Stijging van de energieprijzen: zo beperk je de impact op je factuur
De energiekosten zijn uitzonderlijk hoog momenteel. Sinds eind december 2020, stegen de gasprijzen met 300% en de elektriciteitsprijzen met 200%. Een elektriciteitscontract voor een gemiddeld gezin steeg ten opzichte van december 2021 in januari 2022 met nog eens 25%, dat van gas met maar liefst 48%. Vanwaar komt die prijsstijging en hoe beperk je de impact op je factuur? Ontdek onze tips hier!
Vanwaar komt deze plotse prijsstijging?
Daar zijn verschillende redenen voor. We sommen er enkele op:
-
De economie komt terug op gang, waardoor er wereldwijd meer vraag naar energie is.
-
Het voorjaar en de zomer waren kouder dan normaal, waardoor we vaker de verwarming aanzetten. Ook de zonnepanelen en windturbines brachten minder energie op.
-
Grote vraag naar gascentrales. Europa is afhankelijk van import.
-
De prijs per ton CO2 voor fossiele brandstoffen (incl. gas) is gestegen.
Hoe lang dat zal duren? Dat weet helaas niemand. Eén ding is zeker: de stijging van de energieprijzen heeft een impact op jouw factuur, afhankelijk van je type contract, én of je een vast of variabel tarief hebt.
Vaste of variabele prijs: wat is het verschil?
-
Vaste prijs = de prijs die op het moment van ondertekening in je contract staat, is vast voor de volledige duur van het contract. Die prijs verandert niet zolang je contract loopt.
-
Variabele prijs = de energieprijs schommelt mee met de marktprijzen. Je prijs, kan dus stijgen of dalen.
Belangrijk om te weten: die prijs geldt enkel voor het energieluik van je factuur, want dat is de enige prijs die marktgevoelig is. Dat is ongeveer 30% van je elektriciteitskosten en 50-60% van wat je voor aardgas betaalt. Voor de overige kosten (btw, royalty’s, distributie- en transportkosten) heeft de overheid de prijzen van alle energieleveranciers gelijkgesteld.
Hoe weet ik of ik een vast of een variabel tarief heb?
Makkelijk! Kijk op je factuur of:
- Log in op Mijn Klantenzone-klantenzone
- Klik in de menubalk op 'Contracten'
- Heb je Online of Tip-contract? Dan heb je een variabel tarief. Een Top-contract? Dan heb je een vast tarief.
Hoe voorkom je dat je rekening ook de hoogte in schiet?
Je hebt een contract met een variabel tarief (Online of Tip):
Het is voor jou het voordeligst om dit type contract te behouden. Op dit moment betaal je inderdaad meer, en dat is niet fijn. Zodra de prijzen weer dalen, profiteer je daar automatisch van.
Ons advies: noteer je meterstanden en voer die in op de Mijn Klantenzone-klantenzone. Zo weet je direct of je huidig maandelijks voorschot voldoende is om je energiekosten voor het lopende jaar te dekken. Zo ja, dan zit je goed! Zo niet, verhoog het maandelijks bedrag van je voorschot. Daarmee vermijd je onaangename verrassingen bij je eindafrekening.
Je hebt een contract met een vast tarief (Top):
-
Heb je dat voor 2021 ondertekend, toen de prijzen erg laag waren?
Hou je bestaand contract, zeker als je een contract voor twee of drie jaar hebt. Jouw tarief is namelijk voordeliger dan de huidige marktprijzen en je contract beschermt je tegen elke verdere prijsstijging tot het einde van je contract.
-
Eindigt je contract binnenkort?
Dan is nu het ideale moment om in te grijpen. Onderneem actie voor je contract afloopt, anders wordt dat stilzwijgend verlengd … tegen de huidige marktprijs. Dat betekent dat je een bijzonder hoge vaste prijs krijgt. Je stapt beter over op een variabel tarief: Zo profiteer je automatisch van toekomstige prijsverlagingen.
Nieuwe klant?
Eén advies: vergelijken, vergelijken, vergelijken! Vast of variabel, wat kies je best? Tegenwoordig lijkt een variabel tarief voor de meeste klanten het voordeligst. Maar geldt dat ook voor jou?
Kom het snel te weten via onze simulator. In slechts een paar klikken ontdek je de meest geschikte en voordeligste formule voor jou. Handig!
Vast of variabel tarief: Welke formule is het voordeligst?
Mijn prijs berekenen