Kan ik mijn voorschot aanpassen via Mijn klantenzone?
Een gewijzigde gezinssituatie, energetische ingrepen, … Je werkelijke verbruik kan om diverse redenen veranderen. Geregeld je meterstanden doorgeven is dus slim. Vergelijk verbruik en voorschot en pas het aan via de website.
Komt je voorschotfactuur niet meer overeen met je werkelijke verbruik? Je past het bedrag makkelijk aan via onze website.
Is er een verandering in je gezinssituatie? Heb je energiebesparende werken uitgevoerd? Dan kun je jouw voorschotbedrag wijzigen. Via Mijn klantenzone kun je nagaan of het bedrag van je voorschotfactuur overeenkomt met je werkelijke verbruik per jaar of per maand. Ga naar Mijn klantenzone, klik op ‘Facturen’, vervolgens op ‘Mijn voorschotfactuur’ en dan op ‘Aanpassen’.
In welke gevallen kan ik het bedrag van mijn voorschotfactuur aanpassen?
Ga na of je aan de volgende criteria voldoet om het bedrag van je voorschotfactuur aan te passen:
- Je hebt een variabel energiecontract : Pixie, Pixel, Pixel Next, Pixel eDrive.
- Je kunt het bedrag van je voorschotfactuur maar één keer per verbruiksperiode aanpassen.*
- Je kunt het bedrag van je voorschotfactuur verlagen, maar niet met meer dan 20%.
- Er is echter geen limiet aan hoeveel je je voorschot kunt verhogen
* Een verbruiksperiode komt overeen met de periode tussen twee regularisatiefacturen.
Je wijzigt elk energietype apart. Je past bijvoorbeeld je voorschot voor gas aan en laat je voorschot voor elektriciteit ongewijzigd. Dat kan uiteraard.
Opgelet: Je kunt het bedrag van je voorschotfactuur verhogen, maar let erop dat je het bedrag niet te hoog zet. Je kunt het namelijk achteraf maar met 20% verlagen. We raden je ook aan om het bedrag niet te laag te zetten. Zo vermijd je onaangename verrassingen op je regularisatiefactuur.
Je kunt er ook zelf je voorschotbedrag aanpassen. Lukt dit niet? Contacteer ons dan via chat of via het contactformulier. Vergeet zeker niet je klantnummer te vermelden!
Tip! Probeer regelmatig je meterstanden door te geven. Handig om je voorschotten aan te passen in functie van je werkelijke verbruik én de evolutie van de energieprijzen.
Niet altijd mogelijk
In bepaalde gevallen is het niet mogelijk om het bedrag van je voorschotfactuur aan te passen. Dit zijn de meest voorkomende gevallen:
- Je hebt een vast energiecontract : Pixel Fixed, Pixel Next Fixed
- Je hebt het bedrag van je voorschotfactuur al aangepast tijdens de lopende verbruiksperiode.*
- Je verbruik bedraagt 0. Dat wil zeggen dat je meer energie produceert dan verbruikt.
- Als je volgende factuur een regularisatiefactuur is, kun je je voorschot voor de lopende verbruiksperiode niet meer aanpassen. Hier lees je meer over de regularisatiefactuur
* Een verbruiksperiode komt overeen met de periode tussen twee regularisatiefacturen.
Ontdek hier de redenen waarom je voorschotfactuur is aangepast.