Overslaan en naar de inhoud gaan
Wat kan ik doen als ik denk dat ik met telefonische fraude te maken te heb?

Wat kan ik doen als ik denk dat ik met telefonische fraude te maken te heb?

In het kort

Cybercriminelen en oplichters zijn er vaak op uit je bankgegevens te acherhalen. Ook via telefoon of sms proberen oplichters dat. Wees dus op je hoede bij verdachte telefoons en sms’en. Deel nooit bank- of persoonlijke gegevens over de telefoon. Bel ook nooit een onbekend nummer zomaar terug, zelfs niet voor een terugbetaling.

Cybercriminelen en oplichters zijn er vaak op uit je bankgegevens te acherhalen. Ook via telefoon of sms proberen oplichters dat. Wees dus op je hoede bij verdachte telefoons en sms’en. Deel nooit bank- of persoonlijke gegevens over de telefoon. Onze adviseurs zullen je hier nooit om vragen via telefoon of sms. Bel ook nooit een onbekend nummer zomaar terug, zelfs niet voor een terugbetaling. We vragen gevoelige informatie per post of e-mail.

Opgelet met telefoonfraude

Zo kan het gebeuren dat iemand zich voordoet als TotalEnergies Power & Gas. De oplichters veinzen dat je een terugbetaling krijgt en vragen naar je bankgegevens. Weet dat TotalEnergies nooit telefonisch of via sms je bankgegevens zal opvragen. Je kan je gevoelige gegevens altijd zelf aanpassen in Mijn klantenzone.

Meld fraude!

Dien dan klacht in bij de politie en meld het aan de Ombudsdienst voor Telecommunicatie.

Goed om te weten

Onthou vooral het volgende wanneer je vermoedt een fraudeur aan de lijn of in je sms'en te hebben:

  • Geef telefonisch nooit gevoelige informatie door, maar haak in.
  • Klik niet op links in verdachte sms’en of download geen apps via verdachte links.

Nog steeds hulp nodig?

Neem contact met ons op