Overslaan en naar de inhoud gaan
Wat moet ik met het energiecontract doen in geval van een overlijden?

Wat moet ik met het energiecontract doen in geval van een overlijden?

In het kort

Na het overlijden van een echtgenoot of wettelijke partner ligt er vaak veel administratief werk te wachten. Wij lijsten alle stappen op die je moet zetten om je contract terug in orde te brengen na een overlijden en ontzorgen je maximaal.

In het geval van een overlijden van een wettelijke partner of echtgenoot, zijn er verschillende mogelijkheden, afhankelijk van de precieze situatie. Van overnemen tot stopzetten.

  1. Je bent de echtgeno(o)t(e) of wettelijke partner van de overledene en wil het contract overnemen op jouw naam.

    Bezorg ons de volgende documenten bij overlijden:
    • Een kopie van de overlijdensakte
    • Een attest van wettelijk samenwonen of een kopie van je trouwboekje als je naam niet vermeld staat op de overlijdensakte
       
  2. Je bent niet de echtgeno(o)t(e) of wettelijke partner van de overledene en wil het contract overnemen op jouw naam.

    Bezorg ons de volgende documenten bij overlijden:
    • Een kopie van de overlijdensakte
    • Een nieuw leveringscontract (dat je online ingevuld hebt via de rubriek ‘Klant worden’)
       
  3. De facturen en alle andere communicatie moeten tijdelijk naar de notaris worden gestuurd zonder het contract af te sluiten.

    Bezorg ons een kopie van de overlijdensakte en de contactgegevens van de notaris, zodat we de factuurgegevens van het bestaande contract kunnen aanpassen.
     
  4. Je wilt het leveringscontract met TotalEnergies stopzetten en het contract niet overnemen op jouw naam.

    Bezorg ons in dat geval bij overlijden:
    • Een kopie van de overlijdensakte
    • Een ingevuld energieovernamedocument waarop je de meterstanden hebt genoteerd, zodat we een eindafrekening kunnen opmaken (voeg de melding ‘overleden’ toe in de rubriek handtekening van de vertrekkende klant). 

      Als je voor deze optie kiest, houd er dan rekening mee dat we aan de netbeheerder zullen vragen om de energielevering aan de betrokken meter(s) te onderbreken.

Nog steeds hulp nodig?

Neem contact met ons op