Zes maanden elektrisch rijden: de cijfers
We volgen nu al zes maanden lang de avonturen van onze collega Quentin met zijn elektrische auto. Tijd dus om even stil te staan bij enkele cijfers over het dagelijkse gebruik van een elektrische auto.
Een nieuwe aflevering van de avonturen van onze collega Quentin met zijn elektrische auto. Op het programma: het gemak van een eigen laadpaal en het rijcomfort van een elektrische auto!
Een nieuw ritueel om je auto op te laden
Sinds Quentin vijf maanden geleden thuis een laadpaal liet installeren, is hij nooit meer bij een tankstation gestopt! Het ritueel waarbij je je wagen ‘voltankt’, is helemaal veranderd. Wanneer hij ‘s avonds thuiskomt, legt hij zijn auto gewoon aan de laadpaal, net zoals je je gsm in het stopcontact steekt om hem op te laden. De volgende ochtend zijn de batterijen weer helemaal vol.
Dat is het grote verschil met wagens met verbrandingsmotor: je moet de reflex hebben om hem op te laden zodra je daar de mogelijkheid toe hebt. Je hoeft niet te wachten op een lege batterij. Als je weet dat de Belg gemiddeld 40 km/dag aflegt, zou een rijbereik van 100 km zelfs ruim voldoende zijn!
- Voor 97% van de ritten volstaat een laadbeurt thuis en kun je zonder nadenken de baan op
- De overige 3% van de ritten vergt wat denkwerk vooraf: je moet dan je reisweg plannen met behulp van een kaart met ‘snelle’ laadstations om onderweg bij te laden, of kiezen voor een wagen met verbrandingsmotor.
Laten we eens vergelijken met een wagen met verbrandingsmotor:
Auto met verbrandingsmotor | Elektrische auto |
Kosten: € 8,4/100 km (bij 6 l/100 km) | Kosten: € 4/100 km |
206 g CO2/km voor een dieselwagen | 72 g CO2/km* |
* Deze berekening houdt rekening met de uitstoot over de totale levensduur van het voertuig, inclusief de productie van de batterij, het bouwen van de wagen, de elektriciteitsproductie enz.
Bron: transportenvironnement.org
Nog meer interessante weetjes:
- Minder onderhoud: een elektrische motor is veel eenvoudiger: hij telt minder bewegende onderdelen dan een verbrandingsmotor en verslijt dus ook minder snel (voorbeeld: er is geen aandrijfriem die vervangen moet worden).
- Recuperatief remmen: hierbij wordt kinetische energie teruggewonnen tijdens het remmen om de batterij op te laden. Daardoor worden de remschijven en -blokken minder belast, wat hun levensduur aanzienlijk verlengt.
Ontdek de impressies van Quentin in deze video.
Elektrisch rijden met groene energie
10.000 km gratis