Hoe herken il een poging tot fraude?
Twijfel je over een e-mailadres, een vraag, de antwoordtijd, de gevraagde informatie of de manier waarop ze bezorgd moet worden? Deel die informatie dan niet. Surf in de plaats daarvan naar Mijn klantenzone en check of die informatie al beschikbaar is. Of contacteer ons via de chat om na te gaan of de vraag weldegelijk van TotalEnergies komt.
Hoe herken ik een poging tot fraude?
Via e-mail:
- Eerst controleer je het e-mailadres en de spelling. Staan er fouten in, dan komt de e-mail wellicht niet van TotalEnergies.
- De verzender vraagt je om persoonsgegevens te verstrekken als antwoord op de e-mail. Wanneer wij gegevens nodig hebben, vragen we je om ze in te vullen in Mijn klantenzone of om ze te bezorgen via de chat.
- Als je wordt gevraagd om binnen een heel korte termijn te antwoorden of te handelen, dan zijn wij het wellicht niet.
Via sms:
- Net zoals bij de e-mail zullen we je nooit vragen om te antwoorden via sms of om persoonsgegevens te verzenden via een tekstbericht. Wanneer wij gegevens nodig hebben, mag je die aanpassen in Mijn klantenzone of aan ons doorgeven via de chat.
- Als wordt gevraagd om binnen een vrij korte termijn te antwoorden, gaat het wellicht niet om TotalEnergies.
Ik twijfel. Waarop moet ik letten?
- Geef geen persoonsgegevens door via de telefoon, e-mail of sms.
- Als je het zaakje niet vertrouwt, klik je niet op de links, maar meld je je aan bij Mijn klantenzone via de website.
- Twijfel je aan de telefoon, haak dan in en bel zelf de klantendienst op.
- Meld je niet aan bij je bank via een toegestuurde link.
We raden je aan om in Mijn klantenzone te controleren of de gevraagde informatie wel of niet beschikbaar is.
Je kan ons ook contacteren via de chat om na te gaan of de vraag echt van TotalEnergies komt.