Overslaan en naar de inhoud gaan
Hoe en wanneer moet ik de meterstand van mijn gas- en/of elektriciteitsmeter doorgeven?

Hoe en wanneer moet ik de meterstand van mijn gas- en/of elektriciteitsmeter doorgeven?

In het kort

Gaat u verhuizen, verandert u van leverancier of wenst u een tussentijdse afrekening? Wanneer en hoe u de meterstand van gas- en/of elektriciteitsmeter doorgeeft, verschilt van geval tot geval.

Wanneer en hoe u de meterstand van uw gas- en/of elektriciteitsmeter doorgeeft, hangt af van uw situatie: een verhuis, een verandering van leverancier of een tussentijdse afrekening.

Uw bedrijf verhuist naar een nieuwe locatie 

Als u naar een nieuwe locatie verhuist, vul dan het energieovernamedocument in met de vorige huurder, de eigenaar of het verhuurkantoor. U bent hier de 'overnemer'. Vermeld op het document de meterstanden aan het begin van de leveringsperiode en stuur daarna een kopie van uw medeondertekende exemplaar naar de energieleverancier van uw keuze. Let op: zorg ervoor dat u het origineel goed bewaart!

Als u deze meterstanden niet doorstuurt, zal de netbeheerder zelf een schatting van uw meterstand maken op het ogenblik dat u verhuist.
 

U verlaat uw oude locatie

Als u uw huidige locatie verlaat, vul dan het energieovernamedocument in met de nieuwe huurder, de eigenaar of het verhuurkantoor. U bent hier de 'vertrekkende klant'. Vermeld op het document de meterstanden aan het einde van de leveringsperiode en stuur daarna uw kopie van uw medeondertekende exemplaar naar uw huidige energieleverancier. Hij zal u uw eindafrekening sturen. Let op: zorg ervoor dat u het origineel goed bewaart!

Als u uw meterstanden niet doorstuurt, zal de netbeheerder zelf een schatting van uw meterstand maken op het ogenblik dat u vertrekt en van uw verbruik sinds de laatste meteropname. Uw leverancier zal dan de aanpassing doorvoeren en uw contract stopzetten.
 

U verandert van leverancier

Als u van energieleverancier verandert, brengt uw leverancier uw netbeheerder daarvan op de hoogte. Kort voor de datum van de wijziging zal uw netbeheerder u vragen om uw meterstand online of telefonisch aan hem door te geven

Als u uw meterstanden niet doorstuurt, zal de netbeheerder zelf een schatting van uw meterstand maken wanneer u van leverancier verandert.
 

U wil een tussentijdse afrekening

U kan een tussentijdse afrekening aanvragen, bijvoorbeeld als u uw gebouwen uitrust met een nieuw type verwarming. Stuur ons in dat geval uw meterstanden en de datum van de meteropname door. Op basis hiervan zullen wij een aanvraag indienen bij uw distributienetbeheerder. Zodra deze de aanvraag heeft goedgekeurd, sturen wij u een tussentijdse regularisatiefactuur. 

Let op: uw netbeheerder kan de aanvraag weigeren als deze minder dan een maand voor of na een jaarlijkse meteropname in uw dossier wordt ingediend. Als u fotovoltaïsche panelen hebt en de compensatieregeling geniet, is het niet voordelig voor u om een aanvraag in te dienen naast de jaarlijkse meteropname, behalve in bepaalde uitzonderingen zoals bij een verandering van huurder.
 

Nog steeds hulp nodig?