Overslaan en naar de inhoud gaan

Je elektrische wagen zonder zorgen opladen ook tijdens een afschakeling?

In tijden waarin de dreiging van een energie tekort tijdens de wintermaanden vaak wordt aangehaald, lijkt het niet vanzelfsprekend om een elektrische wagen aan te schaffen. Is er echt een reden om ons zorgen te maken, of is het een gevaar ver weg van ons bed?

Link symbol Kopieer link
Gekopieerd
Lampiris-Véhicule-électrique-black-out

Rijden op elektriciteit wordt vaak gezien als een groener alternatief in tegenstelling tot het verbruik van wagens die rijden op diesel of benzine, zelfs wanneer de opgewekte energie niet groen van aard is. Dat betekent echter niet dat iemand met een elektrische auto zonder zorgen zit. Het lijkt misschien een verontrustende combinatie: in het bezit zijn van een wagen die elektriciteit vereist om te rijden tijdens de wintermaanden, met al die afschakeling waarschuwingen boven ons hoofd. Dat hoeft echter niet zo te zijn! In het bezit zijn van een elektrisch voertuig is geen reden tot paniek, ook niet tijdens de winter.

Tegenwoordig hebben elektrische wagens al een batterij van wel 40kWh; kijk bijvoorbeeld naar een Nissan Leaf. Dit beslaat ongeveer 300 km reizen zonder opladen, meer dan genoeg dus voor het dagelijks gebruik. Wanneer je dan je laadpaal thuis (vb. 3,7 kW) neemt om de batterij op te laden, dan krijg je al snel 25 km erbij elk uur dat je auto staat op te laden. Enkele uren zonder opladen is daarmee geen enkele reden om je zorgen te maken omdat je batterij vaak nog voldoende reserves heeft. Noch moet je je zorgen maken over je wagen opladen tijdens uren van een mogelijke afschakeling.

Je auto goedkoop opladen, hoe pak je dat aan?

Zo kan je, wanneer mogelijk, proberen te vermijden dat je wagen oplaadt tijdens de uren van de dag wanneer het aanbod van energie hoog ligt. Dit gaat dus vooral over de periode tussen 17 en 20u in de avond, wanneer men meestal thuis komt van het werk en zijn auto weer klaarmaakt voor de volgende dag. Het opladen van een wagen kan ‘s nachts dan ook moeiteloos verlopen, zodat deze in de ochtend meteen klaar is voor gebruik. Je rekening wordt niet hoger omdat je beslist je wagen van s’ avonds tot ’s ochtends aan te sluiten. De toevoer van elektriciteit blijft namelijk niet de hele nacht doorwerken, maar schakelt zichzelf automatisch uit wanneer de batterij 100% opgeladen is. Slim toch!

Voor wie extra veilig wil zijn, is er zelfs een mogelijkheid om via bepaalde oplaadstations en de app van je wagen het opladen van je auto te plannen. Zo kan je gebruik maken van de tijden wanneer de prijzen van energie het goedkoopst zijn. Ook gebruik je stroom wanneer het aanbod hiernaar veel hoger ligt, wat enorm goed nieuws is voor het tegengaan van een afschakeling. Het enige wat jij dus moet doen is met een gerust hart slapen terwijl je auto staat op de laden.

 

De toekomst van elektrische wagen in een land dat lijdt aan een tekort aan energie

Maar hoe zit dat dan met de toekomst? Hoe meer elektrische wagens er rondrijden, hoe groter het probleem van mogelijke energietekorten groeit, niet? Waarom zouden we meer energie willen gebruiken in tijdens waarin de nadruk vaak ligt op een duidelijk gebrek hieraan? Gelukkig is dit idee maar een mythe. Daarbij toont een recente Europese studie van Eurelectric aan dat als alle wagens elektrisch zouden zijn in het jaar 2035, dit slechts tot een verhoging van 3% zou leiden in het energie verbruik.

Niet enkel dat, de hedendaagse technologie zal je ook nog eens een hart onder de riem steken. Je oplaad schema kan zich ook aanpassen naargelang die piekmomenten waarin de vraag naar energie het hoogste is, via smart charging.

 

Maar wat betekent Smart charging dan precies?

Smart charging zorgt ervoor dat je oplaadt tijdens specifieke momenten, zodat de vraag nooit hoger is dan het aanbod.

Concreet betekent dit dat tijdens periodes met een zwakke energie productie, je elektrische wagen minder snel zal opladen, waardoor dit geen negatieve effecten oplevert voor het aanbod aan elektriciteit. Een studie van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG),  over de impact van elektrische wagen op de vraag naar stroom, toont aan dat de huidige productie van energie ‘s nachts meer dan genoeg energie produceert voor wel een miljoen elektrische voertuigen. Zo stellen ze ook de hypothese voor dat in het geval dat deze cijfers ooit zullen verdubbelen, er altijd een beroep gedaan kan worden op de dag productie.