Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe generatie batterijen verlengen autonomie elektrische voertuigen

Veel chauffeurs knappen af op de beperkte autonomie van een elektrische wagen. Batterijbouwers sparen kosten noch moeite om het bereik gevoelig te verhogen. 

Link symbol Kopieer link
Gekopieerd
main chargeant une voiture électrique avec une borne

Een reële autonomie van minstens 350 kilometer. Dat is volgens sommigen de absolute minimumdrempel om elektrische wagens volop te laten concurreren met klassieke auto’s. Op dit moment zitten we daar nog een eindje vandaan. Met de meeste huidige elektrische modellen kan je vandaag probleemloos 200 kilometer afleggen, ruimschoots genoeg voor dagelijkse verplaatsingen dus. Maar bij veel chauffeurs zorgt die relatief beperkte autonomie toch voor onrust. Er bestaat zelfs een Engelse term voor dat gevoel: range anxiety. Zeg maar angst om je bestemming niet te halen en onderweg te stranden. 

 

Ontploffen

De grootste uitdaging voor de elektrische batterij? De energie-densiteit of de hoeveelheid energie die een batterij van een bepaald gewicht kan opslaan. Lithium-ion-batterijen, die niet alleen in auto’s maar ook smartphones zitten, kunnen tot 250 wattuur per kilogram vasthouden. Ter vergelijking: een koelkast verbruikt 1600 wattuur per dag. Autoconstructeurs en batterijfabrikanten zijn volop batterijen aan het ontwikkelen die, bij eenzelfde gewicht, meer energie bevatten. De meest recente versie van de BMW i3 bijvoorbeeld rijdt met eenzelfde batterijgrootte al 50% verder. De beperkte opslagcapaciteit is niet het enige vraagstuk waar auto-ontwerpers zich over buigen. Hoe groter de energie-densiteit van de  batterij, hoe groter het veiligheidsrisico door de hogere warmteontwikkeling .Indien deze warmte niet kan afgevoerd worden ontstaat er immers risico tot ontploffing

En tenslotte is er de kostprijs. De autobouwers halen alles uit de kast om de batterijprijzen naar beneden te halen. Met succes, want zo pakte Tesla dit jaar uit met Model 3, een betaalbare wagen o.a. dankzij de lagere batterijkost. 

 

Umicore, Tesla, IBM

Opslagcapaciteit, veiligheid, kostprijs: er ligt nog wel wat werk op het bordje van de batterijbouwers. De inspanningen van automaker Tesla springen, letterlijk, het meest in het oog. In de woestijn van Nevada verschijnt een gigantische batterijenfabriek. De eerste batterijen zijn er ondertussen al van de band gerold. Een jaar later, in 2018, zal de fabriek op volle toeren draaien. En da’s geen seconde te vroeg, want Tesla verwacht dat jaar een half miljoen wagens te verkopen. In eigen land springt materialenproducent Umicore op de kar. Het bedrijf heeft de voorbije jaren bijna 500 miljoen euro geïnvesteerd in Aziatische fabrieken die onderdelen van elektrische batterijen produceren. Met zo veel inspanningen kan het niet meer fout lopen: de autonomie zal er de komende jaren met rasse schreden op vooruit gaan. Range anxiety? Weg ermee!

 

IBM werkt volop aan lithium-luchtbatterijen met een rijbereik van maar liefst 750 kilometer. Toekomstmuziek of eindeloos refrein? Oordeel zelf.

Elektrisch rijden is goed, rijden op groene energie is beter

Ontdek nu