Overslaan en naar de inhoud gaan

Je jaarafrekening zit in een nieuw jasje. Wat is er veranderd?

Je energiefacturen hebben een nieuwe look-and-feel! Dankzij de vereenvoudigde jaarafrekening, vind je in een oogopslag de informatie die je zoekt. Maar hoe lees je de nieuwe jaarafreking best? En waar vind je ze terug in je persoonlijke klantenzone (My TotalEnergies)? Dat kom je allemaal te weten in deze post. 

Link symbol Kopieer link
Gekopieerd

Hoe ziet mijn energiefactuur er voortaan uit? 

De verschillende elementen die je bovenaan je vereenvoudigde factuur vindt: 

  • Factuurdatum: de datum waarop de factuur is uitgegeven. 

  • Factuurnummer: dat is het uniek referentienummer van je factuur, elke factuur die je ontvangt heeft een ander nummer 

  • Klantnummer: dat is jouw uniek en persoonlijk klantnummer, dat je ons moet meedelen als je contact met ons wilt opnemen. 

  • EAN-code: het gaat om de nummers van je tellers voor gas en elektriciteit. Als je enkel elektriciteit bij ons hebt, zie je slechts één code staan. Als je gas en elektriciteit hebt zijn het er twee. 

  • Logo TotalEnergies 

  • Facturatieadres: je facturatieadres staat bovenaan op de factuur. 

In deel A: Essentiële informatie in verband met het contract

Hier vind je het leveringsadres (doorgaans je thuisadres), de klantgegevens (naam en nummer van de klant) en het type contract dat je hebt: een contract met vast tarief of een contract met variabel tarief. In dit onderdeel vind je ook het leveringsadres, het nummer van de teller en de naam van de promotie (als je die hebt). 

In deel B: Hoeveel, wanneer en hoe moet ik betalen of krijg ik een terugbetaling? 

Deze tweede categorie ziet er heel anders uit dan bij de oude facturen. Voortaan zie je in dit onderdeel niet langer de details van de berekening. Die worden immers niet langer opgenomen in de jaarafrekening. 

In deel B ontdek je het bedrag van de factuur dat je moet betalen of van de terugbetaling die je mag verwachten. In het blauwe kadertje onder het te betalen bedrag krijg je een overzicht met het bedrag en alle betaalreferenties. 

Deel B bevat ook de details van je verbruik voor elke teller waarover je beschikt (elektriciteit en gas), en in het blokje ‘aansluitingstype’ de verschillende formules die van toepassing zijn (tarieven voor piekuren en daluren).  

De kolom Richting geeft de richting van het verbruik aan: het brutoverbruik is de energie die je afneemt van het net; de injectie is de energie die je zelf aanlevert op het net (als je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt).  

De Meterstand Begin is de laatste opgenomen meterstand van de vorige periode en vormt meteen ook de eerste meterstand van de huidige periode.  

De Meterstand Einde komt overeen met de laatst opgenomen meterstand. 

Een tweede tabel vat de verbruiksperiode samen met het aantal dagen in die periode, het verbruikte energievolume en het geïnjecteerde energievolume. 

 

In deel C: Ik wil een vraag stellen

In dit deel vind je alle contactgegevens die je nodig hebt: het telefoonnummer en het e-mailadres van ons contactcenter, info over de bemiddelingsprocedure en de gegevens van de netbeheerder met wie je contact moet opnemen bij een storing.  

In deel D: Een contract vergelijken en/of van leverancier veranderen 

Hier vind je alle nuttige links om de aanbiedingen op de energiemarkt zo goed mogelijk te vergelijken. Je vindt er ook de gegevens van de federale energiewaakhond (CREG). Daarnaast is er een overzicht beschikbaar van de energiebronnen waaruit je aanbod bestaat en van de maatregelen om vervuiling tegen te gaan. Er zijn ook nuttige links te vinden naar informatie over CO2-emissies en radioactief afval. 

In deel E: Het energieverbruik beheren 

De tabel geeft de evolutie van je energieverbruik weer van jaar tot jaar, ten opzichte van het gemiddelde verbruik van huishoudens. Net als bij de oude jaarafrekening presenteren we de evolutie van het verbruik van de klant aan de hand van een grafiek op de factuur. 

In deel F: Extra informatie 

In het laatste deel vind je wat meer details over de berekening.  

Maar opgelet, deze informatie is niet volledig! 

Deel F bestaat uit twee onderdelen: 

  1. Een overzicht van de voorschotfacturen en een betaalstatus 

Je ziet hier de voorschotfacturen die zijn opgenomen in de berekening van de jaarafrekening en of de factuur betaald is of niet. 

  1. Details over de berekening van de kosten 

Zonder dat je alle details van de berekening te zien krijgt, vind je in dit deel de verschillende posten van de jaarafrekening en de kosten per post (bijvoorbeeld de energiekost, de distributie- en transportkosten, de heffingen enz.). 

Extra pagina

Als je extra producten en diensten hebt, kan de jaarafrekening 3 pagina’s tellen. In dat geval vind je op de laatste pagina de informatie over je producten en diensten. 

Waar vind ik voortaan de details van mijn factuur?

Om je facturen duidelijker te maken staan de details van de berekening van de jaarafrekening voortaan in je Klantenzone, en niet langer op de factuur. Heb je nog geen persoonlijke klantenzone: MyTotalEnergies? Geen probleem. Dan is het nu het moment om er een aan te maken! 

  1. Meld je hier aan om een account aan te maken. 

  1. Voer je e-mailadres in. 

  1. Als je e-mailadres al in onze databank zit, wordt je account automatisch aan je klantnummer gekoppeld. Je krijgt dan gewoon een e-mail met de vraag om een wachtwoord te kiezen. Zodra je dat wachtwoord gekozen hebt, is je account aangemaakt. 

Als je een e-mailadres opgeeft dat niet in onze databank zit, ontvang je een e-mail om je account aan te maken (naam, voornaam, e-mailadres, wachtwoord). Vervolgens moet je je klantnummer daaraan koppelen. Je account is nu aangemaakt. 

Ben je een nieuwe klant? Dan krijg je automatisch toegang tot je MyTotalEnergies. 

De details van je factuur zijn vandaag enkel online beschikbaar zijn, maar indien gewenst en onder bepaalde voorwaarden kunnen we ze ook op papier versturen. 

Waarom zijn de gedetailleerde facturen voortaan online ? Onze regering heeft dat gevraagd in het Koninklijk Besluit van 1 januari 2022.  

Hoe krijg ik toegang tot mijn gedetailleerde factuur in MyTotalEnergies? 

Dat kan eenvoudig zo: 

  1. Meld je aan met je logingegevens of je Facebookaccount in je Klantenzone: MyTotalEnergies. 

  1. Klik in het menu bovenaan de pagina op ‘FACTUREN’. 

  1. In het overzicht van je facturen klik je op de drie puntjes.  

  2. Je kan dan kiezen of je je vereenvoudigde of je gedetailleerde factuur wil zien. 

De vereenvoudigde factuur kan je in pdf-formaat downloaden. 

De gedetailleerde factuur opent in een nieuw venster in je browser. Het is een interactief document. Je kan de verschillende onderdelen van je factuur zien door erop te klikken.  

Nog vragen? bekijk onze FAQ!