je energieleverancier betaalt, is in feite maar een voorschot. Dat zit zo:
Je voorschot wordt bepaald op basis van jouw verbruikshistoriek of die van de woning als dit je eerste energiecontract is. Als je een variabel contract hebt, wordt ook rekening gehouden met de huidige marktprijzen.
Op het eind van het jaar krijg je een jaarafrekening. Hierop staat heel duidelijk aangegeven hoeveel elektriciteit en/of gas je effectief verbruikt hebt.
Vervolgens wordt de balans opgemaakt tussen je betaalde voorschotten en de prijs van je werkelijke verbruik. Betaalde je te veel? Dan wordt het verschil teruggestort. Betaalde je te weinig? Dan krijg je weldra een extra factuur te zien.
Voor het nieuwe jaar, stelt je energieleverancier je nieuwe voorschotten voor, op basis van de gegevens van het vorige jaar. De bedoeling is namelijk om bij de jaarafrekening telkens het verschil tussen betaalde voorschotten en effectief verbruik te minimaliseren. In het beste geval strand je op nul euro op je afrekening.
- Je kan trouwens doorheen het jaar een beperkt aantal keer en tot een bepaald percentage zelf je voorschot aanpassen.
Vraag online een offerte aan. En regel je contract in een-twee-drie.
Ontdek onze aanbiedingenInschatten hoeveel je gaat verbruiken?
Nu wil je misschien vóór je effectief een contract afsluit wel weten wat je kan verwachten qua energieverbruik. Het EPC-attest vormt hiervoor een goede leidraad. In een appartement of huis met een lagere EPC-score verbruik je uiteraard minder energie. Daarnaast kan je gaan kijken naar de gemiddeldes in België. Vanzelfsprekend spelen er wel enkele factoren mee voor je verbruik: het aantal inwoners, de isolatie van je woning, het type verwarming, het woningtype (appartement, rijhuis, vrijstaand huis), het al dan niet gebruik van energieverslindende apparatuur, je leefgewoontes, e.d
Gemiddeld verbruik per jaar
- 1 inwoner: 1.500 kWh
- 2 inwoners: 2.500 kWh
- 3 inwoners: 3.500 kWh
- 4 of 5 inwoners: 7.500 kWh
Ontdek meer tips voor het inschatten van je verbruik

Alles digitaal!
Zie je het niet zitten om voor elke vraag of twijfel de telefoon te nemen? Geen probleem: tegenwoordig kan je alles wat met energie te maken heeft, digitaal regelen. Lekker makkelijk!
Het energieovernamedocument kan je gewoon online downloaden en meteen invullen. Dat kost je niet veel tijd.
- Je energiecontract afsluiten met een energieleverancier kan je online. Houd wel je EAN-code, persoonlijke gegevens, … bij de hand om het in te vullen.
Je distributiebeheerder wordt door je energieleverancier op de hoogte gebracht. Daar hoef jij dus niets voor te doen!
80% van de huishoudens heeft momenteel een slimme meter en tegen 2029 zal dat 100% zijn. Zo'n meter geeft automatisch je energieverbruik door aan de netbeheerder (en die aan de energieleverancier). Minder werk voor jou!
- Je energieverbruik, facturen, enz. bekijken? Ook dat is heel eenvoudig. Zodra je klant bent bij TotalEnergies krijg je een login voor je persoonlijke toegang tot de Power & Gas app en Mijn klantenzone. Je kan er ook je contract(en) beheren, je voorschot aanpassen en je verbruik opvolgen.
- Voor de betaling van je facturen is het handig om domiciliëring in te stellen, zodat het voorschotbedrag en de eventuele bijbetaling voor de jaarafrekening automatisch van je rekening gaan. Zo verlies je ook geen kostbare tijd aan administratie!
Als je vragen hebt, kan je de FAQ’s doorbladeren. Zo kom je al heel wat te weten. Of je kan chatten of mailen met een medewerker van TotalEnergies. En ook wijzigingen doorvoeren kan gemakkelijk op deze manier.
Een goed onderhouden ketel verbruikt tot 12% minder én gaat langer mee. Je kunt bij TotalEnergies terecht om je ketelonderhoud te regelen. Voor aardgas is zo’n onderhoud elke twee jaar verplicht (om de drie jaar in Wallonië), bij stookolie elk jaar. Een aanvraag indienen kan simpelweg via de website! Als Pixel Next-klant profiteer je zelfs van een fikse korting.
Je eerste energiecontract afsluiten? Een stappenplan
Schat je ingeschatte energieverbruik in.
Bekijk of je enkel stroom of ook gas nodig hebt.
Kies voor een variabel of vast tarief.
Bedenk hoe belangrijk je de herkomst van de energie vindt: lokaal, groen, …
Check de dienstverlening van de energieleverancier: online service, klantenzone, e.d.
Vraag meerdere offertes op en bekijk deze in detail. Goed vergelijken is de boodschap!
Maak je energiecontract minstens een maand vóór je verhuist in orde.
Vraag online een offerte aan. En regel je contract in een-twee-drie.
Ontdek onze aanbiedingen