Overslaan en naar de inhoud gaan

7 redenen om je papieren energiefacturen in te ruilen voor digitale facturen

Bankieren, shoppen, vergaderen, leren en zelfs ontspannen: we regelen ons leven steeds meer online. Omdat het efficiënt, makkelijk en gebruiksvriendelijk is. Dus waarom vasthouden aan een papieren energiefactuur? De tijd dat die qua voordelen kon wedijveren met haar digitale variant is nu echt wel voorbij. Toch? We nemen de proef op de som en vertrekken vanuit 7 verschillende stellingen over de traditionele manier van factureren en weerleggen ze met de pluspunten die e-facturatie biedt. Aan jou om na het lezen van de verschillen een weloverwogen keuze te maken: blijf je bij de brievenbus of stap je definitief over naar digitale facturatie met meldingen via e-mail?

 

Link symbol Kopieer link
Gekopieerd
Choisir la facturation digitale

1. ‘Ik ben de factuur in de brievenbus zo gewoon’

Veel mensen zijn gewend aan traditionele facturen en vinden het prettig om fysieke documenten in handen te hebben. Het geeft een gevoel van controle. Je beslist zelf wanneer je de brievenbus en de enveloppen openmaakt. Bij elektronische facturen zijn er niet zo veel verschillen: ze zijn net zo makkelijk te beheren en te verwerken. Je kunt je e-mails zo instellen dat je energiefactuur automatisch in een specifieke map komt te staan. Zo blijft alles netjes gescheiden van je andere post en raak je nooit meer een factuur – en bijgevolg de controle over je betalingen – kwijt.

2. ‘Ik bewaar mijn facturen in een map’

Toegegeven: het heeft wel wat. Al je facturen mooi geordend in een ringmap, veilig in de kast. Netjes op datum, de nieuwe factuur bovenop. Maar na al die jaren neemt dat best veel ruimte in, niet? En wat als je straks écht moet zoeken naar één of ander detail? Digitale facturen geven juist méér overzicht omdat je ze kunt ordenen, filteren en doorzoeken op datum, bedrag of klantnummer. Wanneer en waar je maar wil. Dat gaat een pak sneller dan bij papieren facturen. Ook je maandelijkse voorschotten of jaarlijkse afrekeningen vraag je op in een wip. Maar vooral zijn de digitale klantenportalen alsmaar gebruiksvriendelijker. In Mijn klantenzone van TotalEnergies vind je in een oogopslag je facturen terug. 

3. ‘Ik wil niet dat mijn gegevens lekken via e-invoicing’

Grootschalige datalekken en schrikwekkende phishingverhalen stellen bij veel mensen de veiligheid van e-facturatie in vraag. Op zich een goede zaak, want je bent maar beter op je hoede. Maar wees gerust: betrouwbare energieleveranciers versturen hun elektronische factuur via versleutelde e-mails en hyperbeveiligde portalen. Ze vallen rechtstreeks in je mailbox zonder tussenpersonen onderweg. De kans dat iemand anders je e-facturen te zien krijgt, is daardoor kleiner dan bij een fysieke verzending. Nog een voordeel: dankzij automatische back-ups gaat geen enkele factuur verloren. Ook daar hoef je je dus bij digitale facturatie geen zorgen over te maken.

4. ‘Een papieren document heeft meer juridische waarde’

Fysieke facturen worden vaak gezien als sterker bewijs in juridische kwesties of administratieve situaties zoals een belastingaangifte of subsidieaanvraag. Dat klopt niet, want ze hebben precies dezelfde waarde. Sterker nog: vaak beschouwt een rechtbank of overheid e-invoicing als betrouwbaarder omdat ze automatisch gedateerd en geregistreerd worden in een overkoepelend systeem en zo dus niet vatbaar zijn voor manipulatie of schriftvervalsing.

5. ‘Ik gebruik de factuur als geheugensteuntje voor de betaling’

De brief van de energieleverancier in het huishoudelijke postvakje of met een magneet tegen de koelkast herinnert mensen eraan om hun factuur tijdig te betalen. Een bericht in die overvolle mailbox schuift immers al na enkele uren uit beeld. De vraag is: wil je echt voortdurend geconfronteerd worden met je energiefactuur door ze een zichtbare plek te geven in huis? Een eenvoudige melding op je smartphone is even efficiënt en als je een apart ‘energiemapje’ in je mailbox maakt, blijft je meest recente betalingsuitnodiging altijd top of mind. In combinatie met een domiciliëringsopdracht hoef je je zelfs nergens nog zorgen om te maken en kun je ook nog eens heel wat tijd besparen. Bovendien wordt het bedrag op je factuur altijd op tijd betaald en vermijd je dus ook eventuele aanmaningskosten.

6. ‘Op papier ben ik me bewuster van mijn verbruik’

Misschien drukt je factuur je iets meer met de neus op de feiten en neem je ze ook sneller in handen om je verbruik grondig te analyseren. Daar zit zeker een grond van waarheid in. Tot je ziet wat je online allemaal kan. Via Mijn klantenzone krijg je een gedetailleerd overzicht van je energieverbruik en de evolutie vergeleken met voorgaande maanden of jaren. Dat geeft je een veel betere kijk op potentiële besparingsposten en stelt je in staat sneller bij te sturen waar nodig. Een verschil tussen je factuur en je daadwerkelijke verbruik? Log snel in op Mijn klantenzone en pas je voorschotbedrag meteen aan.

7. ‘Mijn postbode kent de weg en brengt mijn factuur op tijd’

Zonder afbreuk te doen aan de professionaliteit van je postbode: een digitale factuur is nu eenmaal accurater en sneller. Een babbeltje is er dan wel niet meer bij, maar je energieleverancier vult die leemte met plezier in met een goede en betrouwbare service. Ook als je straks verhuist of je straatnaam wijzigt door een gemeentefusie. Je nieuwe adres doorgeven aan de verschillende overheidsinstanties is best een gedoe en mondt niet zelden uit in persoonlijke en dringende post die nog maandenlang in je oude of een verkeerde brievenbus belandt. Niets zo frustrerend als een aanmaning omdat je je factuur niet ontving. Online regel je dat soort praktische wijzigingen in een handomdraai en bespaar je jezelf een hoop ellende.

Lees ook : Je jaarafrekening zit in een nieuw jasje. Wat is er veranderd?

Kies vandaag nog voor een digitale factuur!

Klonken we iets te zelfzeker over de voordelen van digitale facturatie? We zien nu eenmaal van dichtbij hoe de omschakeling naar digitaal het leven voor iedereen een stuk makkelijker maakt. Deel je onze mening? Kies vandaag nog voor digitaal. Hoe je dat doet lees je hier.   

Ik kies voor een digitale factuur

Ik lees hier hoe dat moet