Stimuleert corona de verkoop van elektrische auto’s?
Corona doet de autosector op zijn grondvesten daveren. Het virus kelderde de verkoopcijfers: in eigen land werden er in april 2020 maar liefst 90% minder wagens ingeschreven dan het jaar daarvoor. Toch is het niet allemaal kommer en kwel. De grote winnaar van corona zou wel eens de elektrische auto kunnen zijn. Dat zegt Charley Grimston, CEO van een consultancybedrijf.
Elektrische auto heeft properder imago
Grimston ziet drie redenen voor de definitieve doorbraak van de elektrische auto. Allereerst hebben diesel- en benzinewagens een “vuile” reputatie. Wie zijn wagen wil voltanken moet een pomp gebruiken die iemand anders al heeft aangeraakt. Na het tanken moet je betalen via een touchscreen of in een shop. Bij elke tankbeurt loop je met andere woorden het risico om besmet te woorden. Een elektrische auto heeft een veel properder imago: je kan ‘m thuis opladen in je vertrouwde omgeving. Hoe graag we ook een terugkeer naar de normaliteit willen, niemand wil besmet worden.
Hoe duurzaam is een elektrische auto nu écht?
Check hereEcologische kampioen
Een tweede reden is onze bekommernis om het milieu. Tijdens de lockdown daalde de uitstoot van koolstofdioxide dramatisch. Nu de economie weer op gang komt, willen veel mensen het anders én beter doen. Ecologischer vooral. En dan kom je al snel uit bij de elektrische auto, de absolute kampioen op dat vlak.
En last but not least: de aankoop van een elektrisch voertuig is erg duurzaam. Heel wat autoconstructeurs geven een garantie van acht jaar op de batterij. Na 400.000 kilometer haalt een doorsnee batterij nog altijd 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit. Bovendien heeft een elektrische auto weinig onderdelen. De kans op slijtage is dus minder groot. Veel onderhoud heeft zo een wagen ook niet nodig: soms volstaat een software-update. Mooi meegenomen, toch?