Overslaan en naar de inhoud gaan

Antwerpen krijgt 350 groene deelauto’s

De stad verwacht veel van de rode vloot. Uit onderzoek blijkt namelijk dat één deelauto zeker zeven particuliere wagens uit het verkeer kan halen.

Link symbol Kopieer link
Gekopieerd
Lampiris_car_sharing

Poppy

De filosofie achter Poppy, want zo heet het project, is zo helder als pompwater. Gebruikers registreren zich eerst gratis op een platform. Daarna kunnen ze een wagen huren. Kostprijs per minuut: tussen de 30 en de 33 cent. Poppy mikt op verschillende doelgroepen. Zowel op mensen die een weekendje weg willen naar zee als op chauffeurs die een korte rit moeten maken om bijvoorbeeld boodschappen te doen. Het handige is dat er geen vaste ophaalplekken zijn. De auto’s staan kriskras verspreid in de stad. En gebruikers mogen de auto wederom om het even waar in Antwerpen achterlaten. Zo lang het maar op een officiële parkeerplaats is, tenminste.

Een eenvoudige app is letterlijk en figuurlijk de sleutel van het systeem want je kan er de wagen mee openen en starten. De app toont de gebruikers ook waar er deelauto’s beschikbaar zijn. Het systeem registreert automatisch het aantal kilometers dat je gereden hebt. 

 

Mobiliteitsoplossing

De Poppy-vloot bestaat uit twee soorten wagens: een elektrische Volkswagen e-Golf met een rijbereik van 300 kilometer en een Audi A3 op CNG, voor langere afstanden. Poppy is een initiatief van D’Ieteren, een grote Belgische auto-importeur. Het bedrijf wil niet alleen auto’s verhandelen, maar ook mobiliteitsoplossingen aanbieden. Het is geen toeval dat het bedrijf voor Antwerpen heeft gekozen. De stad is berucht voor z’n slechte mobiliteit. D’Ieteren wil Poppy later ook in andere steden uitrollen.

 

Hoge verwachtingen

Antwerpen is natuurlijk niet de eerste stad met een autodeelsysteem. In de Spaanse hoofdstad Madrid rijden er maar liefst 500 elektrische deelauto’s rond. Goed voor 166.000 gebruikers en 100.000 ritten op amper zes maanden. Madrid mag zich daarom het Mekka van de deelauto noemen. De stad Antwerpen verwacht veel van het project. Uit studies blijkt dat één deelauto minstens zeven particuliere wagens van de weg haalt. Goed nieuws dus voor de Antwerpse mobiliteit én het milieu. De stad wil op korte termijn nog het aantal laadpalen verdubbelen van 30 naar 60.

 

Ben jij een potentiële Poppy-gebruiker?

Verken nu al het systeem