Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom is het prijskaartje van een elektrische wagen zo hoog?

Je hoort het wel vaker: een elektrische wagen is gewoon té duur. Het lijkt zelfs een van de grootste oorzaken te zijn waarom nog veel Belgen de knoop net niet doorhakken wanneer het op de aankoop van het voertuig aankomt. Maar waaraan is dit prijskaartje te wijten? En is een elektrische wagen wel zo duur als iedereen beweert?

Link symbol Kopieer link
Gekopieerd
Lampiris-elektrische-wagen-prijs

Wat bepaalt de prijs van een elektrische wagen?

De prijs waaraan een elektrische wagen wordt verkocht is te wijten aan meerdere aspecten. De belangrijkste hiervan is zonder twijfel de accu, die 1/3 van de prijs beslaat. Deze accu is dan ook het belangrijkste component in je wagen, en bepaalt daarmee ook de levensduur van je voertuig. Het is daarom van het grootste belang dat deze van goede kwaliteit is. Dit is de reden waarom Tesla, een belangrijke speler op de markt, volop aan het werk is aan accu’s en elektrische treinen die tot wel 1.5 miljoen km kunnen afleggen. Zo’n elektrische batterij in een auto is relatief gezien ook nog een vrij nieuwe technologie, en dit heeft altijd een duurder prijskaartje. Vergelijk dit met een benzinetank, waar eigenlijk helemaal niets hightech of innovatief aan verbonden zit.

Het voordeel aan nieuwe technologie is dan weer dat men continu in de weer is om deze te verbeteren. Het prijskaartje van de eerste gsm’s lagen ook torenhoog, net zoals die van de eerste touchpads. Nu zijn deze gadgets al veel goedkoper geworden. Hetzelfde geldt een beetje voor een elektrische wagen. Enkele jaren geleden stond deze technologie nog niet zo ver nu. Vandaag rijd je al twee keer zo ver als vroeger, en dit twee keer goedkoper dan toen. Meer zelfs, er wordt voorspeld dat tegen 2022 de prijs van een elektrische wagen overeen zal komen met die van zijn equivalent met een verbrandingsmotor.

Elk jaar verschijnen er meer en meer elektrische wagens op onze wegen, maar hun aantallen in vergelijking met de verbrandingsmotoren zijn nog steeds klein. Een voertuig dat in extreem grote aantallen kan geproduceerd worden, is zonder twijfel veel goedkoper dan modellen waarvan er een stuk minder van de fabrieksband rollen. Veel automerken zijn dan ook al volop bezig om dit proces vooruit te helpen. Volkswagen, bijvoorbeeld, in al in de laatste fases om hun productie van elektrische wagens te verhogen naar 330.000 per jaar. Op zich is dit ook wel goed nieuws, aangezien het betekent dat, hoe populairder de elektrische wagen wordt, hoe goedkoper ze zullen worden in de toekomstGoed nieuws dus, aangezien elk jaar de vraag naar elektrische auto’s blijft stijgen.

 

 

Mis niets van ons elektrisch nieuws!

Volg onze Mobility groep op Facebook

De prijs bepaal je ook zelf

Uiteindelijk beslis je een beetje zelf hoe duur je je nieuwe elektrische wagen wilt maken. Wanneer men aan elektrische wagens denkt, dan is dat meestal het duurste merk. Op die manier wordt er vaak over de andere, minder dure, merken heen gekeken. Zowel de Nissan LEAF als de Renault ZOE zijn beide elektrische wagen waarbij je niet je spaarrekening compleet moet plunderen zoals dat bij de concurrenten soms het geval is.

Het is vooral belangrijk om te weten dat er ook punten zijn waarbij je kan uitsparen met een elektrische auto! Je onderhoudskosten liggen een stuk lager door het gebrek aan bewegende onderdelen, en ook een oplaadbeurt thuis kost je niet zoveel als een volle tank diesel. Daarbij kun je met je elektrische wagen soms zelf meegenieten van een gratis laadbeurt op een stedelijke parking, of aan de supermarkt. Een gratis tankbeurt maak je met je verbrandingsmotor niet zo vaak mee.

 

Blijf je graag op de hoogte van alles over elektrische wagens?

Neem een kijkje bij onze Mobility groep op facebook