Overslaan en naar de inhoud gaan
Hoe geef ik mijn meterstanden door?

Hoe geef ik mijn meterstanden door?

Je hebt een nieuwe woonst.

Als je je intrek neemt in een nieuwe woning, vul je samen met de vorige huurder, de eigenaar of verhuurder een energieovernamedocument van de VREG (Vlaanderen) of van de CWaPE (Wallonië) in. In dit geval ben jij de ‘overnemer’ en bezorg je het document aan jouw gekozen energieleverancier.

De leverancier zal de meterstanden bij de start van je nieuwe energiecontract doorgeven aan je netbeheerder.

Indien je je meterstanden niet doorgeeft, zal je netbeheerder een inschatting maken van je verbruik.

 

Je verlaat je oude woning.

Als je verhuist, vul je samen met de nieuwe huurder, eigenaar of verhuurder een energieovernamedocument van de VREG (Vlaanderen) of van de CWaPE (Wallonië) in. In dit geval ben jij de ‘vertrekkende klant’ en bezorg je het document aan je huidige energieleverancier. Die bezorgt je eindmeterstanden op zijn beurt aan je netbeheerder. Hiervoor zal je een eindafrekening ontvangen.

Indien je je meterstanden niet doorgeeft, zal je netbeheerder een inschatting maken van je verbruik. Op basis daarvan kan je leverancier je contract toch afsluiten.

 

Je kiest voor een andere leverancier.

Als je een contract afsluit bij een nieuwe energieleverancier, zal die nieuwe leverancier je netbeheerder op de hoogte brengen. Minstens 21 dagen later zullen ze de wijziging doorvoeren.

Kort voor de overstapdatum zal je netbeheerder aan je vragen om je meterstanden telefonisch of online door te geven:

  • Sibelga
  • Fluvius
  • ORES
  • RESA
  • REW
  • AIEG & AIESH hebben geen informatie online. Je vindt alle info op het document dat ze naar je opsturen.

Indien je je meterstanden niet doorgeeft, zal je netbeheerder een inschatting maken van je verbruik.

 

Je wenst een tussentijdse afrekening.

Je kan om verschillende redenen vragen om een tussentijdse afrekening, bijvoorbeeld:

  • een nieuwe gezinssamenstelling
  • aanpassingen aan je woning (plaatsing van zonnepanelen, een nieuw verwarmingssysteem, …)
  • een wijziging in je huurderscontract

Als je een tussentijdse afrekening wil ontvangen, geef je steeds je meterstanden en de datum van opname door aan je energieleverancier. Op basis daarvan dient je leverancier een aanvraag in bij je netbeheerder. De netbeheerder moet je aanvraag dus goedkeuren, zodat je energieleverancier je een factuur kan sturen.

Opgelet! Soms weigert de netbeheerder je aanvraag: als je zonnepanelen hebt op je dak, mag je niet te vaak meteropnames doen, zodat je productie niet verloren gaat. De netbeheerder zal je aanvraag sowieso weigeren indien er minder dan een maand tijd zit tussen je tussentijdse en jaarlijkse meteropname.

Nog steeds hulp nodig?

Neem contact met ons op