Overslaan en naar de inhoud gaan

Antwerpse haven ontvangt eerste elektrische binnenschepen

De Tesla van de binnervaart. Zo worden de binnenschepen genoemd die vanaf augustus van en naar Antwerpen zullen varen.

 
Link symbol Kopieer link
Gekopieerd
peniche électrique

Met een lengte van 52 meter en een breedte van 6,7 meter zijn ze relatief klein. Capaciteit: 24 containers en 425 ton bulklading. Oh ja: ze varen wél 100% elektrisch!

 

Autonomie van 35 uur

Gigantische E-powerboxen, zeg maar batterijen, zullen de schepen aandrijven. Die batterijen zijn best groot: ze nemen evenveel plaats in als een container van 20 voet. Kleine schepen zullen er 15 uur mee kunnen varen. Er komt ook een grote versie van het elektrische binnenschip, met maar liefst vier batterijen, goed voor een autonomie van 35 uur. Schippers zullen de powerboxen kunnen opladen of omwisselen aan de containerterminals.

 

3.000 ton CO2 minder  

Op de Europese binnenwateren varen er naar schatting ruim 7.000 schepen. In een eerste fase zijn er elke week tien afvaarten gepland van elektrische binnenschepen van of naar Antwerpen. De Nederlandse scheepsbouwer Port-Liner gaat in totaal twaalf elektrische vaartuigen bouwen: vijf kleine en zes grote. Een groot elektrisch schip is goed voor een C02-besparing van 3.000 ton per jaar.

Het project kan rekenen op 7 miljoen euro aan Europese subsidies. De Antwerpse haven doet daar nog eens 200.000 euro bovenop.

 

Geen machinekamer meer

Raar maar waar: in een elektrisch schip is er geen sprake meer van een machinekamer. Gevolg: een ruimtebesparing van maar liefst 8% in vergelijking met een gewoon schip. Het mooie is dat ook bestaande schepen kunnen “gepimpt” worden naar een elektrische versie. De nieuwe schepen zullen op termijn ook nog eens zelfstandig kunnen varen, zonder schipper. Maar dat is voorlopig toekomstmuziek.

 

Van elektrische boten tot treinen op zonne-energie!

Lees meer