Overslaan en naar de inhoud gaan

Onjuiste meterstanden? Correctie is mogelijk met Mijn Klantenzone!

Je hebt je jaarlijkse energierekening ontvangen maar deze niet komt niet overeen met je werkelijke elektriciteits- en gasverbruik? Het kan een fout zijn in je indexoverzicht! Wat zijn dan de oorzaken van een onjuiste indexaflezing? Hoe kan je het online corrigeren? Met onze Mijn Klantenzone-klantenzone: het corrigeren van je indexaflezing is snel en eenvoudig in slechts enkele minuten! Volg de gids ...
 
Link symbol Kopieer link
Gekopieerd
Thumbnail

Waarom is het belangrijk om je meters te lezen?

De stand van je meter wordt gebruikt om jouw verbruik en dus het bedrag van je jaarlijkse afrekening te berekenen. Dit betekent dat de meteropname een garantie is om exact te betalen wat je hebt verbruikt. Als je deze stand correct meedeelt, vermijd je onaangename verrassingen op je regularisatiefactuur.

Waarom is je meterstand verkeerd op je factuur? 4 mogelijke oorzaken

Het is mogelijk dat je op je regularisatiefactuur vaststelt dat je meterstand niet overeenkomt met wat je hebt afgelezen en verbruikt qua elektriciteit of gas. Er zijn 4 mogelijke oorzaken voor dit probleem:

  1. De technicus van je netbeheerder had geen toegang tot je meter
  2. De technicus heeft een fout gemaakt tijdens het meedelen van je meterstand aan jouw netbeheerder
  3. Je hebt je meterstand niet correct verzonden.
  4. Je gas- of elektriciteitsmeter is defect.

Als dit het geval is, dan wordt jouw energieverbruik geraamd op basis van het verbruik van het jaar voordien. Dat kan echt nadelig uitvallen. Maar maak je geen zorgen. TotalEnergies laat jou toe om de opname van je verbruik te corrigeren.

Meterstanden: dat zijn de cijfers vermeld op je meter

De geraamde stand makkelijk corrigeren met Mijn Klantenzone

Wanneer wij van de netbeheerder een melding ontvangen dat jouw stand wordt geraamd, brengen wij jou hiervan onmiddellijk per e-mail van op de hoogte. Dan kun je jouw meterstand rechtstreeks in je klantenzone Mijn Klantenzone invoeren aan de hand van de functie "meterstand".

Daarna sturen wij jouw correctie van de opname naar de netbeheerder die dit in zijn systemen aanpast. Op basis van deze nieuwe verbruiksstand, bereiden we jouw regularisatiefactuur (= de jaarlijkse afrekening) voor, met jouw werkelijke verbruik in plaats van het geraamde verbruik. Simpel, toch?

Denk eraan dat je de stand van je meters moet opnemen als je verhuist. Vergeet ook niet om die in je verhuischecklist te noteren.

 

 

Weet je niet hoe je de stand van je meters moet opnemen?

Hier volgt een leidraad om deze stand eenvoudig te lezen