Overslaan en naar de inhoud gaan

Zijn elektrische voertuigen echt milieuvriendelijk?

Na onze reeks artikelen over dit onderwerp hebben jullie massaal de vraag gesteld: is een elektrische wagen beter voor het milieu dan een wagen met verbrandingsmotor?

Link symbol Kopieer link
Gekopieerd
Lampiris_Voiture_electrique_chargement

Het antwoord is niet zo eenvoudig. Vooral de oorsprong van de elektriciteit speelt een grote rol. Auto’s die rijden op stroom van bijvoorbeeld een steenkoolcentrale zijn natuurlijk niet zuiver groen. Maar ze scoren wél beter dan een klassieke wagen.

 

100% groen?

Fietsen, auto’s en schepen hebben één ding gemeenschappelijk: ze worden steeds vaker elektrisch aangedreven. Logisch, want een elektrische motor heeft een pak voordelen in vergelijking met een verbrandingsmotor. Elektromotoren stoten geen uitlasgassen uit, maken geen lawaai en bestaan uit minder onderdelen. Zo hebben ze bijvoorbeeld geen versnellingsbak. Minder onderdelen wil zeggen minder onderhoud en minder slijtage. Het leuke aan een elektromotor is dat hij een groter vermogen heeft bij een laag toerental. Je kan er snel mee accelereren, met andere woorden. Maar hoe zit het nu met de uitstoot?

We zeiden net dat het voertuig zélf geen schadelijke uitlaatgassen de lucht in slingert. Maar dat wil niet zeggen dat bijvoorbeeld een Tesla door en door schoon is. Vergeet niet dat je voor een ritje eerst je batterij moet opladen. De elektriciteit die je daarvoor nodig hebt, kan van een windmolen komen of van een steenkoolcentrale. Beweren dat elektrisch vervoer altijd 100% groen is, klopt dus niet helemaal.

Een Zweedse studie wijst bovendien op de CO2 die vrijkomt bij de productie van de batterijen.

 

Elektromotor versus verbrandingsmotor: 1-0!

Het goede nieuws is dat een elektromotor hoe dan ook schoner is dan een klassieke verbrandingsmotor. Zelfs als de elektriciteit uit een steenkoolcentrale komt.

De verklaring? Het hogere rendement van elektromotoren. Even de cijfers erbij nemen van VMx, de beroepsvereniging voor milieuprofessionals. Een elektrische auto die rijdt op stroom van een kolencentrale, stoot ongeveer 65 gram CO2 per kilometer uit. En dat terwijl een doorsnee gezinswagen maar liefst 120 gram C02 de lucht in slingert.

Conclusie: zelfs in het slechtste scenario is een elektrische auto veel schoner dan een klassiek voertuig. Al is het geen slecht idee om zo veel mogelijk elektrische voertuigen 100% groen aan te drijven.

 

Thumbnail

Voldoende groene stroom: 1563 windmolens

Wat als … we alle elektrische wagens helemaal emissievrij willen laten rijden? Antwoord: dan moeten we zorgen voor voldoende groene stroom. Vandaag is dat geen probleem. Anno 2018 rijden er in Vlaanderen pakweg 3800 elektrische wagens rond. Daarvoor volstaan 2 windmolens of 15 voetbalvelden aan zonnepanelen.

Maar wat in 2050? Tegen dan moet ons wagenpark helemaal elektrisch zijn. Alleen in Vlaanderen gaat het al om 3,5 miljoen elektrische voertuigen. Om dat volledige wagenpark elektrisch én groen te laten rijden, zou er maar liefst 10,32 miljard kWh groene stroom nodig zijn. Daarvoor zijn volgens de VREG 1.563 windmolens nodig.

Dat is de toestand op de dag van vandaag. Maar niemand twijfelt eraan dat in de loop van de volgende jaren oplossingen zullen worden gevonden.

 

Met een elektrische wagen rijden is goed. Met groene stroom rijden is beter.

10.000 km gratis