Overslaan en naar de inhoud gaan

Mijn eindafrekening beter begrijpen

Wij vinden het belangrijk dat iedereen zijn afrekening volledig begrijpt. Daarom helpen we je

Link symbol Kopieer link
Gekopieerd
couple qui cherche à comprendre sa facture de régularisation

Wat is een eindafrekeningsfactuur?

De eindafrekening is bedoeld om het verschil te corrigeren tussen de reeds gefactureerde bedragen op basis van de meterstanden die je netbeheerder ons heeft doorgegeven (voorschotfacturen) en het bedrag dat je moet betalen op basis van je werkelijke energieverbruik. Als je meer hebt verbruikt dan voorzien in je voorschotfactuur, zullen we jou een bijbetaling vragen. Heb je minder verbruikt dan voorzien, dan krijg je geld terugbetaald (als al je andere betalingen in orde zijn, uiteraard).

 

Kan ik helpen bij het voorbereiden van mijn jaarlijkse eindafrekening?

Het is in jouw eigen belang dat de opname van je meterstanden zo goed mogelijk gebeurt om te vermijden dat we je toekomstige facturen moeteninschattenVergemakkelijk dus dit werk in de mate van het mogelijke door je meterstanden door te geven aan je netbeheerder. Dat kan telefonisch of door ze eenvoudigweg te noteren op de meldingskaart die je van je netbeheerder per post hebt ontvangen. Je kunt je meterstanden ook via internet doorgeven op de website van de netbeheerder, dat is uiteraard nog sneller!

 

Wat is het proces?

Voor het opstellen van je eindafrekening moeten we wachten tot de netbeheerder je meterstanden heeft gevalideerd. In het algemeen ontvang je je eindafrekening binnen de 3 weken na de validatie van je meterstanden door je netbeheerder.

In bijzondere gevallen kunnen de gegevens een specifieke verwerking vragen, wat de termijn voor het opstellen van de jaarafrekening iets langer kan maken. Maak je geen zorgen: ook in die bijzondere gevallen doen onze medewerkers er alles aan om de termijn zo kort mogelijk te houden.

De eindafrekening bevat de berekening van je elektriciteits- en/of gasverbruik over een bepaalde periode. Dit gebeurt doorgaans één keer per jaar, zodra we nieuwe meterstanden ontvangen van je netbeheerder.

Wij berekenen dan het verschil tussen wat we je al hebben gefactureerd en de werkelijke kost van je verbruik. 

Begrijpen een Eindafrekeningsfactuur met uitleg

Afhankelijk van jouw specifieke situatie kan dat leiden tot een factuur of tot een creditnota. Bovendien is dit een goede gelegenheid om je toekomstige voorschotbedrag bij te stellen opdat het zo goed mogelijk overeenstemt met je werkelijke verbruik. 

Zijn de meterstanden op je eindafrekening niet correct? Geef ons dan zo snel mogelijk de juiste meterstanden door via onze klantendienst ([email protected] of 011 49 49 48). Wij nemen contact op met je netbeheerder om de wijzigingen te laten valideren. Zodra we de door jouw netbeheerder gevalideerde meterstanden in ons bezit hebben, stellen we een nieuwe, bijgewerkte eindafrekening op. Deze procedure kan enkele weken in beslag nemen.