Wat is het injectietarief?
Heb je zonnepanelen en bevindt je bedrijf zich in Brussel of Vlaanderen? Dan val je onder het tariefsysteem met injectietarief, dat wij je betalen voor de zelf opgewekte energie die je niet verbruikt en op het net injecteert.
Bevindt je bedrijf zich in Brussel of Vlaanderen en is het voorzien van een fotovoltaïsche installatie, met andere woorden zonnepanelen? Dan val je onder het tariefsysteem met injectietarief. Je behoort dan tot de klanten van wie wij de overtollige opgewekte elektriciteit terugkopen, d.w.z. de overtollige energie die je produceert maar niet zelf verbruikt.
In de praktijk
Als professionele klant maak je gebruik van het selfbillingplatform om zelf een injectiefactuur op te stellen voor het bedrag dat je voor je overtollige energie krijgt, aan injectietarief. Je factureert dus aan TotalEnergies.
Hoe werkt selfbilling?
Inloggen op het selfbillingplatform doe je via Mijn klantenzone. Je vindt hier een tabblad ‘Injectie’. Als je dit opent, kan je je klantnummer en je EAN-code aanduiden. Je krijgt vervolgens een overzicht van je facturen. Je kan zowel de aparte facturen als het volledige overzicht trouwens ook downloaden.
Hoe kan ik mijn injectiefactuur valideren?
- Eerst en vooral selecteer je het klantnummer en de EAN-code waarvoor je een factuur wil opstellen. Check of de status van je factuur op ‘Klaar voor auto-facturatieproces’ staat. Is dat niet zo? Kijk dan even hieronder bij ‘Mogelijke statussen’.
- Kijk of de berekening klopt. Is het correct? Klik dan op ‘Berekening aanvaarden’.
- Vul de nodige gegevens in en valideer je factuur. Je kan meerdere facturen tegelijk valideren door de selectievakjes aan te vinken.
Hoe kan ik mijn injectiefactuur weigeren?
Je factuur weigeren kan nodig zijn als het voorgestelde volume, de voorgestelde prijs, de factuurgegevens of het rekeningnummer niet correct zijn volgens jou.
Ben je niet akkoord met het volume of de prijs die op je te valideren injectiefactuur staan?
Klik op ‘Berekening weigeren’. Je zal zien dat de status van de factuur dan op ‘Berekening geweigerd door de producent’ staat. Een van onze medewerkers kijkt dit dan voor je na en neemt contact met je op.
Tip! Via ‘Automatische rapporten’ op MyTotal kan je op elk moment het maandelijkse volume van je injectiepunten controleren. Of je kan hiervoor onze klantendienst contacteren via [email protected].
Zijn de factuurgegevens niet correct?
Ook in dit geval klik je op ‘Berekening weigeren’. Je stuurt vervolgens via het platform zelf of via e-mail ([email protected]) de correcte gegevens door naar onze medewerkers. Zij passen dit dan voor je aan. Zolang het niet opgelost is, blijft de status van je injectiefactuur – en eventuele volgende facturen – staan op ‘Factuurgegevens bevatten fouten’.
Is het rekeningnummer niet juist of staat het er niet op?
Stuur je RIB-attest (attest ter identificatie van je rekeningnummer) naar [email protected]. Onze medewerkers brengen dit dan voor jou in orde.
Wat betekenen de verschillende statussen van injectiefacturen?
Er zijn verschillende statussen mogelijk:
- De factuur is klaar voor autofacturatie
Je moet deze nog valideren. - Berekening aanvaard door producent
De tweede stap van het validatieproces moet nog gebeuren. Kijk even of het rekeningnummer juist is. - Berekening geweigerd door producent
Je hebt aangegeven niet akkoord te zijn met het volume, de prijs of de factuurgegevens. - Factuur uitgegeven
De factuur is opgemaakt. - Axapta-factuur gegenereerd / gevalideerd
De factuur is in afwachting van betaling. - Betaald
De betaling gebeurt voor de vervaldatum. - Geannuleerd
- In afwachting van papieren factuur
De selfbilling-account bestaat niet. Je moet je account nog laten activeren. - Papieren factuur geweigerd
- Papieren factuur goedgekeurd
De betaling gebeurt binnenkort.
Wanneer kan ik mijn factuur opstellen?
Injectietarief
TotalEnergies krijgt de gegevens van netwerkbeheerder. We stellen de afrekening voor je verbruik op. Als dit in orde is, kan je via het selfbillingplatform je injectiefactuur opstellen.
AMR- of MMR-meter
Na de 15de van de maand kan je telkens je injectiefactuur opstellen.
Hoe kan ik mijn wachtwoord resetten?
Paswoord vergeten? Geen probleem. Je kan makkelijk je wachtwoord resetten.
- Ga naar https://totalenergies.be/nl/grote-bedrijven.
- Klik rechtsboven op ‘Mijn Klantenzone’.
- Klik op ‘Wachtwoord vergeten’.
- Vul het e-mailadres in dat gelinkt is aan je account.
- Nu vind je een mail van TotalEnergies in je inbox.
- Klik op de link in die e-mail. Er opent zich een pagina waar je een nieuw wachtwoord kan kiezen. Dit wachtwoord moet bestaan uit minstens 12 karakters, waarvan minstens een letter, een cijfer, een hoofdletter, een kleine letter en een speciaal teken.
- Je wordt terug doorverwezen naar de beginpagina.
- Log in met je nieuwe wachtwoord.
Wil je meer informatie? Klik hier als je een bedrijf in Brussel hebt, en hier als je in Vlaanderen onderneemt.