Wanneer stel ik mijn injectiefactuur op?
U kan uw injectiefactuur aanvullen en goedkeuren nadat u de afrekening hebt ontvangen. Dat is eenmaal per jaar als uw bedrijf een YMR-meter heeft, of de 15e van de volgende maand als het over een MMR- of AMR-meter beschikt.
Het moment waarop uw bedrijf zijn injectiefactuur kan aanmaken, hangt af van de periodiciteit van de afrekening, en dus van de soort meter waarover u beschikt (YMR, MMR of AMR).
YMR-meter
Een Yearly Meter Reading-meter (of YMR-meter) wordt eenmaal per jaar opgenomen. Met zo’n meter kan uw bedrijf zijn jaarlijkse injectiefactuur aanvullen en goedkeuren nadat u de – eveneens jaarlijkse – afrekening heeft ontvangen.
MMR- of AMR-meter
Bij een Monthly Meter Reading-meter (of MMR-meter) of een Automatic Meter Reading-meter (AMR-meter) wordt de afrekening maandelijks opgesteld. U kan uw maandelijkse injectiefactuur aanmaken vanaf de 15e van de maand volgend op de ontvangst van onze afrekening.
Hoe maakt en valideert u uw injectiefactuur?
We maken de factuur voor uw bedrijf aan in de Selfbilling-tool. Om ze aan te vullen en goed te keuren, gaat u als volgt te werk:
- Meld u aan bij Mijn klantenzone;
- Kies de klantreferentie van de injectie;
- Ga naar het tabblad ‘Facturen’ en daarna naar ‘Mijn injectie’;
- Klik op ‘Controleren en goedkeuren’;
- Keur ons voorstel voor de berekening goed;
- Voeg uw factuurnummer toe;
- Controleer of de factuur het IBAN vermeldt waarop we het factuurbedrag moeten storten;
- Is alles juist? Keur uw factuur goed. Ze wordt automatisch verzonden. Let op: zodra u uw factuur hebt goedgekeurd, kan u ze niet meer wijzigen.
Hoe kan ik mijn injectiefactuur weigeren?
Misschien moet u uw factuur weigeren, omdat het voorgestelde volume of de voorgestelde prijs volgens u niet juist is, of omdat de facturatiegegevens of het rekeningnummer moeten worden gewijzigd.
Bent u het niet eens met het volume of de prijs die op uw injectiefactuur staat?
Klik dan op ‘De berekening weigeren’ en motiveer uw weigering. De status van de factuur zal veranderen naar ‘Berekening geweigerd door de producent’. Een van onze medewerkers zal de gegevens nakijken en contact met u opnemen.
Zijn de facturatiegegevens niet juist?
Klik op ‘Een wijziging van de gegevens vragen’ en vul het formulier in met uw aanpassingen. Onze medewerkers zullen het nodige doen. Zolang het probleem niet is opgelost, blijft de status van de injectiefactuur (en de eventuele volgende facturen) staan op ‘Berekening geweigerd door de producent’.
Is het rekeningnummer fout of staat het niet op de factuur?
We hebben uw rekeningnummer voor terugbetalingen absoluut nodig vóórdat u aan selfbilling kan doen. Als we dat nummer niet hebben, krijgt u een banner te zien. Vraag een attest bankidentiteit (RIB) aan uw bank en geef dat via Mijn klantenzone door. U klikt daartoe op de banner of gaat naar het tabblad ‘Mijn betaalvoorkeuren’. Onze teams zullen de informatie nakijken.
Wat betekenen de verschillende statussen van de injectiefacturen?
Er zijn verschillende statussen mogelijk:
- De factuur is klaar voor selfbilling - U moet ze nog valideren. 
- Berekening aanvaard door de producent - U hebt de tweede stap van het valideringsproces nog niet doorlopen. Ga na of het rekeningnummer juist is. 
- Berekening geweigerd door de producent - U hebt aangegeven dat u het niet eens bent met het volume, de prijs of de facturatiegegevens. 
- Factuur verzonden - De factuur is opgesteld. 
- Betaald - De factuur is betaald voor de vervaldatum. 
- Geannuleerd
- Wacht op papieren factuur - Het selfbilling-account bestaat niet. U moet uw account nog laten activeren. 
- Papieren factuur geweigerd
- Papieren factuur goedgekeurd - De factuur wordt binnenkort betaald. 
- Onvoldoende volume - U kan geen factuur opstellen.