Overslaan en naar de inhoud gaan
Waarom is er een nieuw besluit gekomen over de energiefacturen?

Waarom is er een nieuw besluit gekomen over de energiefacturen?

Voor het gemak van de consumenten en omdat veel mensen hun energiefactuur niet begrepen is op 1 januari 2022 een nieuw Koninklijk Besluit in werking getreden. Het doel ervan is energiefacturen begrijpelijker maken voor alle klanten.  

Voor heel wat Belgen waren de elektriciteits- en gasfacturen niet duidelijk. En zeker voor mensen in energie-armoede.  

Sinds 1 januari 2022 moeten alle energieleveranciers dat besluit dus naleven. Daarom werken we voortaan allemaal met dezelfde vereenvoudigde structuur wanneer we onze klanten een factuur sturen.  

Maar wat moet er tegenwoordig dan op een vereenvoudigde energiefactuur staan?  

  • De factuur moet op een A4-pagina (recto verso) passen.  

  • De essentiële informatie (te betalen bedrag en vervaldatum) moet op de eerste pagina staan.  

  • De informatie is verdeeld over 5 verschillende onderdelen, die weergegeven worden in een specifieke volgorde:  

- Essentiële informatie over het contract  

- Hoeveel, wanneer en hoe moet ik betalen of een bedrag terugkrijgen?   

- Ik heb een vraag         

- Contracten vergelijken en veranderen  

- Het energieverbruik beheren  

  • De kleine lettertjes verdwijnen.  

  • Nieuwsgierige klanten vinden de details van de berekening van de jaarafrekening voortaan in je digitale klantenzone (My TotalEnergies), en niet langer op de factuur.  

  • Het staat de consument vrij om te kiezen op welke manier hij zijn vereenvoudigde factuur wil ontvangen. Als hij ze op papier wil ontvangen, kan de energieleverancier zich daar niet tegen verzetten.  

Nog steeds hulp nodig?

Neem contact met ons op