Overslaan en naar de inhoud gaan

Jean-Marie vertelt ons over zijn ervaringen met zijn Renault ZOE

In dit artikel vertelt Jean-Marie ons over zijn ervaringen met zijn Renault ZOE. Hij vindt de kleine elektrische auto van Franse makelij vooral ideaal als stadswagen.  

Link symbol Kopieer link
Gekopieerd
Lampiris-interview-zoe-mobility

In dit artikel vertelt Jean-Marie ons over zijn ervaringen met zijn Renault ZOE. Hij vindt de kleine elektrische auto van Franse makelij vooral ideaal als stadswagen.  

Maar waarom heeft Jean-Marie eigenlijk gekozen voor een elektrische auto?  

“Voor mij was het een logische en bewuste keuze met het oog op de ecologische transitie. Ik wilde iets doen voor de planeet en mezelf engageren, ook al lijkt het een druppel op een hete plaat. Met een elektrische auto verbruik je niets als je voor een verkeerslicht of in de file staat.” 

 

En zoals al wie overweegt om een elektrische auto te kopen, had ook Jean-Marie aanvankelijk zijn twijfels.

Is de autonomie voldoende groot, hoe laad je een elektrische auto op, welke garanties biedt de autobouwer, hoe lang gaat zo'n auto mee enz.? Ook ik had veel vragen. Voor de batterij hebben we gekozen voor een huursysteem. Bij Renault stelt de constructeur de gebruikers gerust door steeds 25% autonomieverlies in te calculeren. Bij een defect biedt Renault specifieke ondersteuning

Een ander aandachtspunt zijn de oplaadmogelijkheden. Er zijn immers nog niet zo veel tankstations met elektrische laadpunten. En als de laadpaal al bezet is, dan weet je dat je nog een tijdje geduld moet hebben!” 

 

Moet je goed anticiperen op hoe je je elektrische auto zult gebruiken?

In ons geval hadden we van meet af aan gezegd dat we deze auto enkel zouden gebruiken als stadswagen of voor ritten van maximaal 100 tot 150 km. Voor ons was het duidelijk dat dit een tweede auto zou zijn die uitsluitend gebruikt zou worden voor korte afstanden.

Natuurlijk kun je met het hele gezin op vakantie met een elektrische auto, maar wij kiezen ervoor om dat niet te doen. In dat geval moet je immers je route nauwlettend uitstippelen en verschillende haltes inlassen om je auto weer op te laden. Je moet ook de reële beschikbaarheid van de laadpalen vooraf checken."

Mijn tip? Je moet het begrip rijbereik bekijken in het licht van je reële levensstijl, en dus niet enkel rekening houden met wat de constructeur hierover zegt

Jean-Marie

Waren er verrassingen in je rijervaring en het praktische gebruik van je elektrische auto?

Positieve veranderingen zijn onder andere de stilte, het plezier om zuinig en defensief te rijden, het gebruik van de motorrem om het voertuig op te laden en de onmiddellijke, zeer krachtige acceleratie.

Je moet natuurlijk ook afleren om te schakelen!

De keerzijde van de medaille is dat we vonden dat we niet voldoende geïnformeerd waren. Zo is het om praktische redenen beter om een eigen oplaadpunt te plaatsen, wat extra kosten meebrengt. In ons geval kwam dat op € 2000. Door de technische specificaties van onze situatie waren we bovendien genoodzaakt om een omvormer te kopen. Dat is dus een extra zorg en meerprijs.” »

 

Ondertussen beschikt Jean-Marie over alles wat hij nodig heeft en raakt hij zijn Renault ZOE steeds meer gewoon. We wensen hem nog veel rijplezier met zijn elektrische auto!